فرصتی به نام ریسک های نوظهور

ویروس تاجدار که آمد، دنیا گرفتار خطری تازه شد. این بار دیگر صحبت از جنگ در گوشه خاورمیانه یا بحران مالی در قاره سبز نبود. صحبت از ویروسی بود که دیگر مانند همتایان سابقش – ابولا و سارس- محدود به منطقه‌ای خاص نمی‌شد. دنیا در چشم به‌هم‌زدنی گرفتار ویروسی از کشور چشم بادامی‌ها شد. در مدت کوتاهی کل صنایع دنیا تحت تأثیر ممنوعیت و محدودیت‌ها قرار گرفتند و چالش‌های بسیاری برای آنها به وجود آمد، چالش‌هایی که بعضاً با ادامه‌دار شدن دامنه شیوع این ویروس به بحران‌های بزرگ ختم شدند. قرنطینه‌های طولانی و بعد از آن هراس مردم از حضور در جوامع، روش‌های قدیمی و سنتی فروش محصولات و ارائه خدمات را دگرگون کرد. در این میان صنعت بیمه نیز از گستره تأثیرات بی‌امان ویروس کرونا در امان نبود. حتی می‌توان گفت صنعت بیمه به تبع خسارت صنایعی چون گردشگری و … با بیشترین میزان چالش‌ها را در این دوران رو به رو بوده است.

کرونا ویروس نام تازه ریسکی نوظهور شد در صنعت بیمه و شرکت‌های بیمه در میانه بحران کرونا با دو مسئله اساسی رو‌به‌رو شدند. از یک طرف همه گیری ویروس تاجدار صنعت بیمه را با چالش‌ ارائه خدمات روزمره و معمولی خود مواجه کرد و از طرف دیگر لازم بود که شرکت‌ها برای عملکرد اجتماعی و اقتصادی سازمان خود نیز هشیاری لازم را داشته باشند. در واقع مهم‌ترین مسئله هوشیاری نسبت به رفتار مشتریان و تغییرات هر لحظه‌ای خواسته‌های آنها بر مبنای شاخص ترس بود. آشنایی با تغییر رفتار مشتری توانست شرکت‌های بیمه را در تولید محصولاتی شخصی‌سازی شده و سفارشی یاری دهد.

دوران بحران کرونا برای بیمه‌گران دوران واکنش سریع بود. بسیاری از شرکت‌های بیمه در این دوران با استفاده از شرایط خاص و فرصت پیش‌آمده اقدام به افزایش خدمات و حمایت از مشتریان، کارکنان و جوامع محلی کردند. در واقع دوران شیوع کرونا برای خیلی از شرکت‌های بیمه دوران بروز اقدامات نوآورانه و ابتکارانه ای بود که تا پیش از این کمتر توجهی به آن داشتند. از برنامه‌های ردیابی اشخاص بیمار تا تخصیص پوشش‌های خاص مراقبت‌های سلامتی برای کارکنان و کاهش حق بیمه کسب و کارهای کوچک و از همه مهم‌تر استفاده گسترده از خدمات آنلاین و شبکه‌های ارتباطات دیجیتال وسیع.

درست است که ویروس تاجدار صنعت بیمه را زیر و رو کرد اما بازیگران این صنعت توانستند بر خلاف سایر صنایع با شناخت رفتار مشتری و تغییر خواسته‌ها و علایق آنها در شرایط بحران کرونا می‌توان به استفاده از فرصت‌های موجود چشم داشته باشند، فرصت‌هایی که فناوری‌های مدرن امروزی در اختیار بیمه‌گران قرار می‌دهند، فرصت‌هایی که ما فقط از ورای رویکرد تازه دنیای بیمه و برهم زننده بزرگ صنعت بیمه سنتی یعنی اینشورتک به آن چشم دوخته‌ایم، راهکاری که نه فقط مدیریت ریسک بحران‌های آینده را با استفاده از داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها آسان می‌کند که حتی در مسیر شناخت و پیشگیری نیز مسیر موفقی پیموده است. حالا دیگر بیمه به مدد فناوری‌های روز اینشورتک‌هایش همراه زمان بحران ریسک‌های از راه رسیده نیست، بلکه حمایتگری آگاه به‌ ریسک‌های نارسیده است!

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

https://plannet..ir/?p=4162