پلنت

محرک‌های رشد اینشورتک‌ ها در سال 2020

از زمانی که برای اولین بار واژه اینشورتک وارد لغت‌نامه اهالی بیمه شد نزدیک به 5 سال می‌گذرد و این واژه هر روز بیشتر از روزهای قبل می‌درخشد. حالا دیگر می‌توان مدعی شد که استارتاپ‌های بیمه‌ای در میانه راهی که در پیش گرفته‌اند به درستی و با تحکم ایستاده‌اند و خیلی بیشتر از آنچه که اهالی بیمه توقع داشتند توانستند خود را در بحبوجه روزهای پرتلاطم صنعت بیمه پایدار نگه دارند. به خصوص در روزهای قرنطینه‌ای کرونا که هر کسب و کاری تحت تأثیر ویروس تاجدار قرار داشت استارتاپ های بیمه‌ای توانستند روشی ثابت و نه چندان بحرانی در پیش داشته باشند. حالا شاید در این میانه چند استارتاپ نیز از میانه راه به در شده باشند اما آمارهای جهانی نشان می‌دهد که روند صعودی سرمایه‌گذاری روی استارتاپ های بیمه‌ای طی یک سال گذشته نه کم شده که حتی بیشتر نیز شده است. چطور می‌توان این روند صعودی را توجیه کرد و چه محرک‌هایی در این زمینه دخیل هستند؟

 

ویروس کرونا و همکاری‌های اینشورتکی

شیوع بیماری همه‌گیر کووید 19 در گستره جهانی منجر به تغییر رویکرد بیمه گران نسبت به سرمایه گزاری بر روی اینشورتک ها و استارتاپ های بیمه‌ای شد. به نظر می‌رسد در روزگار همه گیری و شیوع ویروس کرونا شرکت‌های بیمه سنتی که تا قبل مقاومتی در برابر به کارگیری روش‌های توزیع و فروش دیجیتالی داشتند به اهمیت فرآیندهای عملیاتی دیجیتال پی برده و از این رو در دوران خاص امروز بیشترین میزان سرمایه گزاری های خود را معطوف به این بخش کرده باشند. که البته این موضوع تا پیش از شیوع کرونا شدت و قوت چندانی نداشت و حتی در سال 2019 میلادی میزان سرمایه گزاری روی شرکت‌های استارتاپی بیمه تا میزان قابل توجهی نیز در گستره جهانی پایین آمده بود. اما ویروس کرونا نه فقط حال و اوضاع بدی برای اینشورتک ها و استارتاپ های بیمه‌ای نداشت که حتی توجه اهالی صنعت به شدت سنت‌زده بیمه را به آنها معطوف کرد. امروز بیشترین تمرکز شرکت‌های بیمه بر روی رایانش ابری و استراتژی دیجیتال است که این استراتژی تحول دیجیتال بر دو پوشش دیجیتالی کانال‌های خارجی و جریان کار داخلی استوار شده است. درواقع فضای ابری و دیجیتال دو فضایی هستند که هر اینشورتکی می‌تواند از طریق آن در شرایط کنونی فرصت‌های مازادی در اختیار شرکت‌های بیمه قرار دهد. که انتظار می‌رود حتی بعد از پایان شرایط کرونا استفاده از این دو فضا برای شرکت‌های بیمه در اولویت قرار داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: سه روند‌ اینشورتک به وقت کرونا

 

عرضه سهام اولیه لمونید و پیام آن برای اینشورتک‌ها

لمونید که حالا فقط 4 سال از شروع فعالیت آن می‌گذرد امروز به جایگاهی رسیده است که نه فقط یکی از استارتاپ های مطرح بیمه‌ای دنیا که از یونیکورن های این صنعت به شمار می‌رود. عرضه سهام اولیه این شرکت در سال 2020 میلادی رویکرد عجیبی بود که نگاه همه شرکت‌های بیمه دنیا را به سوی اینشورتک ها و پتانسیل‌های خاص آنها جلب کرد. در واقع می‌توان گفت که عرضه سهام اولیه به این اینشورتک اعتبار بخشید و کاری کرد که سرمایه‌های بیشتری از سوی سرمایه گذاران خطر پذیر و بازوهای سرمایه گذاری بیمه‌ای راهی لمونید شود. این اعتبار نه فقط مخصوص لمونید که نصیب بیشتر استارتاپ ها و اینشورتک های نوپا شد. بعد از عرضه سهام اولیه لمونید بود که شرکت‌هایی مانند هیپو و ایتوس نیز توانستند هر کدام مبالغی بیشتر از 100 میلیون دلار سرمایه جذب کنند. که باید اذعان داشت موفقیت هر کدام از اینشورتک ها می‌تواند زنجیروار به موفقیت و جذب سرمایه برای باقی اینشورتک ها و استارتاپ های بیمه‌ای ختم شد. درواقع موفقیت هر استارتاپ پیامی روشن به تمامی اکوسیستم می‌فرستد که در این میان موفقیت لمونید و قدم بزرگ آن در عرصه سهام اولیه پیامی روشن برای بازیگران عرصه بیمه داشت. این که باید به استارتاپ ها بیشتر از هر زمانی اعتماد کرد!

 

مسیرهای رشد تازه

بسیاری از اینشورتک ها به دنبال جریان‌های درآمدی جدید هستند. برای برخی از استارتاپ های بیمه‌ای جریان درآمدی تازه یعنی فروش گسترده محصولات از طریق درگاه‌های آنلاین و یا تعبیه مراکز فروش مختلف. برای بعضی نیز در حال تبدیل به کارگزارانی همه وجهی می‌شوند و تمامی پوشش‌ها را در مسیرهای دیجیتالی به دست مشتری می‌رسانند. بعضی دیگر نیز انند تراو و مترومایل و … به کسب و کار نرم افزاری وارد شده‌اند و در حال اعطاهای مجوز برای استفاده از پلتفرم‌هایشان به شرکت‌های بیمه هستند.

پلتفرم‌ها و عناصر اصلی تجزیه و تحلیل داده‌های آن نیز در حال پیدا کردن روش‌های رسیدن به ارزش برای بیمه گزاران در این محیط‌ها هستند. به عنوان مثال استارتاپ ATIDOT به تجزیه و تحلیل محصولات و قیمت گذاری برای کمک به بهینه سازی روند نفوذ به بازار به شرکت‌های بیمه خدمات می‌دهد.

بسیاری از استارتاپ ها هم در این روزها روش‌ها و ایده‌های جالبی دارند که البته موانع قانونی یا مالی بلند مدت ممکن است بر روند کار آن‌ها تأثیر داشته باشد. هدف بیشتر استارتاپ ها تأیید یک مدل کسب و کار و سپس بررسی دقیق جزییات است. در این میان ممکن است بعضی استارتاپ ها منابع مالی خود را از دست بدهند یا دیگر سرمایه گذاری برای ادامه روند سرمایه گذاری خود نداشته باشند. اما جالب است که می‌بینیم که اینشورتک ها چطور برای دنیای بعد از همه گیری کرونا آماده می‌شوند و بیمه گران را برای دنیای که دیجیتال حرف اول و آخر را می زند آماده می‌کنند.

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]