چرا نوآوری در بیمه ضرورت دارد؟

نوآوری در بیمه مبحث تازه‌ای است. به عقیده کارشناسان امروز حیات درازمدت صنعت بیمه و بیمه‌گران به نوآوری وابسته شده‌است. با نوآوری، شرکت‌های مختلف بیمه می‌توانند به صورت پایدار، مزایای رقابتی خود را مطرح کنند و واکنش بهتری نسبت به چالش‌های بیرونی نشان دهند. شرکت‌ها به کمک نوآوری می‌توانند رقبای خود را کنار بزنند و خودشان را به عنوان آشوب‌گران در دنیای مدرن، مطرح کنند. با این اقدام، قدرت سازمانی هم تداوم بیشتری پیدا خواهد کرد. اما چرا این روزها همه می‌گویند نوآوری در بیمه امری ضروری است؟

خطرات در دنیای مدرن با سرعتی بیشتر از راهکارهایی که بیمه ارائه می‌کند، در حال پدیدار شدن هستند. تغییرات اقلیمی، شیوع کرونا و خطرات سایبری همگی از جمله مواردی هستند که نشان دهند خطرات به سرعت در حال شکل‌گیری هستند اما صنعت بیمه از این جریان عقب مانده‌است. هنوز هم خطراتی در حال متولد شدن هستند که در هاله‌ای از ابهام قرار دارند. به این ترتیب باید ظرفیت‌های جدیدی در این زمینه ایجاد شوند. این ظرفیت‌ها باید به شرکت‌های بیمه کمک کنند تا از روی موانع بگذرند. از این رو هر چیزی که منجر به توقف نوآوری در بیمه می‌شود، باید از میان برداشته شود.

جامعه به سرعت در حال تغییر است. جمعیت کشورهای مختلف پیر می‌شوند و این جریان روی صنعت بیمه تاثیر زیادی دارد. در واقع صنعت بیمه باید در مسیری حرکت کند که افزایش سن جمعیت، به فرصتی برای بهره‌برداری تبدیل شود. از طرف دیگری محصولات جدیدی هم روانه بازار می‌شوند که می‌توان به کمک آن‌ها نوآوری‌هایی به خرج داد. البته موانعی هم پیش روی نوآوری در بیمه وجود دارد که باید از میان برداشته شود.

نوآوری، آمیخته با فناوری است. تا زمانی‌که نوآوری‌ها همسو با فناوری‌های موجود باشد، شرایط به خوبی پیش خواهد رفت اما گاهی فناوری خودش دچار ضعف‌هایی می‌شود که نمی‌تواند پاسخگوی نوآوری‌ها باشد. پس باید در نظر داشت که فناوری به عنوان یک ابزار برای پیش‌برد نوآوری باشد و نقش مانع را ایفا نکند.

بیشتر بخوانید: نوآوری در بیمه چیست؟

برخی موانع در قالب هزینه خودشان را نشان می‌دهند. بسیاری از فرصت‌ها از دست می‌رود صرفا به این خاطر که موانع هزینه‌ای برای اجرای آن‌ها وجود دارد. گاهی هم کسب‌وکار در گذشته شکست‌هایی را تجربه کرده‌است. در نتیجه ترسی درونی دارد و در برابر برخی موارد مشابه، مقاومت می‌کند. اما باید همه جوانب را به درستی سنجید و نتیجه‌ای دقیق در این زمینه گرفت.

یکی از بزرگ‌ترین موانع برای اجرای برخی نوآوری‌ها، زمان است. همیشه محدودیت‌های زمانی وجود دارند که می‌توانند فرصت‌های فعلی را از بین ببرند. برای این کار، لازم است چالاکی و سرعت را در شرکت خود افزایش دهید. اگر به قدر کافی چالاک باشید و به سرعت واکنش نشان دهید یا به موقع اقدام کنید، بسیاری از فرصت‌ها را از دست نمی‌دهید. به‌علاوه باید به صورت عمل کنید که حداکثر بازدهی را داشته باشید. به این ترتیب بخش زیادی از زمان شما حفظ می‌شود و می‌توانید آن را صرف کارها و پروژه‌های دیگر کنید.

ناگفته نماند که همیشه خطراتی هم وجود دارند که کسب‌وکارها را تهدید می‌کنند. بعید است کسی در صنعت بیمه یا هر صنعت دیگری کار کرده باشد و تا کنون هنگام اجرای یک طرح تازه به کمک فناوری، شکست را تجربه نکرده باشد. قطعا تجربه شکست باعث می‌شود افراد کمتر به سراغ تجربه‌های نوآورانه بروند. مدیران شرکت‌های بیمه باید این مسئله را در نظر داشته باشند و حتی پس از تجربه چندین شکست، باز هم برای نوآوری پیش‌قدم شوند. البته فضای شرکت و منابع موجود هم اهمیت زیادی دارد. در واقع باید بستری در این زمینه فراهم شود تا کارکنان شرکت‌های بیمه بتوانند در مسیر نوآوری قدم بردارد.

فرصت‌ها فقط در اختیار آن دسته از افرادی خواهد بود که در صنعت خود، کاملا به نوآوری باور دارند. نوآوری در صنعت بیمه، نوعی سرمایه‌گذاری درازمدت هم محسوب می‌شود. این سرمایه‌گذاری هم مانند هر سرمایه‌گذاریِ دیگری می‌توانند با خطراتی همراه باشد. اما دنیا در حال تغییر است و دنیای صنعت بیمه هم از این تغییر در امان نمانده‌است. مصرف‌کنندگان و مشتریان هم در این صنعت، به دنبال این نوآوری‌ها هستند. گاهی نتیجه نوآوری در بیمه در درازمدت مشخص خواهد شد. در واقع الزاما، اثر آنی ندارد. اما بدون پاداش نیست. شرکت‌های بیمه بدون تردید، ملزم هستند بستری برای فناوری‌های نوآورانه فراهم کنند و به استقبال فناوری‌های نو بروند. حالا نوآوری در بیمه یک ضرورت است نه انتخاب!

Read more: How Innovation in the Insurance Industry Revolves Around Customer-Centricity

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

https://plannet..ir/?p=4786