داستان فناوری و نوآوری در بیمه

در دنیای امروز، نوآوری به نوعی به همه صنایع نفوذ کرده‌است. از آن‌جا که کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان به فناوری‌های جدید اقبال زیادی نشان می‌دهند، آن دسته از صنایعی که بتوانند سریع‌تر مهارت‌های خودشان را با نوآوری‌های روز دنیا مطابقت دهند، برنده خواهند بود و در صدر می‌نشینند. شرکت‌های بیمه هم همیشه جزو سازمان‌های مدرنی بوده‌اند که از فناوری‌های روز و نوآوری‌ها استقبال کرده‌اند و سعی کرده‌اند به کمک آن‌ها بازدهی خود را بالا ببرند.

درست است که امروز نوآوری در بیمه بسیار اهمیت پیدا کرده است اما به‌رغم تلاش‌های بسیاری که صورت گرفته، بسیاری از شرکت‌ها هنوز راه درازی دارند تا بتوانند تمامی انتظارات مشتریان خود را برآورده کنند. اما شرکت‌های بیمه این روزها عموما چه رویه‌هایی از فناوری را در صنعت خود پیاده می‌کنند؟ در واقع آن‌ها به کمک همین فناوری‌ها، چشم‌انداز فعلی خود را شکل می‌دهند.

 

 بیمه خرد

یکی از زمینه‌های نوآوری در بیمه  با عنوان بیمه خرد مطرح شده که در حقیقت برای پوشش بیمه‌ای خانواده‌های کم‌درآمد به وجود آمده‌است. این بیمه، یکی از بهترین ابزارها برای کاهش آسیب‌های خطرات موجود است. اما در شکل‌های سنتی، بیمه خرد مغفول مانده‌است. در نتیجه، طی نوآوری‌هایی از سوی برخی شرکت‌های بیمه، این شکل از بیمه مطرح شده‌است.

حالا این بیمه، می‌تواند جمعیت زیادی از افراد را پوشش دهد که در گذشته توان بیمه کردنِ آن‌ها وجود نداشت. اما ارائه بیمه خرد، بدون دسترسی به فناوری‌های روز، تا حدودی ناممکن است. تمامی فرایندها باید به کمک مدرن‌ترین فناوری‌ها انجام شود تا سرعت و دقت کافی را داشته باشد. بیمه خرد جزو مباحث مهمی است که در سال ۲۰۲۱ هم زیاد مورد استقبال واقع خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: نوآوری در بیمه اصول دارد!

 بلاکچین

بیتکوین هنوز به پذیرش همگانی به عنوان یک ارز برای استعمال روزانه نرسیده‌است اما بلاکچین به عنوان هم‌خانواده‌ای از این فناوری، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از فناوری بلاکچین از سوی شرکت‌های بیمه امری کاملا ضروری است تا بتوانند استراتژی‌های نوآورانه را دنبال کنند. به کمک فناوری بلاکچین، در زمان صرفه‌جویی می‌شود و اطلاعات زیادی هم ذخیره خواهد شد.

بلاکچین می‌تواند در به اشتراک‌گذاری داده‌های ارزشمند کمک‌کننده باشد. در واقع می‌توان گفت بلاکچین از معدود فناوری‌هایی است که صنعت بیمه به کمک آن می‌تواند عملیات مختلف را به شکلی کارآمدتر انجام دهد. البته به‌رغم کاربرد ساده بلاکچین، به کارگیری این فناوری در هر کسب‌وکار واقعی، تا حدودی چالش‌برانگیز است. اما می‌توان از کسانی‌که تجربه به کارگیری آن را دارند، در این زمینه کمک گرفت.

 ربات‌های مشاور

یکی از اولویت‌های شرکت‌های بیمه این است که به سرعت، بدون تاخیر و در هر زمانی از شبانه‌روز، پاسخگوی نیازها و سوالات مشتریان خود باشند. اما چنین چیزی برای نیروهای انسانی، امری تقریبا ناممکن و نشدنی به نظر می‌رسد. فناوری‌های هوش مصنوعی و ربات‌های مشاور به همین منظور ساخته شده‌اند. این ربات‌ها می‌توانند بدون دخالت نیروهای انسانی، بسیاری از امور مشتریان را راه‌اندازی کنند.

تجربه نشان می‌دهد مشتریان هم از تجربه این ربات‌ها اغلب راضی بوده‌اند. مهم‌ترین نکته برای شرکت‌های بیمه این است که حضور ربات‌های مشاور می‌تواند به کاهش هزینه برای رسیدگی به مشتریان کمک کند. در واقع این نوآوری در بیمه، کمک زیادی به کاهش هزینه خواهد کرد.

 

بازی‌سازی

یکی از نوآوری‌ها در صنعت بیمه که این روزها با استقبال زیادی مواجه شده، بازی‌سازی است. این ابزار قدرتمند به رشد عملکرد کمک خواهد کرد. البته بازی‌سازی، فناوری جدیدی نیست اما بسیاری از بیمه‌گران به تازگی با کاربرد آن در صنعت بیمه آشنا شده‌اند. آن‌ها که می‌خواهند مشتری‌محور باشند، می‌توانند بیشترین بهره را از بازی‌سازی ببرند. هزینه اجرای این برنامه هم بسیار پایین است. به همین دلیل اجرای آن نسبتا ساده و شدنی است.

بازی‌سازی به ایجاد رابطه نزدیک با مشتریان و همچنین آگاه کردن آن‌ها نسبت به مزایای بیمه‌های مختلف، کمک می‌کند. در واقع بازی‌سازی می‌تواند ابزاری برای تبلیغ هم باشد. بسیاری از شرکت‌ها، این ابزار ارزشمند را نادیده گرفته‌اند. واقعیت این است که بازی‌سازی می‌تواند به ابزاری پایدار در کسب‌وکار بیمه تبدیل شود.

فناوری‌های روز دنیا که در صنعت بیمه کاربرد دارند بیش از بازی‌سازی یا بلاکچین و نظایر آن است. ابرداده‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارها در صنعت بیمه هستد. استخری از داده‌ها که می‌توانند هم برای بهبود داخلی شرکت موثر باشند و هم الگویی سودده برای آن ایجاد کنند. بسیاری از شرکت‌های بیمه هم این روزها به ابرداده‌ها روی آورده‌اند. نکته اینجاست که فناوری‌ها یکی پس از دیگری به قلمروی بیمه نفوذ پیدا کرده‌اند و اهمیت و کارکرد خودشان را نشان می‌دهند. فناوری‌های نوآورانه می‌توانند نقطه آغازی برای تحول بزرگ در صنعت بیمه باشند.

 

Read more: 5 WAYS INSURANCE BRANDS ARE USING GAMIFICATION TO CUT CLAIMS

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

https://plannet..ir/?p=5274