پلنت

قهرمانان دیجیتال صنعت بیمه

بسیاری از بیمه‌گران در حوزه‌های دیجیتال، سرمایه‌گذاری کمی انجام می‌دهند و درنتیجه از “قهرمانان دیجیتال” صنعت بیمه، یعنی شرکت‌هایی که این سرمایه‌گذاری‌ها را در اولویت قرار می‌دهند، عقب می‌مانند. سال‌ها عدم اطمینان در مورد نحوۀ دیجیتال‌کردن و هزینه‌های مربوطه باعث شده بسیاری از بیمه‌ها نتوانند گام‌های جسورانه‌ای بردارند. اما تحقیقات اخیر گروه مشاوره بوستون نشان داد که سرمایه‌گذاری‌های دیجیتال در شرکت‌های بیمه به سرعت، رضایت مشتری و بازگشت سرمایه ایجاد می‌کند.

 

عملکرد برتر قهرمانان دیجیتال

 در میان صنایع مختلف، صنعت بیمه یکی از صنایعی محسوب می‌گردد که کمترین میزان بلوغ دیجیتال را دارد. در یک بررسی از حیث میزان دیجیتال‌شدن از میان 1800 شرکت در 9 صنعت در سال 2019،  بیمه به طور متوسط نمره 47 از 100 را کسب کرد. از بین 200 شرکت بیمه در این مطالعه، 53 شرکت به‌عنوان قهرمان دیجیتال معرفی شده‌اند. این شرکت‌ها از چندین منظر سرآمد شرکت‌های کمتر دیجتال هستند: رضایت مشتری، رشد درآمد و کاهش هزینه که منجر به بازگشت سرمایه بیشتر می‌شود.

وجه تمایز قهرمانان دیجیتال

برای قهرمان شدن سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی لازم است. قهرمانان به طور متوسط 16% از هزینه‌های عملیاتی خود را صرف مسائل دیجیتال می‌کنند و 18% وقت را به امور دیجیتال اختصاص می‌دهند.  (شرکت‌هایی که از نظر دیجیتال عقب‌تر از بقیه هستند به طور متوسط 6٪ هزینه‌ها و 6٪ وقت را به امور دیجیتال اختصاص می‌دهند).

قهرمانان دیجیتال از روش‌های جدید کار برای پشتیبانی از سازمان دیجیتال استقبال می‌کنند؛ به‌عنوان مثال، آنها در بخش‌های زیادی از سازمان، چابک عمل می‌کنند و مجموعه استعدادهای دیجیتال سازمان را گسترش می‌دهند.

تمرکز تلاش‌های قهرمانان دیجیتال

این شرکت‌ها برای ایجاد تمایز، بسته به استراتژی خود، سرمایه‌گذاری‌ها را در برخی زمینه‌های خاص دیجیتال متمرکز می‌کنند. در ادامه به پنج مدل قهرمانان دیجیتال اشاره شده است:

  • داده‌پردازان: این شرکت‌ها یا از طریق تعاملات مکرر با مشتری یا منابع دیگر، به‌مقدار زیادی داده نیاز دارند. آنها یک پلتفرم دیجیتال و پایگاه داده ایجاد می‌کنند و با توسعه فناوری‌های جدید و بهبود حاکمیت داده‌ها در سراسر زنجیره ارزش، از دانش حاصل از داده‌ها استفاده می‌کنند.
  • نوآوران: این شرکت‌ها استراژی‌های نوآوری و اکوسیستم در پیش می‌گیرند و انواع ابزارهای نوآوری (مانند انکوباتورها و شتاب‌دهنده‌ها) را برای توسعه پیشنهادات جدید ایجاد می‌کنند. سپس با منابع مالی و انسانی و مدل حاکمیتی و عملیاتی مناسب از آن پیشنهادات پشتیبانی می‌کنند.
  • فروشندگان دیجیتال: این شرکت‌ها به صورت تهاجمی نیازها و خواسته‌های موجود و در حال ظهور مشتریان را برطرف می‌کنند. آنها بر ارائه محصول، قیمت‌گذاری و تجربه مشتری به‌صورت بسیار شخصی‌شده متمرکز هستند.
  • بهینه کننده‌های عملیات: هدف این شرکت‌ها بهبود بهره‌وری، انعطاف‌پذیری، کیفیت و سرعت است. برای مثال، یک شرکت بیمه با دیجیتال‌سازی فرایند مطالبات خسارت، بهره‌وری عملیاتی خود را بین 20٪ تا 30٪ ارتقا داده است.
  • شرکت‌های ماهیتاَ دیجیتال: منظور استارت‌آپهایی است که از از ابتدا دیجیتال طراحی شده‌اند.

   غالب شرکت‌های بیمه کماکان از بلوغ دیجیتال فاصله دارند که این موضوع صنعت بیمه را در مقابل رقبای دیجیتال آسیب‌پذیر می‌کند. بیمه‌ها از این امر آگاهی دارند، اما تمایلی به آغاز سفر دیجیتال خود نداشته‌اند. دلیل آن تا حدی عدم‌اطمینان نسبت به چگونگی روند دیجیتالی‌سازی و هزینه‌ها و بازده سرمایه‌گذاری است. با وجود این، شواهد حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری در اموردیجیتال نتایج معناداری ایجاد می‌کند. قهرمانان دیجیتال در تمام معیارهای مهم کسب‌و‌کار از همتایان خود بهتر عمل می‌کنند و این نتیجه مستقیم سرمایه‌گذاری دیجیتالی متمرکز شرکت‌ها است.

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]