کاربرد اینترنت اشیا در بیمه

اینترنت اشیا در  بیمه این روزها مبحث پیچیده‌ای شده است. این فناوری تازه  شامل میلیون‌ها شی با تجهیزات الکترونیکی است که می‌تواند داده‌ها را از طریق شبکه و بدون نیاز به تعامل با انسان انتقال دهد. با رشد گسترده‌تر این فناوری، پیش‌بینی می‌شود که بیش از 100 میلیارد دستگاه متصل تا سال 2050 مورد استفاده قرار گیرد. اینترنت اشیا می‌تواند یک نیروی تحول‌آفرین در بیمه باشد و امکان ایجاد مزیت رقابتی را  برای اولین شرکت‌هایی که از این فرصت استفاده می‌کنند، به‌وجود می‌آورد. شبکه نوآفرینی پلنت در این نوشتار به بررسی برخی فواید استفاده از اینترنت اشیا در بیمه توجه دارد.

 

 کاهش ریسک 

جلوگیری از بروز مشکل، هزینه کمتری نسبت به رفع آن مشکل دارد. سال‌هاست که صنعت بیمه پزشکی تخفیف‌هایی را برای افراد غیر سیگاری و افرادی که ترک سیگار کرده‌اند و همچنین آن‌هایی که در برنامه‌های ورزشی ثبت نام کرده‌اند، در نظر گرفته‌است. اما تا همین اواخر، سایر حوزه های بیمه در اتخاذ انواع مشابه این طرح‌ها کند عمل کرده‌اند. به دلیل ظهور فناوری اینترنت اشیا، شرکت‌های بیمه‌ای اکنون اطلاعات جدید و بهتری از مشتری دارند که می‌توانند از آن‌ها برای سنجش رفتار مشتریان استفاده کنند که این امر امکان ارائه تخفیف یا اعمال هزینه اضافی را بر اساس عوامل ریسک فراهم می‌کند.

به عنوان مثال، یک بیمه‌گر اتومبیل ممکن است به طور متعارف، ریسک مرتبط با یک راننده را بر اساس چندین متغیر عمومی مانند نمره اعتباری، مکان، نوع اتومبیل، مسافت پیموده‌شده در سال، سن و جنسیت اندازه‌گیری کند. این متغیرها بینشی کافی برای رتبه‌بندی صحیح هر فرد براساس داده‌های گذشته فراهم کردند. با ادغام متغیرهای اضافی، بیمه‌گران می‌توانند قیمت‌گذاری بهتری را متناسب با هر مشتری فراهم کنند. با استفاده از تجهیزات از راه‌دور اینترنت اشیا،  بیمه‌گران می‌توانند تخفیف ویژه‌ای برای رانندگانی که بندرت از سرعت مجاز فراتر رفته و همیشه کمربند ایمنی خود را می‌بندند، قائل شوند.

در زمینه بیمه اموال می‌توان از داده‌های اینترنت اشیا می‌توان برای هشدار به ساکنان در مورد نشت پنهان آب یا گاز در لحاظات اول برای جلوگیری از حوادث احتمالی و کاهش ریسک بیمه‌کننده و بیمه‌شده استفاده کرد. اینترنت اشیا همچنین می‌تواند برای کمک به کشف مطالبات جعلی مورد استفاده قرار گیرد. بیمه‌گران می‌توانند با تلفیق اطلاعات مکانی با گزارش‌های آب‌وهوایی حاصل از اینترنت اشیا، مشخص کنند که آیا ملک مورد نظر در خارج از منطقه آسیب دیده از طوفان تگرگ است یا خیر.

داده‌های اینترنت اشیا علاوه بر اینکه توسط بیمه‌گران سنتی آینده‌نگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسط نسل جدیدی از رقبا به نام اینشورتک‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینشورتک‌ها از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند تا مدل‌های کسب‌وکار در صنعت بیمه را متحول کنند؛ به همان روشی که فینتک‌ها سعی در تحول صنعت خدمات مالی دارند.

یک تغییر در مدل کسب‌وکار می‌تواند مربوط به بروز حوادث رانندگی باشد. امروزه پس از یک حادثه رانندگی، مشتریان معمولا با شرکت‌های بیمه‌ تماس می‌گیرند تا مطالبات خود را ثبت کنند. برای مثال در صورت استفاده از کیسه‌های هوا در یک حادثه رانندگی، می‌توان بلافاصله اورژانس را اعزام کرد و اعلانی برای مسئول مطالبات شرکت بیمه و تعمیرگاه‌ها و ارسال کرد.

البته استفاده از داده‌های اینترنت اشیا نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی را افزایش می‌دهد. نقض اطلاعات از طرف بیمه‌گر منجر به از بین رفتن حریم خصوصی مشتریان می شود. طبق یک نظرسنجی که اخیرا صورت پذیرفته‌است، 60 درصد از افراد گفته‌اند که دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا مانند یخچال را خریداری می‌کنند. اما وقتی از آن‌ها سوال شد که آیا آن‌ها تمایل دارند تا داده‌های خود را با بیمه‌گران خود به اشتراک بگذارند، فقط 20 درصد از آن‌ها جواب مثبت دادند.

شرکت‌های بیمه‌ای باید به مشتریان نشان دهند که چرا مشتریان از به اشتراک گذاشتن داده‌های شخصی سود می‌برند. مشوق ها ممکن است شامل تخفیف در نرخ، محصولات مرتبط و یا ارائه خدمات یا تجربیات مرتبط باشند.

 

حفظ مشتری

از آنجا که مشتریان می‌توانند به قیمت حساس باشند، برخی از بیمه‌ها به دستگاه‌های اینترنت اشیا به عنوان منبع جدیدی برای جذب و حفظ مشتری نگاه می‌کنند. برای مثال بیمه‌گرانی وجود دارند که از سنسوری استفاده می‌کنند که به سوکت لوازم جانبی خودرو متصل شده و تصادف را تشخیص می‌دهد. همچنین این سنسور به تلفن متصل می‌شود و از راننده می‌پرسد که آیا به کمک احتیاج دارد یا خیر.

اگر راننده پاسخ ندهد، سنسور یک تماس اضطراری (همراه با ارسال موقعیت مکانی اتومبیل) برقرار می‌کند. این سرویس با هزینه مشخص ارائه می شود و دستگاه نیز به صورت رایگان ارائه می‌شود. اتحادیه اروپا در حال حرکت به این سمت است که استفاده از فناوری eCall را در همه اتومبیل‌های اتحادیه اروپا اجباری کند.

بسیاری از تعاملات بین مشتریان و شرکت‌های بیمه‌ای نتیجه تجربیات منفی مانند تصادفات رانندگی، سیل، آتش سوزی، سرقت و افزایش حق بیمه است. اینترنت اشیا در حال تغییر پویایی با مشتریان است به سمتی است که کمتر بر روی ادعاها متمرکز شده و بیشتر مشاوره‌محور است.

 

 رشد درآمد

برخی از شرکت‌ها از اینترنت اشیا برای کشف مدل های جدید کسب‌وکار جهت افزایش درآمد استفاده می‌کنند. Metromile ، شرکت بیمه مستقر در سانفرانسیسکو، از داده‌های تجهیزات از راه دور اینترنت اشیا برای ایجاد نوع جدیدی از تجربه مشتری بیمه استفاده می‌کند که شامل ردیابی مسافت رانندگی و تشخیص مشکلات مکانیکی است. بسیاری از اینشورتک‌ها دارای فناوری‌های اینترنت اشیا متنوعی هستند که فرصت شراکت با بیمه‌های سنتی را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: فرصت‌های اینترنت اشیا در بیمه 

گام به گام استفاده از اینترنت اشیا در بیمه 

پیامدهای اینترنت اشیا در بیمه بیش از استفاده از داده‌های اضافی تنها برای اندازه‌گیری ریسک، حفظ مشتری یا رشد درآمد است. فناوری اینترنت اشیا در بیمه یک فناوری متحول‌کننده است و فرصتی را فراهم می‌کند تا شرکت‌های بیمه در خط مقدم نوآوری قرار بگیرند. تغییرات مبتنی بر اینترنت اشیا در بیمه فشار بیشتری را به تیم‌های مدیریتی وارد می‌کند تا نسبت به تحول قریب الوقوع صنعت واکنش نشان دهند.

اتومبیل‌های بدون سرنشین، خانه‌ها و اتومبیل‌های هوشمند و مدل های جدید کسب‌وکار در چشم‌انداز دور دست قرار ندارند. شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند با برداشتن چندین قدم خود را برای رشد بی وقفه از طریق فناوری اینترنت اشیا آماده کنند. در ادامه راهکارهایی برای شرکت‌های بیمه‌ای ارائه شده‌است:

  • با کم شروع کنید سریع یاد بگیرید و رشد کنید. مشتریان را در ابتدا برای طراحی و سپس در کل فرآیند بازخورد درگیر کنید و به آن‌ها برای مشارکت پاداش دهید. آماده باشید تا ایده‌هایی را که خوب کار می‌کنند را گشترش دهید و آن‌هایی که خوب نیستند را رها کنید.
  • ایجاد مهارت‌های اینترنت اشیا باید تمرکز اصلی باشد. در حالی که 46 درصد از مدیران بیمه بیان داشته‌اند که آماده سرمایه‌گذاری در فناوری ارتباط دیجیتال طی 10 سال آینده هستند، فقط 34 درصد بیان داشته‌اند که نیروی‌کار حال حاضر آن‌ها، مهارت‌های لازم برای رویارویی با آن را دارند.
  • ایجاد اتحاد با شرکت‌های بیمه و سایر افراد در اکوسیستم بیمه برای تسریع در نوآوری و کمک به تعریف استانداردهای صنعت. هنگام بررسی ایجاد یا خرید نوآوری، به دنبال حوزه‌هایی بگردید که یک اینشورتک‌ها دارای فناوری مربوطه هستند. یک اتحاد می تواند نوآوری را تسریع کند، به تقسیم ریسک کمک کند و هزینه کمتری نسبت به خرید کامل داشته باشد. این اتحادیه‌ها می‌توانند شامل بیمه‌های دیگر، شرکت‌های تامین مالی و حتی رگولاتورهای بیمه‌ای باشند.
  • مسائلی را در نظر بگیرد که مشتریان برای آن‌ها ارزش قائل هستند. در آیندۀ اینترنت‌اشیا‌محور، بزرگترین دارایی یک بیمه‌گر می‌تواند ارتباط آن با دارندگان بیمه‌نامه باشد. برای حوزه‌هایی که مشتریان برای آن‌ها ارزش قائل هستند، روش‌هایی برای پشتیبانی از آن‌ها پیدا کنید. دستورالعمل‌ها، اطلاعات مربوط به ترافیک و وضعیت آب‌وهوا اطلاعات با ارزشی برای مشتریان بیمه خودرو هستند. رسانه‌های اجتماعی یک معدن طلای داده برای یافتن و ایجاد جوامع با علایق مشترک در بین مشتریان است. برای کاهش ریسک به خدمات جدید نگاه کنید. سیستم‌های امنیتی خانگی و خودکار و امنیت سایبری تنها دو نمونه از این‌ها هستند. برنامه‌های وفاداری و خدمات باکیفیت و شخصی‌سازی شده را به سودآورترین مشتریان خود ارائه دهید

 

Read more:HOW IS IOT IMPACTING THE INSURANCE INDUSTRY?

 

 

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

https://plannet..ir/?p=5104