پلنت

5 روند متفاوت اینشورتک‌ها در سال 2020 میلادی

با پیشرفت فناوری‌های جدید و تغییر عادت‌های رفتاری مشتریان مدل‌های کسب و کار در بیمه نیز دستخوش تغییرات بسیاری خواهد شد. این روزها بزرگ‌ترین مشکل شرکت‌های بیمه عدم دقت به نیازها و خواسته‌های مشتریان است، درواقع فهم مشتری از عوامل مهمی است که دنیای سنتی بیمه به تازگی با آن مواجه شده است و آنچه برهم‌زننده‌های تازه‌پای دنیای بیمه را موفق کرده و به آنها قدرت بازار باورنکردنی داده، دقت و توجه به جزییات ارتباط با مشتری است. در گزارش تازه موسسه گارتنر هایپ به چندین مورد از فناوری‌های تازه ارتباط با مشتری‌ها اشاره شده است که می‌تواند در سال 2020 میلادی روند تازه‌ای وارد عرصه اینشورتک ها کند. فناوری‌های نوینی که تکامل یافته فناوری‌های قدیمی هستند و با رسیدن به بلوغ کافی می‌توانند جریانی وسیع از فرصت‌ها را در اختیار صنعت بیمه قرار دهند. شبکه نوآفرینی پلنت به بررسی 5 مورد از این فناوری‌های برهم‌زننده صنعت بیمه در سال 2020 می‌پردازد:

هوش مصنوعی احساسی

نرخ رشد مطنقه‌ای استفاده از فناوری هوش مصنوعی احساسی در دنیا

شرکت‌های بیمه می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی احساسی یا رایانش احساسی به راحتی با تجزیه و تحلیل صدای مشتریان به تشخیص درستی یا نادرستی ادعاهای آن بپردازند. در واقع با استفاده از هوش مصنوعی احساسی می‌توان به طور دقیق به درک، شبیه‌سازی و واکنش عواطف انسانی پرداخت و از آن در جهت اهداف تجاری استفاده کرد. به این صورت که شرکت‌های بیمه با طراحی چت‌بات مخصوص به خود می‌توانند به برقراری ارتباط با مشتریان بپردازند و از طریق هوش مصنوعی احساسی به درک و بینشی عمیق‌تر از خواسته‌های مشتری و حتی دلایل او از خرید بیمه مورد نظر بپردازند. آن هم صرفاً تجزیه و تحلیل لحن گفتار مشتری!

به عنوان مثال در بیمه خودرو می‌توان با استفاده از حسگرها و دوربین‌ها و میکروفون‌های خاص حالات و وضعیت احساسی راننده و مسافران را از طریق یارانش ابری منتقل کرد. حالات راننده با استفاده از هوش مصنوعی احساسی تجزیه و تحلیل شده و برای شرکت بیمه فرستاده خواهد شد تا درباره ریسک بیمه او و هر گونه خطر احتمالی یا ادعای خسارت تصمیم‌گیری شود. به تخمین شرکت گارتنر تا پایان سال 2020 میلادی حداقل 10 درصد وسایل نقلیه شخصی از سوی شرکت‌های بیمه و توسعه‌دهندگان آنها مجهز به سیستم هوش مصنوعی احساسی خواهند شد.

هوش افزوده

هوش افزوده مفهومی جایگزین برای هوش مصنوعی است که بر نقش کمک‌کننده هوش مصنوعی برای ارتقاء هوش انسانی تأکید دارد. انتخاب کلمه تقویت‌شده یا افزوده، به معنی «بهبود» است. هوش افزوده به هوش فرآیند نیز تعبیر می‌شود. این فناوری که از آن به عنوان «آینده تصمیم‌گیری» یاد می‌کنند شامل ترکیبی از داده‌ها، تجزیه و تحلیل و فعالیت‌های هوش مصنوعی است که به موازات هوش انسانی وارد عمل می‌شوند. در واقع هوش افزوده به عنوان توانایی ایجاد انگیزش و تصمیم‌گیری تلقی می‌شود. به عنوان مثال سیستم تشخیص هویت آنلاین نمونه‌ای از یک اپلیکیشن زمان واقعی است که نه تنها توانایی تصمیم‌گیری انسان را تقویت می‌کند بلکه فقط در شرایط حساس و ضروری به مداخله انسان نیاز دارد. پیش بینی می‌شود در سال 2020 میلادی قابلیت هوش افزوده بتواند در تجزیه و تحلیل داده‌ها و پلتفرم‌های یادگیری ماشین کمک شایانی داشته باشد.

واقعیت افزوده ابری

واقعیت افزوده ابری نقشه‌ای سه بعدی از محیط را در دنیای واقعی پیش روی مشتری‌ها قرار می‌دهد. از طریق این قابلیت نوین، تجربیات و اطلاعات می‌توانند بودن گره خوردن به نقطه‌ای خاص به اشتراک گذاشته شوند. قرار دادن محتوای مجازی با استفاده از مختصات جهان واقعی و فراداده‌هایی طبقه‌بندی‌شده و اشتراک آنها از قابلیت‌های واقعیت افزوده ابری است. مثل دیدن منوی یک رستوران از پشت پنجره‌های آن یا ارائه خدمات شرکت‌های بیمه بر روی پلتفرمی مبتنی بر مدل واقعیت افزوده ابری که می‌تواند محصولات شخصی‌سازی شده هر مشتری را پیش روی او قرار دهد.

اکوسیستم واقعیت افزوده راهکاری گسترده برای توضیح برنامه‌های شرکت بیمه به مشتری‌ها، ارائه آموزش و راهنمایی به کارکنان، کمک به برآورد خسارت در زمان واقعی، بهبود کیفیت عقد قرارداد و… خواهد بود.

شخصیت‌بخشی

شخصیت‌بخشی فناوری تازه‌ای است که به کلام و تعامل نیاز دارد. مردم از این طریق این فناوری می‌توانند دست به شبیه‌سازی بزنند و آوارتایی ایجاد کنند و به برقراری ارتباط‌های پیچیده از طریق آن دست بزنند. پایه اصلی این فناوری نوین واقعیت افزوده و همه ابزارهای آن است. اما شرکت‌های بیمه چطور می‌توانند از این امکان استفاده کنند؟ با استفاده از شخصیت‌سازی از طریق ابزارها و اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده می‌توان به آموزش و راهنمایی مشتری و از همه مهم‌تر به بررسی ریسک‌های زنده پرداخت و به این ترتیب به افزایش تجربه مشتری و کاهش هزینه‌ها امیدوار بود. امروز شرکت‌های بیمه زیادی در دنیا تمایل به استفاده ازاین فناوری تازه دارند چرا که نسل جوان همواره از این فناوری در کار، تحقیق، سرگرمی و … استفاده می‌کند و عمده‌ترین بستر خرید آنها از این طریق است.

پهپادها و وسایل پروازی خودکار

اگرچه این فناوری فقط یک دهه است که وارد فضای تجاری شده است اما تجربه نشان داده است که در همین زمان اندک توانست تأثیر زیادی در عرصه‌های مختلف داشته باشد. در این میان بزرگ‌ترین مانع رشد و توسعه از ابزارهای نقلیه پروازی سبک مقررات و محدودیت‌های قانونی است که انتظار می‌رود در سال 2020 این معذوریت‌های قانونی نیز برطرف شوند.

اکوسیستم حمل و نقل امروز در لبه تغییر حساسی قرار دارد و به این سبب محصولات بیمه‌ای و خدمات خاصی را می‌طلبد. در این میان استفاده از پهپادها خود به تنهایی می‌تواند در برآورد خسارت‌های اولیه و حتی پیشگیری‌های مورد نظر بسیار سودمند و مفید واقع شود. در واقع وسایل نقلیه هوایی امروز در دو جنبه مختلف به توسعه اینشورتک ها می‌پردازند: هم محصول بیمه‌ای تازه‌ای می‌طلبند و هم خود می‌توانند ابزار پرکاربرد محصولی تازه باشند.

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]