پلنت

کاهش هزینه، مأموریت بزرگ اینشورتک

دنیای کسب و کار در صنایع مختلف امروز به درجه‌ای از پویایی و رقابت رسیده‌ که دیگر نه فقط سیاست‌های خاص تجاری و سرمایه گذاری‌های کلان جوابگوست و نه شیوه‌های خاص و کلاسیک بازاریابی و کسب بازار. امروز سرعت و چابکی در صنایع حرف اول و آخر را می زند که در این میان صنعت بیمه از این مسئله مستثنی نیست. امروز فناوری‌های گسترده‌ای که به سبب حضور اینشورتک‌ها به دنیای بیمه راه باز کرده‌اند، سرعت و چالاکی خاصی به این صنعت سنت‌زده بخشیده‌اند. اما چابکی تنها تأثیر فناوری در کسب و کار بیمه نیست. خلق ارزش از طریق کاهش هزینه‌ها را شاید بتوان مهم‌ترین رویکرد اینشورتک‌های امروزی در صنعت بیمه تلقی کرد. فناوری که زمانی خود رویکردی هزینه‌ساز در صنعت بیمه تلقی می‌شد امروز در پیشبرد فرآیندهای عملیاتی کسب‌وکار و کاهش هزینه‌ها نقشی تعیین‌کننده به خود گرفته است. شبکه نوآفرینی پلنت در این نوشتار به بررسی جنبه‌های گسترده فناوری و فعالیت اینشورتک‌ها در کاهش هزینه‌ها می‌پردازد.

 

حالا دیگر برای همه واضح و روشن است که فناوری‌های دیجتالی که به اسم اینشورتک‌ها وارد دنیای بیمه شده‌اند قواعد بازی این صنعت را تغییر داده‌اند. برهم‌زنندگی بزرگ فناوری‌های دیجیتال به سبب کاهش هزینه‌ها از طریق استفاده از ابزارها و راهکارهای جدید بیش از هر رویکرد دیگری نمایان است. روی کار آمدن فناورهای تازه‌ای مانند بلاکچین و زبان ماشین، ابزارهای دیجیتال مشارکتی، استانداردسازی و صنعتی شدن نگاه مدیران صنعت بیمه را به سمت کاهش هزینه‌ها و استفاده از راهکارهای نوآورانه کاهش هزینه‌های احتمالی از طریق اینشورتک ها تغییر داده است. البته استفاده صرف از فناوری ضامن کاهش هزینه در سازمان نیست و ایجاد تعادل میان فناوری اطلاعات و مدل کسب و کار است که به کاهش هزینه منجر می‌شود. در این راستا آنچه بیش از هر امری راهکاری برای کاهش هزینه در شرکت‌های بیمه نوآور و فناور به دست می‌دهد، مدل و شیوه اجرا و پیاده کردن روندهای فناوری اطلاعات در سازمان هم‌راستا با نیازهای سازمانی و قابلیت‌های نیروی کار انسانی است.

 

بیشتر بخوانید: اینشورتک‌‌ها و درآمدزایی از داده‌ها

 

4 موج کاهش هزینه‌ها در اینشورتک

اینشورتک‌ها هر یک روند خاصی از فناوری را برای بهبود کسب و کار بیمه به کار می‌گیرند که سوای استفاده‌های متفاوت آنها از فناوری‌های تازه می‌توان ادعا داشت که با وجود همه اختلاف‌های ابزاری همه اینشورتک ها طبق 4 روند مختلف به کاهش هزینه‌های سازمانی توجه دارند، 4 موج مختلف که طبق مدل کسب و کار شرکت‌های بیمه اثربخشی متفاوتی خواهند داشت:

 

محدود کردن مخارج

روند اول که امروز در بیشتر اینشورتک‌های صنعت بیمه به کار گرفته می‌شود، به بهره‌برداری از فرصت‌های آنی کاهش قیمت و به حداقل رساندن مخارج پروژه‌ها در سازمان اشاره دارد. اینشورتک‌ها این اقدامات را به روش‌های مختلفی انجام می‌دهند. اولویت‌بندی هزینه‌های پروژه‌ها، بررسی مخارج خرید، کاهش هزینه‌های کارگزاران از طریق استراتژی‌های خاص نظیر مذاکره مجدد، یکپارچه‌سازی فروشندگان، کاهش تعداد نیروهای فعال در خارج از سازمان و …

 

بهبود و افزایش بازدهی

یکی دیگر از رویکردهایی که امروز با استقبال بسیار اینشورتک‌ها و به تبع آن شرکت‌های بیمه قرار گرفته است، روند افزایش بازدهی از طریق فناوری اطلاعات است. رسیدن به سطحی از کنترل گسترده‌تر و یکپارچه فناوری اطلاعات از طریق مدیریت زنجیره تأمین و تقاضا، خودکار کردن پردازش‌ها و به‌طور کلی ارتقای بازده مدل مورد استفاده در حوزه فناوری اطلاعات است. مجازی‌سازی، هماهنگ‌سازی، متمرکزسازی و استانداردسازی سرویس‌دهنده‌ها، ذخیره‌سازی، برنامه‌های کاربردی و پایگاه‌های داده‌ای از مواردی هستند که روی هم رفته امکان افزایش بازدهی روند فناوری انیشورتک‌ها در صنعت بیمه را رقم می‌زنند.

 

بازسازی ساختار سازمانی

مدیریت چالش‌های پیش‌روی کسب‌وکار از دیگر رویکردهای فناوری در صنعت بیمه برای کاهش هزینه‌های احتمالی تلقی می‌شود. شرکت‌های بیمه مبتنی بر فناوری اطلاعات در عصری که شاهد ظهور و پیشرفت برنامه‌های کاربردی گوشی‌های تلفن همراه و سرویس‌های پردازش ابری است، نیاز بیشتری به بازبینی استراتژی‌های خود برای روبه‌رو شدن با پیچیدگی‌ها و چالش‌های آینده دارند. در این راستا لازم است که شرکت‌های بیمه برای رسیدن به انعطاف پذیری و سرعت بالاتر به تغییر ساختارهای سازمانی دست بزنند که ساده‌تر کردن معماری کسب و کار از جمله این رویکردهاست. مدیریت ابزارهای کاربردی، نرم‌افزارها، زنجیره تأمین طرف ثالث و از همه مهم‌تر بهبود و ساده سازی مدل کسب و کار منطبق با فناوری از اقدامات اساسی در این زمینه به شمار می‌رود.

 

ایجاد ارزش

ایشنورتک‌ها مدعی بزرگ ایجاد ارزش در صنعت بیمه هستند و این وسط چه ارزشی بالا از کاهش هزینه‌ها. هم‌راستایی فناوری‌های به کار گرفته شده بر اساس پتانسیل‌های موجود شرکت و همین طور میزان نظارت و اختیارات منجر به افزایش انعطاف پذیری می‌شود. در این میان خودکار سازی فرآیندها و جریان اطلاعات پیشرفته تحول بزرگی در میزان هزینه ها هستند. گفتنی است که کاهش هزینه‌ها با کمک فناوری‌ها امروز اقدامی شجاعانه تلقی می‌شود که این وسط انیشورتک ها با جسارتی که در پس زدن رویکردهای سنتی صنعت بیمه دارند می‌توانند از عهده آن به خوبی بربیایند.

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]