پلنت

نوآوری را خودتان روایت کنید!

نوآوری شامل طیف وسیعی از اقداماتی است که شرکت‌های بیمه برای پیشبرد اهداف خود در دنیای رو به‌رشد صنعت بیمه امروز انجام می‌دهند. از ارتقا و دیجیتالی کردن سیستم‌های اجرایی و عملیاتی قدیمی و سنت‌زده‌شان تا افزایش تجربه بیمه‌گذاران, توزیع‌کنندگان و حتی کارمندان و در نهایت تغییراتی اساسی در محصولات، پلتفرم‌ها و خدمات. هر سه این عنصر برای تضمین رقابت بلندمدت صنعت بیمه در یک اقتصاد مشتری‌مدار ارزش بسیار خواهند داشت.

با این حال بسیاری از شرکت‌های بیمه به جای تمرکز بر متفاوت ساختن ارزش محصولاتشان در بازه زمانی بلندمدت بیشترین توجه خود و منافعشان را برای حفظ و یا افزایش وضع موجود معطوف می‌کنند. درست است که هر دو زمینه باید مورد توجه قرار بگیرند اما امروز بزرگ‌ترین چالش صنعت بیمه در مغفول ماندن هر یک از این رویکردها و عدم توجه شرکت‌های بیمه به ایجاد توازن بین این دو مقوله متفاوت از هم است. در واقع شرکت‌های بیمه امروزی به ندرت در مسیر نوآوری می‌توانند هم به حفظ وضع موجود با روش‌های نوین توجه داشته باشند هم مسیری برای افزایش ارزش خدمات و محصولات خود پیدا کنند. 

طبق گزارش مرکز تحقیقات نوآوری دلویت نزدیک به 10 درصد منابع نوآوری در حال حاضر به صورت اساسی و زیربنایی در حال تغییر رویکردهای صنعت بیمه در گستره جهانی هستند و بالغ بر 90 درصد اینشورتک‌ها از نوآوری صرفاً برای رسیدن به محصولات و خدماتی ارزان‌تر و سریع‌تر با میزان رضایتمندی و امیدواری بیشتری مشتری‌ها استفاده می‌کنند. فاصله بزرگی که بین تکامل یا حفظ بقا در صنعت بیمه امروزی مشاهده می‌شود نتیجه عدم درک دقیق بیمه‌گران از کارکردهای نوآوری در این صنعت است. در واقع امروز بیش از هر چیز و پیش از لزوم راه‌اندازی و به کارگیری اینشورتک‌ها داشتن نمایی واضح و تصویری جامع از نوآوری بزرگ‌ترین نیاز شرکت‌های بیمه تلقی می‌شود.   

امروز شرکت‌های بیمه اساساً روایت خاص خود را از نوآوری ندارند. در واقع اغلب نوآوری‌های برهم زننده از جایی بیرون از صنعت بیمه تغذیه مالی می‌شوند و اتفاق می‌افتند. این مساله را می‌توان در رشد انفجاری اینشورتک‌ها در سرتاسر دنیا طی یک دهه گذشته مشاهده کرد. مجله اکونومیست در شماره جولای 2019 با انتشار مقاله‌ای به موضوع مهمی اشاره کرد، این که آینده شرکت‌های بیمه در جایی بیرون از صنعت بیمه در حال شکل‌گیری است. به زعم نویسنده سرمقاله امروز حتی بزرگ‌ترین غول‌های صنعت بیمه دنیا نیز با تهدید روزافزون برهم‌زننده‌های خارج از صنعت بیمه روبه‌رو هستند که البته می‌توان این تهدید را به یک فرصت عمده نیز تبدیل کرد، اگر نوآوری آمیخته با هشیاری و دقت عمل باشد. 

شرکت بیمه Hippo که به تازگی با رسیدن به ارزش 1 میلیارد دلار در آخرین دور سرمایه‌گذاری توانست عنوان یونیکورن را به دست بیاورد، موفق شد از طریق وب‌سایت خود و با استفاده از سیستم نظارت هوشمند به رکورد ثبت بیمه نامه‌ها در مدت کمتر از 60 ثانیه دست پیدا کند. یا شرکت بیمه Lemonade اینشورتک مشهور آمریکایی که امسال در کشور آلمان هم آغاز به فعالیت کرد در 3 دقیقه به پردازش خسارت نامه‌ها می‌پردازد و در کمتر از 90 ثانیه به درخواست‌های خرید بیمه نامه پاسخ می‌دهد. ضمن این که بخشی از سود را به امور خیریه می‌بخشد که این رویکرد بدون هیچ ابزار فناورانه امروزی شمار زیادی مشتری روانه این شرکت بیمه کرد. چرا؟ چون نوآوری برای آنها روایت خاص خودشان را داشت!

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]