بیمه سایبری، چالش نوین بیمه‌گران

بیمه سایبری رویکرد تازه صنعت بیمه است. فناوری و جامعه با شتاب زیادی در حال تغییر هستند و همین تغییرات، چالش‌هایی را بر سر راه کسب‌وکارها، دولت‌ها و افراد قرار داده‌است. انفجار ارتباطات فناوری بستری را برای هکرها و مجرمان دنیای مجازی فراهم کرده‌است که مدام حقوق قربانیان خود را نقض می‌کنند. به این ترتیب شکل جدیدی از خطرات سایبری شکل گرفته که بیمه‌گران از آن آگاه هستند و مشتریانی هم برایش دارد.

خودروهای بدون راننده تا چند سال دیگر روانه بازار مصرف خواهند شد که می‌توانند مشکلات جدیدی را به همراه بیاورند و این همان مسئله‌ای است که بیمه‌گران باید به آن توجه داشته باشند. چالش‌های آینده، بسیار وسیع است. از سوی دیگر تغییرات اقلیمی می‌تواند تهدیدی جدیدی را برای ساکنان سیاره زمین به وجود آورد. همه این‌ها باید به دغدغه‌های بیمه‌گران تبدیل شود. این روزها دنیا جای سختی برای بیمه‌گران است.

 

فرصت‎‌های بیمه سایبری 

با هر چالش جدیدی، فرصتی هم خلق می‌شود. بیمه‌گران هم باید راهکاری خلاقانه و نوآورانه برای این چالش‌ها بیابند و به مشتریان خود ارائه کنند. اگر بیمه‌گران چالش‌های محتمل دنیای آینده را بشناسند، می‌توانند از فرصت‌های آن هم بهره‌مند شوند.

نخستین تهدید برای جهان آینده می‌تواند جرایم سایبری باشد. در بیمه سایبری، بیمه‌گران راهکارهایی را ارائه می‌کنند که تا چندی پیش اصلا وجود نداشته‌است. در واقع با بیمه‌ای نوظهور روبه‌رو هستیم. بازار بیمه سایبری به سرعت در حال رشد است. البته خطراتی هم برای بیمه‌گران در این مسیر وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشند.

برای مثال آن‌ها تجربه کمی در این زمینه دارند چرا که برای نخستین بار در تاریخ، چنین چیزی مشاهده می‌شود. این یعنی هنوز از بسیاری از خطرات آگاه نیستیم. بهترین راهکار این است که بیمه‌گران تمام تمرکز خود را روی خطراتی بگذارند که از این مسیر مشتریانشان را تهدید می‌کند. از این طریق، می‌توانند خودشان را به عنوان حامیان مشتریانشان هم تعریف کنند.

یکی از تهدیدهای دنیای پیش رو، خودروهای بدون راننده هستند. این وسایل نقلیه هنوز رواج نیافته‌اند اما بیمه‌گران باید خودشان را در این زمینه آماده کنند. جرایم سایبری همین حالا هم کاملا رایج شده‌اند و رخ می‌دهند. اما خطرات مربوط به خودروهای بدون راننده و مستقل، هنوز مشخص نیستند. برخی آزمایش‌ها در مورد این خودروها انجام شده‌است.

طبق پیش‌بینی‌ها، نخستین خودروهای بدون راننده تا سال ۲۰۳۰ روانه بازار خواهند شد. پس این خودروها به زودی به دغدغه بیمه‌گران تبدیل خواهند شد. صنعت بیمه هنوز پاسخی برای این دغدغه‌های آتی پیدا نکرده‌است. احتمالا شکل جدیدی از بیمه وسایل نقلیه ایجاد خواهد شد. اما این اتفاق می‌تواند نقطه آغازی برای تغییر و بهبود رفتار رانندگان باشد و این تغییر را می‌توان از شرکت‌های بیمه آغاز کرد.

 

بیشتر بخوانید: بیمه سایبری، نیاز امروز دنیای دیجیتال

آب و هوا، دغدغه دیگر بیمه‌گران 

بیمه سایبری فقط از یکی از محصولات تاره صنعت بیمه و برخواسته از نیاز روز مشتریان است. این روزها مهم‌ترین تغییر در جهان مدرن، تغییرات اقلیمی است. تغییر الگوی آب‌وهوایی، خطرات بسیاری را با خود می‌آورد اما صنعت بیمه می‌تواند برخی از این خطرات را کم‌اثر کند. بدون تردید، بزرگ‌ترین خطری که انسان امروزی را تهدید می‌کند، تغییرات اقلیمی است. حتی بیمه‌گران هم در این زمینه با ابهاماتی روبه‌رو هستند. مثلا نمی‌دانند قیمت‌گذاری‌ها به چه صورت باید انجام شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تغییرات الگوی آب‌وهوایی در جهان منجر به بروز رویدادهای طبیعی بیشتری مثل طوفان و سیل شده‌است. در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، خسارت‌هایی که از محل فجایع و بلایای طبیعی به جهان وارد شده برابر با ۲۱۹ میلیارد دلار بوده‌است. حتی یک تغییر کوچک در الگوی آب‌وهوایی مثل کاهش یا افزایش بارش، می‌تواند روی وضعیت کشاورزی یک منطقه اثر جدی بگذارد و در نتیجه کسب‌وکاری را از نفس بیندازد. به همین دلیل است که تقاضا برای بیمه افزایش پیدا کرده‌است.

نکته مهم در مورد تغییرات اقلیمی این است که هنوز به صورت دقیق نمی‌دانیم این تغییرات آب‌وهوایی به چه صورت خواهد بود و چه اثراتی به دنبال خواهد داشت. در واقع ناشناخته‌های بسیاری در این مسیر وجود دارد. این ناشناخته‌ها، بیمه‌گران را دچار مشکل می‌کند. نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی در مورد حجم خسارتِ بلایای طبیعی در سال‌های آتی داشت چرا که داده‌های گذشته، به پیش‌بینی آینده کمکی نمی‌کند.

پیش‌بینی‌ناپذیر بودنِ خسارت در یک بازه زمانی یک ساله، باعث شده بیمه‌گران در این صنعت با چالش‌هایی مواجه شوند. اما ابزارهایی برای دسترسی آنی و لحظه‌ای به داده‌ها مثلا در رابطه با سیل، طوفان یا آتشسوزی‌های طبیعی موجود است. به‌علاوه ابزارهای هوشمندی که در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنند هم بسیار محبوب شده‌اند. بیمه‌گران با دسترسی به این ابزار می‌توانند سریع‌تر و کارآمدتر اقدام کنند. در نتیجه هزینه کمتری هم متحمل خواهند شد.

همه خطرات نوظهور و چالش‌هایی که در جهان در حال پدید آمدن هستند، در عین چالش بودن، می‌توانند فرصتی جدید برای بیمه‌گران فراهم کنند. این یعنی، باید در انتظار نسل جدیدی در صنعت بیمه باشیم و در این نسل، استفاده از فناوری‌های نو، الزامی است.

Read more: Top 5 cyber insurance providers offering the best cover against attack

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

https://plannet..ir/?p=5151