پلنت

چطور یک بیمه‌گر همه روزه باشیم؟

ظهور اقتصاد دیجیتال به مصرف‌کنندگان قدرت بی‌سابقه‌ای در رابطه با خدمات و محصولات داده است، به طوری که حالا آنها هستند که در برابر ارائه‌دهندگان بیمه‌ای حرف اول و آخر را می‌زنند. حالا این مشتریان هستند که به دنبال پیشنهادهای تازه می‌گردند، قیمت‌ها را مقایسه می‌کنند و به راحتی به ارائه‌دهندگان و متصدیان بیمه‌ای با دسترسی و سهولت بیشتری تغییر گرایش می‌دهند. در این راستا در واکنش به این تغییر موفقیت‌آمیز قدرت در جامعه مشتریان لازم است که شرکت‌های بیمه نیز به‌سرعت خود را به در بازار پررقابت بیمه از دیگران متمایز کنند و رابطه خود با مشتریان را تقویت کنند. چه بسا که اگر این کار را به سرعت انجام ندهند به سرعت کسب و کار خود را می‌بازند. شبکه نوآفرینی پلنت در این نوشتار به ارائه راهکارهایی در رابطه ارائه خلاقانه‌تر و ساده‌تر محصول و خدمات به شرکت‌های بیمه می‌پردازد.

امروز کانال‌های توزیع دیجیتال یکی از مهم‌ترین ابزارهای کمک‌رسان به شرکت‌های بیمه هستند تا خدمات بهتری به مشتریان بدهند و بیمه‌گزارهای بیشتری را به سمت خود بکشانند. با این حال همه بار مسوولیت ارتباط با مشتری از طریق فناوری‌های دیجیتال روز را نمی‌توان به کانال‌های توزیع دیجیتال نسبت داد. تغییرات بسیار بیشتری در زمینه ارتباط و فروش لازم است. بیمه‌گرها باید با محصولات و خدمات جدید نوآورانه نیازهای مشتریان را تأمین کنند. باید این خدمات جدید را از طریق تجربه‌های بسیار خاصی که شخصی‌سازی شده و به طور پیوسته در ارتباط با مرکز پشتیبانی هستند ارائه دهند، فارغ از این که مشتری کی و کجا به آن نیاز داشته باشد. در واقع مهم‌ترین رویکرد امروز بیمه‌گرها تبدیل شدن به شرکت بیمه‌ای همه‌روزه است!

تحقیقات نشان می‌دهد که امروز مشتریان بیمه بیشتر به دنبال محصولات مبتنی بر تقاضا و شخصی‌شده هستند. علاوه براین بسیاری از مشتری‌ها از شرکت‌های بیمه خود انتظاری فراتر از ارائه صرف محصولات بیمه‌ای دارند. در تحقیقات مرکز اکسنچر با عنوان «بازاریابی و توزیع جهانی» مشخص شد که 80 درصد از مشتریانی که آنها از گروه 1200 نفری بیمه گزارها مورد بررسی قرار داده بودند دوست داشتند که کار معرفی آنها به نزدیک‌ترین بیمارستان را مشاوران شرکت بیمه‌شان انجام دهد. به خصوص در زمان نیازهای اورژانسی. شصت و چهار درصد از مشتریان بیمه خودرو مایل بودند که موقع رانندگی از سوی شرکت بیمه هشدارهای لازم را بگیرند و 68 درصد بیمه گزاران املاک برای امنیت منازلشان دنبال راهکارهایی از سوی شرکت بیمه بودند.

امروز تقاضا برای شخصی سازی محصولات و خدمات مدیریت ریسک آنلاین به صورت فزاینده‌ای بین مشتریان بیمه رشد داشته است. در آماری که از 32 هزار مشتری بیمه در 18 زمینه مختلف گرفته شد نزدیک به 57 درصد آنها درصدد اشتراک داده‌های بیشتری با بیمه‌گر خود بودند تا بلکه از این طریق بتوانند مزیت‌های بیشتری به دست بیاورند. 64 درصد این گروه هدف نهایی خود از اشتراک داده‌های بیشتر را صرفاً کمک به طراحی محصولاتی بیشتر شخصی شده می‌دانستند.

 

بیشتر بخوانید: اهمیت مشتری مداری در بیمه

 

راهکارهایی برای یک بیمه‌گر همه‌روزه

برای تبدیل شدن به یک بیمه گر هرروزه و ارائه خدماتی با ریسک مناسب لازم است که شرکت‌های بیمه در نحوه ادامه کسب و کار خود تغییراتی اساسی ایجاد کنند:

تمرکز بر روی مشتریان نه محصولات: شرکت‌های بیمه باید به جای گسترش و ارائه خدمات خاص یا استفاده از فرآینده های خاص کسب و کار، مدل‌های کسب و کار خود را برای تمرکز بر نیازهای مشتریان خود تغییر دهند. مانند فناوری‌های دیجیتال نظیر تجزیه و تحلیل داده‌ها که اطلاعاتی مدیریتی برای این تغییر حیاتی به دست می‌دهد.

تعادل سرمایه گذاری بین کسب و کار جدید و اصلی: شرکت‌های بیمه باید با دقت بودجه مورد نیاز برای رشد و تحول کسب و کار اصلی خود را تعیین کنند و به میزانی که استراتژی تحول دیجیتالی شرکت اجازه می‌دهد برای رویکردهای تازه کسب و کارشان سرمایه گذاری نمایند. البته باید این نکته را نیز در خاطر داشته باشند که هر سرمایه‌ای که برای کسب و کار تازه در نظر می‌گیرند در درازمدت جواب می‌دهد و در بازه زمانی کوتاه مدت نباید انتظار سودی کلان داشت.

باید اذعان داشت که هیچ کدام از این هماهنگی‌ها ساده نیست. اگر شرکت‌های بیمه به دنبال استفاده از فرصت‌های نوظهور برآمده از تغییر رفتار مشتریان هستند لازم است که ساختار ذهنی مدیریتی، ساختارهای سازمانی و استراتژی‌های کسب و کار همگی تغییر کنند، تغییر با سرعت و در جهتی درست!

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]