پلنت

فواید مشارکت اینتشورتک ها و شرکت‌های بیمه

در سال 2019 میلادی میزان سرمایه‌گذاری در عرصه اینشورتک به رقمی فراتر از 6 میلیارد دلار رسید. رقمی که به عقیده بسیاری از کارشناسان دلیلی واضح بر گسترش مقبولیت استفاده از روش‌های نوین فناوری در صنعت بیمه است و اذعانی بر این نکته اینشورتک‌ها با در اختیار داشتن فناوری و سرعت عملی که به سبب به کار گیری ابزارهای مدرن به آن رسیده‌اند می‌توانند عرصه بیمه سالخورده سنتی را دگرگون کنند. به طوری که سال 2020 میلادی را سال هوش مصنوعی در بیمه دنیا می‌دانند. آیا مشارکت میان اینشورتک های دنیا باشرکت های بزرگ بیمه‌ای رو به گسترش است؟

به طور حتم بله! در حالی که شرکت‌های بزرگ بیمه در دنیا به شایستگی‌های محوری خود در فرآیندهای بیمه‌ای به هم پیوسته (از عقد قرارداد بیمه تا رسیدگی و مدیریت خسارت نامه و بیمه اتکایی) معروف هستند، اینشورتک ها نیز بر جذب مشتری جوان هزاره با طراحی محصولات و راهکارهایی تمام دیجیتال شهرت دارند. چنین وضعیتی را می‌توان یک زمینه رقابت در حال رشد برای شرکت‌های بیمه سنتی یا بستری مناسب برای مشارکت و تأمین حداکثری منافع هر دو طرف طی یک مشارکت حساب‌شده در نظر گرفت. طبق گزارش اینشورتک 2019 نزدیک به 90 درصد اینشورتک‌ها و 70 درصد شرکت‌های بیمه راضی به همکاری با یکدیگر در زمینه‌های مختلف هستند. شبکه نوآفرینی پلنت قصد دارد در این نوشتار به بررسی فواید همکاری اینشورتک ها با بزرگان صنعت بیمه برای کل اکوسیستم بیمه بپردازد.

یک همکاری، کلی فایده

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که 70 درصد مدیران بیمه علاقمند به همکاری با اینشورتک ها برای توسعه خدمات جدید هستند. در این میان نه فقط مساله توسعه پیشنهادها و محصولات تازه و نوآورانه از سوی اینشورتک ها برای این گروه از مدیران جذابیت دارد که موضوع همکاری و مشارکت متقابل می‌تواند نقشی حیاتی در بهبود اثربخشی عملیاتی، افزایش تجربه مشتری و افزایش قابلیتهای اطلاعاتی ایفا کند. در این راستا برخی فواید همکاری شرکت‌های بیمه با اینشورتک ها عبارتند از:

توسعه مدل کسب و کار موبایلی

نسل امروزی به مدیریت هر رویکردی (حتی بیمه) بر روی گوشی تلفن همراه اهمیت می‌دهد و چنانچه شرایط استفاده از خدمات به وسیله این ابزار هوشمند ارتباطی فراهم نباشد آن وقت مشتری نسل هزاره نیز چندان مایل به پذیرش آن نخواهد بود. به عنوان مثال هر روز بیش از 5 میلیارد نفر به طور آنلاین از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند. با این اوصاف به نظرتان چند درصد این عده هنوز حاضرند برای پرداخت حق بیمه به دفاتر بیمه بروند؟ مطمئن باشید فقط سالخوردگان!

در این راستا اینشورتک‌ها با استفاده از فناوری‌های سیار می‌توانند ابزاری مناسب برای جذب مشتریان بیشتر امروزی باشند. عمده‌ترین فواید استفاده از اینشورتک ها برای بیمه گران در این رابطه به فهرست زیر خلاصه می‌شود:

  • قابلیت گسترش خدمات و محصولات از طریق یک کانال موبایلی.
  • جذب مشتریان جدیدی که تمایل بیشتری به گزینه‌های سلف سرویس دارند.
  • ایجاد اطلاعات و خدمات در تمایم نقاط، صرف نظر از موقعیت جغرافیایی و در نتیجه افزایش تجربه مشتری.

کسب کارآیی اجرایی مقیاس پذیر  

شرکت‌های بیمه می‌توانند از قابلیت اینشورتک‌ها در استفاده از فناوری‌های خاص مانند اتوماسیون فرآیند شناختی، پردازش زبان طبیعی و تجزیه و تحلیل‌های بیمه مشتق از یادگیری ماشین بهره بگیرند. برنامه‌هایی که با استفاده از این فناوری‌های ساخته می‌شوند در سطح شرکت قابل مقیاس هستند. برای مثال بیمه گرها با استفاده از اتوماسیون شناختی می‌توانند کارایی و کیفیت واکنش‌های رایانه‌ای را بهبود ببخشند. کارشناسان معتقدند که فرایندهای شناختی در سال 2020 میلادی نزدیک به 25 درصد عملیات‌های میزهای خدماتی خواهند بود. این در حالی است که اینشورتک‌ها نیز برای توسعه راهکارهای اتوماسیون خود نیاز به جذب سرمایه‌گذاری دارند که این مساله لزوم همکاری بین بیمه‌گران و اینشورتک‌ها را نشان می‌دهد. طبق گزارش Forrester در سال 2019 میلادی اتوماسیون جریان کار با اسناد هوشمند و قابلیت پردازش داده‌ها منجر به بیش از 80 درصد دستاوردهای عملیاتی در فرآیندهای دستی شد.

فرصت افزایش سهم بازار

اینشورتک ها هر قدر پیشرفته و مدرن هنوز به حمایت گروه سنتی بیمه گران برای عقد بیمه نامه‌ها و کاهش ریسک‌های احتمالی نیاز دارند. از سوی دیگر شرکت‌های بیمه نیز به دلیل چالش‌های توزیع که برای محصولات با سود کن اتفاق می افتد هنوز در مورد بیمه‌های مبتنی بر تقاضا و بیمه‌های خرد تردید دارند. به این منظور همکاری میان این دو گروه می‌تواند به راحتی شکاف را از میان بردارد و دامنه خدمات را از طریق همکاری ما بین برای هر دو گروه گسترده‌تر کند. دن رید مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری American Family  تعبیر جالبی در این زمینه دارد: «همه ما با انجام سرمایه گذاری فقط به دنبال آن هستیم تا ببنیم چه میزان سود نصیب می‌شود در حالی که با سرمایه گذاری باید دنبال راه‌های تازه همکاری باشیم، مسیری که نشان بدهد دنیا دارد به کدام سمت حرکت می‌کند و ما کجا ایستاده‌ایم!»

هوش مصنوعی 2020

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]