پلنت

شناخت اهداف فناوری در بیمه (3)

امروز نقش فناوری در صنعت بیمه تا حدی است که بسیاری از شرکت‌های بیمه مشغول ساختن واحدی خاص برای اقدامات فناورانه و نوآورانه خود هستند چنان که فناوری را به عنوان ابزاری جدایی ناپذیر از بیمه و پیوستگی آن با تمامی فرآیندهای کسب وکار پذیرفته‌اند. البته رسیدن به این رویکرد خاص در صنعت بیمه نیازمند داشتن درک و آگاهی از روندهای عملیاتی فناورانه در شرکت‌های بیمه است که این امر با ارتباط نزدیک با کارشنان فناوری ممکن خواهد بود. شبکه نوآفرینی پلنت در این سلسله نوشتار به طرح سوالاتی مهم می‌پردازد. سوالاتی که هر مدیر بیمه‌ای قبل از اقدام به دیجیتالی کردن فرآیندهای بیمه‌اش باید از کارشناسان فناوری شرکت بپرسد.

 

۶. آیا شرکت پتانسیل‌های لازم برای استفاده از فناوری و کسب ارزش از آن را دارد؟

فناوری به تنهایی هیچ وجهه و ارزشی نخواهد داشت بلکه فقط با ترکیب آن با یک استراتژی روشن و دقیق و داده‌هایی با کیفیت و البته مهارت و استعداد به کارگیری این ابزار است که می‌توان به ارزش آفرینی فناوری در صنایع مختلف امید داشت. چنانچه در این میان هر کدام از این الزامات وجود نداشته باشند یا درست طرح ریزی و جاگذاری نشده باشند آن وقت روند عملیاتی فناورانه نیز مختل خواهد شد.

یک شرکت بیمه برای خلق ارزش از اقدامات فناورانه اش باید به فکر داده‌هایی با کیفیت و کمیت کلان باشد. از سوی دیگر آموزش کارکنان برای اجرای درست روند عملیاتی و ارتباط درست با مشتریان از دیگر عواملی است که باید به آن توجه داشته باشد. شناسایی نقاط ضعف و قوت در زمان رونمایی از فناوری در زمینه‌های مختلف صنعت بیمه و تقویت و به روزرسانی آن‌ها را نیز می‌توان از کارهایی برشمرد که قبل از ورود فناوری به شرکت بیمه باید مدنظر داشت. ارزش آفرینی از فناوری در بیمه کار راحتی است به شرطی که در کنار آن مهارت باشد و تدبیر و استراتژی.

چند سؤال ساده

سوالاتی که هر مدیر بیمه‌ای باید از کارشناسان هسته فناوری در این رابطه بپرسد:

  • آیا شرکت از تمامی ظرفیت‌هایش برای خلق ارزش از فناوری‌های روز استفاده می‌کند؟
  • نقاط ضعف و قدرت شرکت در میان ابزارهای لازم خلق ارزش کدام است؟
  • آیا در زمینه مهارت به کارگیری فناوری مشکلی در شرکت وجود ندارد؟

بیشتر بخوانید: شناخت اهداف فناوری در بیمه (1)

 

۷. چه کسی مسوول اقدامات فناورانه است؟

در هر سازمانی مسوولیت پاسخگویی هر اقدامی به عهده دپارتمان خاصی است مانند امور مالی و منابع انسانی اما باید گفت که این مساله هنوز در مورد اقدامات فناوری در شرکت‌های بیمه تعریف درست و مشخصی ندارد. در واقع هنوز برای اقدامات فناورانه و نوآورانه در شرکت‌های بیمه واحد مسئولی وجود ندارد. از سوی دیگر به سبب نداشتن مسئول مربوطه هیچ نتیجه مدونی از میزان بهره وری اقئامات فناورانه وجود ندارد. در این زمینه لازم است که شرکت‌های بیمه واحد عملیاتی خاص برای پذیرش مسوولیت و شفاف سازی اقدامات فناورانه داشته باشد. یک مدل عملیاتی خاص که در آن مسوول پاسخگویی اقداماتی نظیر توسعه محصول و اپلیکیشن ها و مدیریت داده‌ها و … باشد. مدلی که اولویت‌های کسب و کار شرکت بیمه را نیز در نظر داشته باشد و به چابکی گروه بیفزاید.

چند سؤال ساده

سوالاتی که هر مدیر بیمه‌ای باید از کارشناسان هسته فناوری در این رابطه بپرسد:

  • مدل عملیاتی فناوری شرکت چیست و آیا اولویت‌های کسب‌وکار شرکت را تأمین می‌کند؟
  • چه‌کسی مسئول و پاسخگوی ارزش آفرینی‌هاست؟

 

بیشتر بخوانید: شناخت اهداف فناوری در بیمه (2)

۸. آیا میزان ریسکی که فناوری متوجه شرکت کرده معقول است؟

فناوری با همه رویکردهای مطلوب و مثبتی که برای صنایع مختلف دارد می‌تواند به اثرات نامطلوبی نیز به همراه داشته باشد. درواقع در زمان استفاده از روند فناوری در شرکت‌های بیمه لازم است که به رویکردهای منفی آن نیز توجه شود. در این میان امنیت سایبری از مهم‌ترین مسایلی است که در زمان استفاده از فناوری در صنعت بیمه وجود دارد. حفظ امنیت داده‌های مشتریان و حفظ حیم خصوصی آنها و ریسک‌های دیگری که در زمینه استفاده از داده‌ها در ابزارهای فناورانه وجود دارد چنان گسترده است که می‌تواند گاهی شرکت‌های بیمه را خطرات جبران ناپذیر رو به رو کند. در این میان وظیف هسته فناوری مستقر در شرکت‌های بیمه است که مدیران ارشد را با این جنبه‌های منفی آگاه سازند. ارزیابی طیف وسیع خطرات احتمالی در بخش امنیت و فروش و … از مسایلی است که کارشناسان فناوری باید به طور دقیق ارزیابی نمایند.

چند سؤال ساده

سوالاتی که هر مدیر بیمه‌ای باید از کارشناسان هسته فناوری در این رابطه بپرسد:

  • آیا شرکت با کمک کارشناسان فناوری درک شفافی از خطرات احتمالی استفاده از فناوری دارد؟
  • میزان ریسک استفاده از فناوری در شرکت تا چه اندازه است؟
  • چطور می‌توان میزان ریسک استفاده از فناوری در شرکت را کاهش داد؟

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]