پلنت

چه عواملی مانع همکاری شرکت‌های بیمه با اینشورتک‌ها می‌شوند؟

این روزها تمامی شرکت‌های بیمه‌گر و اینشورتک‌ها به یک اندازه توافق دارند که همکاری بین استارت‌آپ‌ها و کسب‌و‌کارهای بنیادی کلید واقعی افزایش ارزش است اما درعین حال هر دو گروه به طور یکسان بر این باور رسیده‌اند که همکاری همیشه آسان نیست و کم و بیش با مشکلات و موانعی روبه رو است. در این میان مشکلات بین استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بیمه امروزی به طور معمول در دو دسته قرار می‌گیرد:

فرآیند

اغلب همکاری‌های میان شرکت‌های بیمه و اینشورتک‌ها صرفاً به دلیل پیش آمدن سؤالات عملی در همان بدو کار متوقف می‌شود. به عنوان مثال سوالاتی که در زمان ایجاد مقبولیت عمومی در بین تمامی ذینفعان و سهامداران شرکت و گرفتن اعتماد آنها به اینشورتک‌ها وارد می‌شود. از سوی دیگر بیشتر شرکت‌های بزرگ بیمه در رویارویی با اینشورتک‌ها و استارت‌آپ‌ها در مورد ترتیبات قانونی روند کار به ویژه در مورد به اشتراک‌گذاری داده‌ها نگران هستند و با فرآیندهای تدارکات که برای تعامل با استارت‌آپ ها مشکل‌ساز هستند، دست و پنجه نرم می‌کنند. هنوز برخی از شرکت های بیمه بزرگ در دنیا در حال حل این مشکلات به ظاهر ساده ولیکن اساسی هستند.

فرهنگ

اگر اینشورتک ها و استارت‌آپ های بیمه را قایق‌های موتوری پر سرعت تلقی کنیم – سریع و چابک اما ناپایدار و در میان امواج بی‌ثابت – آن‌گاه بیمه‌گذاران به حتم ناوهای نفت‌کش بزرگ میان اقیانوس‌ها هستند – قدرتمند و قوی اما با سرعت جهت تغییر کُند. با درک این دو تفاوت عمده آوردن این دو رویکرد در کنار هم و رویارویی آن‌ها حتماً چالش‌هایی را به همراه خواهد داشت. هر دو طرف باید برای غلبه بر ناامیدی‌های خود آماده باشند و برای گذر از این نقاط ضعف همدیگر به نقطه سازش و درک متقابل برسند وگرنه نفت‌کش اقیانوس را چه به قایق سرعتی میانه آب‌ها!

جالب این که هر دو طرف شرکت‌های بیمه و اینشورتک ها به این دو رویکرد متفاوت و اساسی اذعان دارند. آماری که موسسه Startupbootcamp در سال 2018 میلادی تهیه کرده است نشان می‌دهد 72 درصد استارت‌آپ های بیمه از همکاری با شرکت‌های بزرگ بیمه هراس دارند و بر این باورند که در نهایت هر گونه همکاری با این شرکت‌ها برای به سرانجام رساندن محصول بی‌فایده خواهد بود. 59 درصد جامعه آماری این موسسه – 20 استارت‌آپ نوپای اروپا – اقرار کرده‌اند که قبل از تعیین یک جلسه آشنایی مشخص، بیش از 10 بار با شرکت بیمه موردنظر تماس داشته‌اند تا بلکه آنها را راضی به نشستن سر میز مذاکره کنند و 48 درصد آنها می گویند که بعد از 6 ماه قرار و رفت و آمد و ملاقات با رؤسای شرکت در نهایت به توافق اولیه رسیدند که البته از این میزان 40 درصد با رضایت کامل محصول را ارائه و به نتیجه مطلوب رسیده‌اند. گویا دسترسی به بیمه‌گذار سخت‌تر از ارائه محصول بوده است!

از سوی دیگر گزارش موسسه تحقیقاتی PWC در سال 2018 نشان می‌دهد که فقط 17 درصد شرکت‌های بیمه در همکاری با اینشورتک ها عملکرد مناسبی داشته‌اند به رغم آن که بالای 90 درصد همه آنها باور دارند که صرفاً با اعتماد به استارت‌آپ های بیمه و فناوری ارائه‌شده آنهاست که می‌توانند به نیازهای روز مشتری‌های خود پاسخ دهند. در این گزارش مساله امنیت فناوری اطلاعات از مهم‌ترین مسایلی بود که شرکت‌های بیمه را در همکاری با اینشورتک ها کمی محتاط می‌کرد.

معضلی به نام داده‌ها

داده‌ها زیربنای فعالیت شرکت‌های بیمه هستند و بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده روی اینشورتک‌ها روی توانایی آنها در استفاده از داده‌ها پیش‌بینی می‌شوند. با این حال، به اشتراک گذاشتن اطلاعات برای بیمه‌گران ناراحت‌کننده است. آن‌ها از نقض مواردی که می‌تواند منجر به مجازات قانونی یا نظارتی و یا وارد شدن خسارت قابل توجه به شهرت برندشان شود، هراس دارند و همین مسأله همکاری با اینشورتک‌ها را برایشان ترسناک می‌کند.

در تحقیقات PWC معلوم شد که 63 درصد بیمه‌گران امینت داده‌ها، حریم خصوصی و محافظت از آن را یکی از بزرگ‌ترین موانع نوآوری در شرکت خود می‌دانند. این در حالی است که در صنعت مالی این رقم کمتر از صنعت بیمه و حدود 54 درصد است. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا برای تأمین امنیت اطلاعات شخصی افراد قوانین سختگیرانه‌ای وضع شده است. به خصوص در اروپا که از ماه مه 2018 میلادی مقررات حمایت از داده‌های اروپا وارد کار شد و مسؤولیت های بیشتری در تأمین اطلاعات افراد بر دوش شرکت‌های بیمه و اینشورتک‌ها گذاشت. اما اروپایی‌ها از آن به عنوان فرصتی برای تعامل بهتر و مثبت با مشتری‌ها استفاده کردند. به عنوان مثال استارت‌آپ PORT یک کسب و کار نوپاست که با هدف تسهیل قوانین سختگیرانه اروپا وارد کار شد و امکان استفاده عملی از داده‌ها در قالب قانونی را برای شرکت‌های بیمه فراهم کرد. این استارت‌آپ با هدف تسهیل فرآیند اشتراک‌گذاری اطلاعات وارد کار شد و زمانی به محبوبیت رسید که مشتری‌ها از طریق این استارت‌آپ فهمیدند که چطور استفاده‌ از داده‌های شخصی آنها با رعایت قوانین می‌تواند در نهایت به سود آنها تمام شود.

استارت‌آپ PORT و نمونه‌های دیگری شبیه به آن یک درس مهم برای اهالی صنعت بیمه دارند: «هر کسب و کار تازه‌ای که بتواند راه حلی برای غلبه بر یک چالش داشته باشد باارزش است، حتی اگر خودش یک چالش بزرگ باشد!»

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]