پلنت

4 راهکار مهم استفاده از فناوری در بیمه

صنعت بیمه امروز وارد دوره جدیدی شده است. دوره‌ای که در آن ابزارهای اتوماسیون هوشمند با استفاده از داده‌ها و تجزیه و تحلیل آنها ارزش‌های جدیدی به دنیای بیمه وارد کرده و به مدیران این صنعت کمک می‌کنند تا اهداف تاکتیکی و استراتژیک برای کسب و کار خود تعریف کنند. امروز مدیران بیمه با روندهای فناوری تازه دنیا آشنایی کم وبیش دارند و با گرایشی رو به رشد خواهان استفاده از فناوری‌های تازه در دنیای دیجیتالی عصر حاضر هستند. اما فقط آشنایی و به کارگرفتن سرمایه‌های کلان برای استفاده از فناوری‌های دیجیتال کافی نیست. صنعت بیمه برای پیشرفت به سوی دیجیتالی شدن سوای ابزارهای فناورانه به تفکری فناورانه نیاز دارد.

 

 

طبق گزارشی موسسه دلویت در سال 2019 میلادی صنعت بیمه در میان سه صنعت اول دنیا قرار گرفت که مدیران آن با رشدی فزاینده به اهمیت استفاده از فناوری و به کارگیری نوآوری در بیمه پی برده‌اند و برای ساختن کسب و کاری دیجیتالی استفاده از هوش مصنوعی را در اولویت عملکردهای مالی خود قرار داده‌اند. طبق این گزارش مدیران شرکت‌های بزرگ بیمه امروز به غیر از هوش مصنوعی به اهمیت یادگیری ماشین برای استفاده بهینه از حجم بالای داده‌ها آگاه  و به دنبال آن هستند تا با استفاده از این دو روند به تحلیل داده‌ها در زمان واقعی دست پیدا کنند.

اما مسئله این جاست که رویکرد نوآورانه و پویای مدیران شرکت‌های بیمه برای تحلیل داده‌ها نیازمند استقبال از روش جدید تفکر و عملکرد است. روشی که شاید برای ساختار سنتی بیمه‌ها کمی دشوار باشد و مدیران را با تمام شعارهای نوآورانه‌شان با چالش‌های بسیاری در روند نوآوری در صنعت بیمه رو به رو کند. اما باید توجه داشت چنانچه مدیران شرکت‌های بیمه بتوانند این اولویت‌های اساسی را در ساختار تفکری خود پیاده کنند آن وقت می‌توانند به رشدی پایدار در عصر دیجیتال و نوآوری در بیمه امید داشته باشند:

 

ایجاد انگیزه در کسب و کار برای فناوری‌های در حال ظهور

مدیران شرکت‌های بیمه تأثیر مستقیم فناوری و بازگشت سرمایه گذاری بر روی آن در تمامی بخش‌ها و دپارتمان‌ها را درک می‌کنند. در این میان اگر آنها بتوانند بین مزایای استفاده از فناوری و بینش و آگاهی از آن ارتباط برقرار کنند آن وقت می‌توانند برای فعال کردن این فناوری‌های تازه اقدام کنند. در واقع فقط زمانی کسب و کار برای نوآوری گسترده آماده است که بینش و دیگاه نوآوری نیز در آن دخیل باشد. این بینش باید در تمامی ابعاد و جوانب بارز باشد. در این صورت است که فقط مدیران شرکت‌های بیمه می‌توانند یک مسیر رشد پایدار تعریف کنند، مسیرری که منجر به استفاده از فناوری‌های رشد دهند، کسب و کار در آینده می‌شود.

 

داشتن چابکی و جسارت در  استفاده از فناوری‌های تازه

امروز تعداد کمی از شرکت‌های بیمه در حال تسریع روند پذیریش فناوری‌های تازه در صنعت بیمه و کسب و کار خود هستند تا بلکه هم تجربه مشتریان را بهبود ببخشند و هم کارآیی اینشورتک های همکار را دوچندان کنند. در این میان تعداد زیادی از شرکت‌های بیمه تمایلی به حرکت فراتر از برنامه‌های کاربردی در مقیاس کوچک ندارند. این وسط مدیران شرکت‌های بیمه مهره‌هایی مهمی هستند تا کسب و کار را به سوی فناوری‌های تازه سرعت بدهند. داشتن سرعت تصمیم گیری برای استفاده از فناوری‌های توین و آگاه شدن سریع و به موقع از ریسک‌های موجود از مواردی است که هر مدیری در زمان استفاده از فناوری‌های نوین در بیمه باید به آن توجه داشته باشد. چرا که بدون سرعت و چابکی استفاده از فناوری بعضاً بی فایده خواهد بود. فناوری در بیمه زمانی کارآیی و منفعت خواهد داشت که در جای درست و زمان درست صورت گرفته باشد.

همکاری؛ کلید موفقیت فناوری در بیمه

مدیران شرکت‌های بیمه را می‌توان به عنوان کارگزاران داده‌ها در سازمان‌های بیمه تلقی کرد. افرادی که می‌توانند با ایجاد همکاری و همراهی میان عملکردهای مختلف سازمان، تشکیل اکوسیستم‌های جامع و استفاده از داده‌های طرف سوم به رونق نوآوری و سودمندی به کارگیری فناوری در کسب و کار خودشان امید داشته باشند. همکاری برای استخراج دیدگاه‌های مختلف از داده‌های در دست ضروری است چرا که ارتباطی روشن بین سطوح کسب و کار و همترازی مناسب با مسیر استراتژیک کسب و کار ممکن می‌سازد.

 

رویارویی هوشمندانه با چالش مهارت در سازمان

یکی از مهم‌ترین چالش‌های استفاده از فناوری در بیمه موضوع نیروی کارآمد و کمبود مهارت‌های دیجیتالی موردنیاز است. در این میان راهکارهای هوشمندانه‌ای وجود دارد که می‌توان با به کارگیری آن‌ها به رفع این دغدغه بزرگ در زمان استفاده از فناوری در بیمه غلبه کرد. شرکت‌های بیمه می‌توانند از منابع مهارتی خارج از سازمان یا مشاوران دوره‌ای استفاده کنند. آن‌ها باید بدانند که برای ایجاد یک نیروی کار پایدار لازم است که طیف وسیعی از مهارت‌ها و استعدادها را به صنعت جذب کنند و صرفاً به دنبال نیروهایی از پیکره صنعت بیمه نباشند.

 

آینده صنعت بیمه با انبوهی از مسئولیت‌ها و فرصت‌های جدید برای مدیران شرکت‌های بیمه همراه است که اگر در این میان آنها به شیوه‌ای راهبردی و هوشمندانه به آینده توجه داشته باشند می‌توان ادعا داشت که صنعت بیمه دوران طلایی خود را تجربه خواهد کرد. دورانی که می‌توان به استفاده از فناوری در بیمه امید داشت و دیگر از برهم زننده‌ها نترسید!

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]