پلنت

راهنمای دیجیتالی شدن شرکت‌های صنعت بیمه

در سال‌های اخیر فناوری‌های زیادی به وجود آمده‌اند و صنایع مختلفی را دگرگون کرده‌اند. صنعت بیمه نیز در دهه گذشته شاهد هجوم انواع فناوری‌های روز بوده است و این فناوری‌ها، شرکت‌های بیمه را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده‌اند. تا چند سال گذشته، بسیاری از شرکت‌های بیمه تمایلی به استفاده از این فناوری‌ها و ایجاد تغییرات لازم در ساختار خود نداشتند؛ اما اکنون اکثر آن‌ها به اهمیت این موضوع پی برده‌اند و به دنبال راهی هستند که از ابزارهای فناوری به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

مشتریان نیز به دنبال محصولات بیمه‌ای متنوع، اکوسیستم‌های چند خدمتی، تجربه‌های کاملا دیجیتالی و… هستند و به‌طور کلی، تقاضای آن‌ها برای نوآوری و فناوری افزایش پیدا کرده است.

در این شرایط، شرکت‌های بیمه باید از فناوری‌های روز دنیا برای ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود استفاده کنند تا بتوانند خدمات خوبی را به مشتریان خود ارائه دهند. چند مورد از فناوری‌های روز دنیا که کمک زیادی به شرکت‌های بیمه می‌کنند عبارت‌اند از:

۱- هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)

شرکت‌های بیمه باید از یادگیری ماشین که زیرمجموعه هوش مصنوعی است استفاده کنند. یعنی سیستم‌هایی را ایجاد کنند که با مجموعه‌ای از قواعد خاص برنامه‌ریزی شده‌اند و می‌توانند با استفاده از داده‌ها به تشخیص الگوها بپردازند، نتیجه‌گیری کنند و پاسخ‌ها را بر اساس مشاهدات و تجربیات تنظیم کنند.

از این سیستم‌ها در صنعت بیمه برای موارد مختلفی مانند ارائه خدمات به مشتریان، بررسی دقیق و سریع خسارت‌ها، شناسایی الگوهای ریسک، جلوگیری از تقلب و… استفاده می‌شود.

۲- خودروهای خودران (Autonomous Vehicles)

با خودران شدن خودروها، بسیاری از تصادفات که ناشی از خطاهای انسانی هستند کاهش می‌یابند و در نتیجه نرخ بیمه‌نامه‌های خودرو نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. همچنین با افزایش استفاده از خودروهای خودران، شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند بیمه‌نامه‌های کنونی خود را تغییر دهند و مدل مناسب‌تری را جایگزین کنند. برای مثال افراد می‌توانند به‌ازای هر کیلومتر مسافت پیموده‌شده، حق بیمه پرداخت کنند.

۳- کلان‌داده (Big Data)

در گذشته استفاده از اطلاعات مشتریان محدود به پارامترهای خاصی بود؛ اما امروزه شرکت‌های بیمه می‌توانند به اطلاعات زیادی درباره زندگی و عادت‌های رفتاری بیمه‌شدگان دسترسی داشته باشند. شرکت‌های بیمه از این داده‌ها برای شناسایی فرصت‌ها، محاسبه ریسک، بررسی تقلب‌های احتمالی و شخصی‌سازی بیمه‌نامه‌ها استفاده می‌کنند. البته هنگام استفاده از این اطلاعات، باید از حریم خصوصی مشتریان حفاظت شود.

۴- اینترنت اشیا (Internet of Things)

از اینترنت اشیا در صنعت بیمه استفاده‌های زیادی می‌توان کرد؛ برای مثال شرکت‌های بیمه می‌توانند با استفاده از اینترنت اشیا داده‌های زیادی درباره نحوه رانندگی افراد جمع‌آوری و آنالیز کنند. سپس حق بیمه هر فرد را بر اساس این اطلاعات و میزان ایمنی رانندگی آن‌ها مشخص کنند.

۵- هواپیماهای بدون سرنشین (Drones)

شرکت‌های بیمه می‌توانند از هواپیماهای بدون سرنشین برای دسترسی سریع‌تر به یک صحنه خاص استفاده کنند. به دست آوردن تصاویری از زاویه دید بالا و به صورت نزدیک این امکان را به شرکت‌های بیمه می‌دهد تا در برآورد هزینه‌های خسارت و حتی داشتن اطلاعات اولیه از یک مورد بیمه راحت‌تر و دقیق‌تر وارد عمل شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روند دیجیتالی شدن شرکت‌های بیمه می‌توانید شماره دوم مجله اینشورتک را مطالعه نمایید.

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]