پلنت

کرونا و سرمایه‌گذاری دیجیتال در بیمه

کروناویروس با همه چالش‌های فراوانی که برای صنایع مختلف در گستره جهانی به همراه داشت در مواردی با رویکردهایی مثبت برای صنایع همراه بود. در واقع نه فقط کرونا که هر آسیب و فاجعه‌ای از قبیل طبیعی و اجتماعی و … مانند بیماری‌های همه‌گیر را می‌توان به مثابه مجرایی برای بروز نیاز به تغییر تلقی کرد. همان اتفاقی که در زمان همه گیری کووید 19 در صنعت بیمه روی داد، نیاز به تغییر روند دیجیتالی فرآیندهای بیمه بیش از پیش نمایان شد آن قدر که روند پنج ساله تحول دیجیتالی صنعت بیمه در مدت زمانی کمتر از هشت هفته رشد کرد. شبکه نوآفرینی پلنت در این نوشتار به بررسی 3 زمینه مختلف سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه می‌پردازد، زمینه‌هایی که بعد از شیوع ویروس کرونا در جهان بیش از هر زمانی نیاز به آنها احساس می‌شود.

 

اولین و بارزترین تأثیر ویروس کرونا در صنایع جهان را می‌توان به رشد کسب و کارهای دیجیتال نسبت داد. تمامی کسب و کارها در گستره دنیا در هر اندازه و مقیاسی با آمدن ویروس تاجدار دست از مقاومت کشیدند و به ارائه خدمات و فروش دیجیتال روی آوردند که البته راهی دیگر برای حفظ پایداری کسب و کار و توسعه به نسبت کمتر آنها وجود نداشت. با اجرای قرنطینه‌های بعضاً طولانی‌مدت در کشورهای مختلف دنیا نیاز به تعامل دیجیتالی با مشتریان بیش از هر زمانی احساس شد و انتظارد می‌رود این روند حتی در روزهای سفید بعد از کرونا نیز ادامه داشته باشد. در این میان صنعت بیمه نیز از این موضوع در امان نبوده است و همپای سایر صنایع استفاده از قابلیت‌های دیجیتالی را سر لوحه فعالیت‌های کسب و کار خود قرار داده است.

همه‌گیری کووید 19 استراتژی‌های دیجیتالی و سرمایه‌گذاری‌های را وارد مسیر تازه‌ای کرد و توجه ویژه‌ای را به آنها معطوف داشت. از سوی دیگر خلأهای موجود در این زمینه را بیشتر از همیشه بروز داد و شرکت‌های بیمه را با کاستی‌های موجود در این رابطه رو به رو کرد، موضوعی که شاید تا پیش از شیوع ویروس کرونا به راحتی قابل درک و تشخیص نبود. تازه‌ترین تحقیقات مرکز SMA در خصوص تأثیر کووید19 بر صنعت بیمه نشان می‌دهد که این بیماری در مدتی کمتر از دو ماه تمامی اولویت‌های سرمایه‌گذاری دیجیتالی شرکت‌های بیمه را تغییر داد. روندی که شاید اجرای آن در بعضی شرکت‌های بیمه نزدیک به 5 سال زمان نیاز داشت در مدتی کمتر از دو ماه شکل گرفت!

 

سه حوزه مهم سرمایه‌گذاری دیجیتال

از راه رسیدن ویروس تاجدار سه زمینه مهم در سرمایه‌گذاری دیجیتالی صنعت بیمه را برجسته کرد، حوزه‌هایی که در سال 2020 میلادی به عنوان سه زمینه مهم سرمایه‌گذاری مطرح بودند اما کروناویروس اهمیت توجه به آنها را بیشتر از هر زمانی نمایان کرد: پلتفرم‌های دیجیتالی، پرداخت‌های دیجیتالی و ارتباطات و تعاملات دیجیتالی.

 

پلتفرم‌های دیجیتال

 شتاب بخشیدن به قابلیت‌های دیجیتالی صنعت بیمه از قبیل فروش یا ظرفیت‌های خدمات‌رسانی برای بیمه‌گزاران و کارگزاران و نمایندگی‌ها نیازمند داشتن یک پلتفرم مدرن و ارتباط با سیستم‌های مرکز است. در واقع این پلتفرم‌های دیجیتالی هستند که در شرایط کنونی می‌توانند خدمات‌رسانی جدید، اتوماسیون فروش و پردازش مستقیم را با استفاده از فناوری‌های تبدیلی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، روبات‌ها و پوشیدنی‌ها را مهیا سازند.

 

پرداخت دیجیتال

 یک ضرورت تجدید شده برای انجام تراکنش پرداخت‌های داخلی و خارجی با کنار گذاشتن تمامی ابزارها و فرآیندهای فیزیکی مانند چک و پرداخت بانکی و … که تجربه‌های دیجیتالی مشتریان راوارد مسیر تازه کرده و قابلیت‌های پرداخت را مطمئن‌تر و البته سریع‌تر می‌سازد. پرداخت‌های دیجیتالی برای ارائه یک تجربه مشتری بسیار مناسب و بهبود عملکرد عملیاتی حیاتی است.

ارتباطات دیجیتال

تعامل دیجیتالی برای برقراری ارتباط با مشتریان و نمایندگی‌ها تا پیش از بروز ویروس کرونا اهمیت زیادی داشت که با آمدن کووید 19 و ترس مردم از ارتباطات فیزیکی این نیاز از همیشه بیشتر شد. این تعاملات می‌توانند از طریق چت‌بات‌ها، صدا و پیغام‌های متنی باشد. استفاده از ابزارهای خاص برای گرفتن و تحویل فرم‌ها، اسناد و مکاتبات و پیام برای پشتیبانی تعاملات از مواردی است که در سطوح مختلف ارتباطات دیجیتالی به خصوص در روزهای کرونازده امروزی باید مد نظر گرفته شود.

 

باید در نظر داشت که سال 2021 به حتم نمایی متفاوت از صنعت بیمه پیش روی مشتریان می‌سازد چرا که کرونای تاجدار چنان تأثیر عمیقی بر رفتار مشتریان داشته است که به نظر می‌رسد تا مدت‌ها بعد از رفتن کرونا این رفتار در مشتریان نهادینه شده باشد و در این شرایط است که لزوم سرمایه‌گذاری‌های دیجیتالی در زمینه‌های مختلف بیش از هر زمانی نمایان می‌شود.

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]