پلنت

نوآوری در بیمه خودرو!

بیمه خودرو هم اکنون گسترده‌ترین و پرفروش‌ترین پوشش بیمه‌ای دنیاست که طبق آمار در سال 2018 میلادی نزدیک به 75 درصد صاحبان خودرو در سرتاسر جهان اقدام به خرید این بیمه نامه کرده بودند. با این اوصاف شباهت بسیار این پوشش بیمه‌ای در شرکت‌های بیمه مختلف مسبب رقابت و چالشی بزرگ شده است. چالش جذب مشتری با حداقل هزینه بیمه نامه. اما آیا در این چالش عجیب که هزینه‌های بسیاری برای شرکت‌های بیمه به همراه دارد می‌توان شرایط و وضعیت را به گونه‌ای مدیریت کرد که در نهایت شرکت بیمه پیروز میدان باشد؟

بله! فناوری‌های تازه می‌توانند چنان وارد عمل شوند که شرکت‌های بیمه با وجود راننده‌های پرخطر به جای استفاده از روش کاهش حق بیمه نامه با رویکرد نوآوری مشتری را جذب کنند والبته رفتارهای پرخطر او را زیر نظر بگیرند و پرداخت خسارت نامه‌ها را کم کنند؟ در اینجا به معرفی چندین ایده نوآورانه خاص در زمینه بیمه خودرو با استفاده از فناوری‌های تازه می‌پردازیم که می‌تواند به شرکت‌های بیمه کمک شایانی داشته باشد:

دست و هورا برای کم‌خطرها

رانندگی افراد می‌تواند متغیر باشد. به ندرت پیش می‌آید که راننده‌ای در تمام دوران رانندگی‌اش خلافی مرتکب نشده باشد. اما گاهی فرستادن یک بازخورد مثبت به راننده‌ای که روش رانندگی خوبی را در پیش گرفته باعث می‌شود تا عادت خوب رانندگی طبق قوانین ملکه ذهن شود. روانشناسان معتقدند که تأثیر پیام تشویق روی مغز انسان از پیام تنبیه اثرگذارتر است. با این رویکرد است که امروز بعضی از شرکت‌های بیمه خودرو اقدام به ارسال فوری بازخورد به راننده‌های قانونمند می‌کنند. فناوری‌های امروزی با تشخیص سرعت و رفتار رانندگی هر فرد درباره رفتار رانندگی او به شرکت بیمه اطلاعات می‌دهد و شرکت در زمان رانندگی فوراً پیامی را برای راننده می‌فرستد. به این ترتیب راننده به سبب تشویق شرکت بیمه‌اش عادت رفتاری مناسب خود را حفظ می‌کند. کم‌هزینه‌ترین گزینه برای شرکت بیمه!

مراقب کمی جلوتر باش

بعضی از شرکت‌های بیمه امروز از ابزارهای تازه فناوری برای ارسال هشدار به راننده‌ها استفاده و در واقع به این ترتیب نقش پیش‌گیرنده را بازی می‌کنند. درواقع همان طور که اپلیکیشن مسیریاب Waze  به عنوان ردیاب پلیس در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها معروف شده است، شرکت‌های بیمه نیز با استفاده از داده‌های ارسالی از جاده‌هایی که مشتریانشان در آنها راهی هستند اقدام به تشخیص خطرهای احتمالی و اعلام و هشدار آن به راننده‌ها می‌کند. دراین روند جاده‌های پرخطر با شیب تند و سابقه تصادفات مکرر، عبور حیوانات از جاده، احتمال ریزش کوه یا بروز توفان و… در بدو یا هنگام سفر به راننده اعلام می‌شود.

به جای ویراژ بیا فیلم ببین!

تجربه نشان داده است که استفاده از ابزارهای مختلف رسانه می‌تواند در درازمدت رفتار و عادات اشخاص را تحت تأثیر خود قرار دهد به این سبب بعضی از شرکت‌های بیمه سعی دارند این روزها با ساختن ویدئوهای کوتاه از رفتارهای پرخطر رانندگان و خطرات احتمالی آن یا حتی نشان دادن تأثیر رانندگی مناسب در کارکرد خودرو و… به اصلاح رفتار رانندگان پرخطر بپردازند. ارسال کلیپ‌های چند دقیقه‌ای و حتی کوتاه‌تر با معنا و مفهوم کاربردی و بعضاً تکان‌دهنده رویکردی است که امروز در زمینه بیمه خودرو کاربرد زیادی پیدا کرده است.

به مادرت خبر می‌دهیم

خیلی از ما هیجان رانندگی را دوست داریم و البته این ماجراجویی را فقط در زمان غیاب اطرافیان دنبال می‌کنیم. چرا که بازخورد رانندگی نامطلوب ما روی ذهن و فکر عزیزان چیزی نیست که هیچ راننده‌ای به دنبال آن باشد. به همین سبب بعضی از شرکت‌های بیمه از این نقطه‌ضعف استفاده کرده‌اند و با استفاده از ابزارها و اپلیکیشن‌های پیام رسان خاص و یا از طریق اپلیکیشن شرکت بیمه در صورت مشاهده رفتار پرخطر مشتری اقدام به ارسال پیغام به مادر، همسر یا دوستان نزدیک او می‌نماید. بلکه به این شکل راننده پرخطر هم به فکر جان خودش باشد و هم شرکت بیمه را برای پرداخت خسارت به زحمت نیندازد.

مشترک موردنظر قفل می‌باشد

می گویند این روزها دلیل بیشتر از 60 درصد تصادفات رانندگی در سرتاسر دنیا استفاده از تلفن همراه است به خصوص فرستادن پیغام و متن نوشتاری که به شدت رفتار رانندگی طرف را خطرساز می‌کند. در این رابطه شرکت‌های بیمه می‌توانند دست به راهکار خاصی بزنند. اپلیکیشنی که بتواند ارسال متن یا حتی پاسخگویی به تلفن همراه بیمه‌گزار را در زمان رانندگی ناممکن کند. در واقع استفاده از تلفن همراه فقط زمانی برای راننده مجاز و گوشی از طریق اپلیکیشن خاص از حالت قفل بیرون می‌آید که سرعت ماشین به صفر برسد!

خانواده‌های بافرهنگ مسابقه بدهند

اصلاً لازم نیست که شرکت‌های بیمه برای ترغیب مشتریان به رانندگی سالم‌تر و امن‌تر دست به کارهای فوق العاده‌ای بزنند. گاهی ارزش و تأثیر برگزاری یک چالش یا کمپین ساده می‌تواند خیلی بیشتر از هر اقدام دیگری باشد. به این ترتیب که شرکت بیمه افراد و اعضای خانواده آنها را به یک چالش رانندگی صحیح دعوت می‌کند، چالشی با امتیاز خاص که در آن هم پای رقابت با دیگران مطرح است و هم امتیازی خاص که از سوی شرکت بیمه نصیبشان می‌شود.

یک تشویق از سوی عزیزان کافی است

یادتان هست که در رابطه با نقطه ضعف راننده‌های پرخطر صحبت کردیم. این که هر قدر هم پرپیچ و خم و با سرعت بالا رانندگی کنند باز هم دوست ندارند خانواده‌هایشان از ماجرا بو ببرند. حالا فرض کنید که یک روز در حال رانندگی پیغامی از سوی مادرتان برسد که از رانندگی خوبتان تعریف و قدرشناسی می‌کند. چه حالی پیدا می‌کنید؟ با استفاده از اپلیکیشن شرکت بیمه می‌توان به راحتی به این هدف رسید. فقط کافی است شبکه‌ای از اطرافیان مشتریان نیز در داده‌های شرکت بیمه جا داشته باشد. آن وقت اطلاعات رفتار رانندگی طرف به نزدیکان ارسال و در صورت تأیید از سوی آنها پیغام به راننده ارسال می‌شود.

بگو چند کیلومتر رفتی

تجربه همیشه حرف اول و آخر را می زند. به خصوص در رانندگی که هرقدر طرف بیشتر پشت فرمان خودرو نشسته باشد به حتم تجربه‌های بیشتری نیز در موقعیت خای خاص پیش آمده کسب می‌کند. چه از لحاظ سطح رانندگی و چه آشنایی با قطعات خودرو و کارکرد آنها و تعمیرات جزیی و فوری‌شان. با شناخت این موضوع شرکت‌های بیمه می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌های خاص به ثبت رکورد رانندگی افراد و کیلومترهای رفته‌شان بپردازند. به این ترتیب که تعداد کیلومترهای رفته کم‌خطر هر راننده‌ای معیاری برای در اختیار مزیتی خاص باشد.

خوب رانندگی کن، جایزه بگیر

صحبت از مزیت به میان آمد و این وسط چه راهکاری بهتر از ارائه یک امتیاز مادی به راننده‌های کم خطر. شما اگر بدانید که شرکت بیمه‌تان در صورت نداشتن رفتار پرخطر پرداخت تعویض روغن موتور ماشینتان را به عهده می‌گیرد سعی نمی‌کنید با همان سرعت 100 کیلومتر مجاز در بزرگراه رانندگی کنید؟ یا اگر بدانید که بعد از دو سال رانندگی کم خطر یک حلقه لاستیک رایگان می‌گیرید چطور؟ پرداخت عوارض سفرهایتان چطور است؟

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]