پلنت

مدل های کسب و کار بیمه در چین (3)

چینی‌ها چندسالی است که خیز بلندی در صنعت بیمه برداشته اند. اگرچه نگاه سنتی ساختار کمونیستی در این کشور و نظارت مستقیم آن بر این عرصه می توانست فعالیت برای شرکت‌های بیمه را محدود کند اما ساختارشکنی ها و فعالیت‌های نوآورانه شرکت‌های بیمه چینی جایی برای اما و اگرهای بزرگ باقی نگذاشت. بررسی فرصت‌های پیش رو در صنعت بیمه چین، نحوه استفاده از فرصت‌های به دست آمده در مدل‌های کسب‌وکار و عوامل کلیدی پیش رفتن در مسیر موفقیت چشم بادامی‌ها از جمله مباحثی است که در شبکه نوآفرینی پلنت در این سلسله نوشتار به آن توجه دارد. در اینجا به قسمت سوم گزارش بررسی مدل های کسب و کار بیمه در چین پرداخته شده است.

 

موج سوم: مدل‌های توسعه مبتنی بر آینده

همان طور که نیاز به محصولات بیمه‌ای رشد می‌کند، بازیگران اصلی این عرصه نیز می‌توانند به موازات آن در تمام اکوسیستم‌های فناوری جا‌به‌جا و مستقر شوند و با استفاده از روند تجزیه و تحلیل داده‌ها و موتور پردازش مشترک خدمات ویژه‌ای در هر یک از آنها ارائه دهند. این رویکرد دسترسی به طیف وسیعی از داده‌های مصرف‌کننده‌ها را فراهم می‌کند و فرصت‌هایی برای تجزیه و تحلیل و بهینه‌سازی محصولات در اکوسیستم‌های مختلف فراهم می‌آورد. با گسترش مدل یکپارچه‌سازی و ادغام اکوسیستم و جمع‌آوری داده‌های کلان می‌توان به مدل‌های کسب‌و‌کار جالبی دست پیدا کرد:

مدل ارائه دهنده خدمات زیرساختی

 داده‌های جمع‌آوری شده از طریق اکوسیستم‌های مختلف بسیار ارزشمند هستند چرا که بینش‌های مهمی از رفتار مصرف‌کننده ارائه می‌دهند.

  • یک مدل بالقوه، ارائه دادن داده‌های اعتباری است. تجزیه و تحلیل منابع چندگانه داده‌های مشتری می‌تواند معیارهایی مانند درجه‌بندی اعتبار و احتمالات تقلب ارائه دهد.
  • یک مدل احتمالی دیگر می‌تواند استفاده از فناوری بلاکچین برای ارائه اطلاعات سلامت شخصی مشتریان باشد که از طریق فناوری‌های پوشیدنی، بیمه نامه‌ها، قابلیت تشخیص تصویر و مشارکت با بیمارستان‌ها به دست آمده‌اند.

 

بیشتر بخوانید: مدل‎های کسب و کار بیمه در چین (1)

 

مدل ارائه دهنده خدمات مالی جامع

 در دراز مدت با ابزارهای تحلیلی مناسب می‌توان از داده‌های مصرف‌کننده برای ارائه مجموعه‌ای از محصولات مالی سفارشی استفاده کرد. توانایی مدیریت ریسک برای نوآوری مالی ضروری است و با توجه گستردگی داده‌های جمع‌آوری‌شده از اکوسیستم‌های فناوری و محصولات بیمه به این معناست که مدیریت ریسک دیگر محدودیتی برای توسعه محصول نیست. در واقع به دست آوردن مشتری به توانایی ارائه محصولی بستگی دارد که مشتریان واقعاً به آن در همان زمان نیاز دارند و این وظیفه شرکت‌های بیمه حاضر در اکوسیستم‌های مختلف است که این نیاز در زمان را بشناسند.

  • یک نمونه مدل کسب‌و‌کار در این زمینه می‌تواند اعتبار بخشیدن به مشتری با استفاده از داده‌های به دست‌آمده از اکوسیستم‌های مختلف مانند سفر، وب‌سایت‌های در خواست کار، تجارت الکترونیک و فناوری‌های پوشیدنی باشد. اطلاعات وب‌سایت‌های درخواست کار می‌تواند توان درآمد بالقوه افراد را پیش‌بینی کند. داده‌های تجار الکترونیک عادت‌هایی را نشان می‌دهند که بازگوی قابلیت مدیریت مالی مشتری است و داده‌های پوشیدنی تصویری از وضعیت سلامت فرد در اختیار بیمه‎گر قرار می‌دهد. این تصویر می‌تواند برای تعیین نرخ بهره و قیمت‌گذاری پویای محصولات مفید باشد.
  • مدل کسب‌و‌کار دیگر خدمات مدیریت سرمایه است. داده‌هایی که از محصولات بیمه عمر، پوشیدنی‌ها، تجارت الکترونیک و اعتبار مشتری به دست می‌آیند، شاخص‌هایی برای سطح زندگی، رفاه و عادت‌های صرف سرمایه او به دست می‌دهند. این داده‌ها می‌توانند برای تعیین میزان ریسک میل و انگیزه مشتری به کارگرفته شوند. در این میان فناوری‌هایی که محصولات مدیریت دارایی را با پروفایل ریسک مناسب تطبیق می‌دهند، می‌توانند میزان رضایت مشتری و فروش محصول را بالا ببرند.

 

موج سوم مدل‌های کسب‌و‌کار در نهایت اینشورتک‌ها را فراتر از امر بیمه پیش می‌برد و آنها را به ارائه دهندگان خدمات دیجیتال مشتری‌محور تبدیل می‌کند. بعضی از مهره‌های اصلی اینشورتک در کشور چین مانند ژونگ‌آن از این مدل کسب‌و‌کار برای بازارهای منتخب خود استفاده می‌کنند. در حال حاضر این شرکت‌های بیمه با استفاده از این مدل کسب و‌کار عمدتاً به خدمات مالی تمرکز دارند و به ارائه محصولاتی مانند بیمه بازگشت کالا، بیمه تأخیر پرواز، بیمه خودرو، بیمه درمان شخصی، افزایش اعتبار فردی و تأمین مالی مصرف‌کننده ختم می‌شود که انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک در بازار خدمات غیر مالی نیز گسترش پیدا کند.

 

بیشتر بخوانید: مدل‎های کسب و کار بیمه در چین (2)

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]