پلنت

چت‌بات‌ها در آینده صنعت بیمه ایران

بهروز آرمان مهر

رئیس اداره کسب و کار دیجیتال بیمه ملت

چت‌بات‌ها یا رابط‌های مبتنی بر مکالمه یکی از رایج‌ترین ترندهای تاثیرگذار بر کسب و کارهای اینترنتی است. این سرویس‌ها با برقراری ارتباط دوسویه با مشتری ضمن ایجاد تجربه جدید برای آن، سعی در ارائه محصول شخصی‌سازی شده و متناسب با نیاز هر فرد دارد. این سرویس‌ها که مبتنی بر هوش مصنوعی عمل می‌کنند از طریق یک سری قوانین از پیش تعیین شده حس ارتباط با یک موجود زنده را برای کاربران ایجاد می‌کند.

در حال حاضر، صنعت بیمه در ایران آشنایی چندانی با این موضوع ندارد و در موارد معدودی برخی از شرکت‌ها به سمت استفاده از این فناوری حرکت کرده‌اند اما بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و گزارشات مؤسسات بین‌المللی نظیر Capgemini این موضوع یکی از مهم‌ترین روندهایی که به زودی صنعت بیمه در ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

چت‌بات‌ها یا ربات‌های مشاور به طور مشخص یکی از مهم‌ترین اشکال کانال‌های فروش دیجیتال هستند و در کنار تجمیع‌کننده‌های بیمه‌ای در آینده‌ای نه چندان دور، نحوه توزیع و فروش بیمه در ایران را متحول خواهند کرد.

با توجه به پیچیدگی‌های فنی بیمه نامه و نیاز به مشاوره‌های تخصصی برای خرید بیمه، رواج استفاده از ربات‌های مشاور می‌تواند فرآیند دریافت مشاوره را به راحتی برای بیمه‌گذاران فراهم کند. همچنین استفاده از این سرویس‌ها می‌تواند مزایایی نظیر کاهش هزینه نیروی انسانی، افزایش رضایت مشتری، ارائه خدمات به صورت شخصی سازی شده، نرخ دهی سریع، مقیاس پذیر بودن و ارائه خدمات شبانه روزی را برای شرکت‌های بیمه فراهم نماید.

بی شک یکی از مهم‌ترین دلایل عدم توسعه چت‌بات‌ها در ایران سرمایه‌گذاری اندک شرکت‌های بیمه در حوزه فناوری‌اطلاعات و استفاده از تکنولوژی روز دنیاست. علاوه بر این باید اضافه کرد که مهم‌ترین الزام توسعه این کانال توزیع در صنعت، آماده‌سازی زیرساخت‌های بیمه‌گری برای عرضه و ارائه وب‌سرویس‌های آنلاین (API) صدور و حرکت به سمت بیمه‌گری باز است تا مشتری ضمن دریافت مشاوره بتواند در کمترین زمان ممکن سرویس‌های بیمه‌ای خود را خریداری کند. این امر لزوم توجه ویژه مدیران ارشد و سیاست‌گذاران صنعت به موضوع تحول دیجیتال و بیمه‌گری باز را می‌طلبد.

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]