پلنت

ده مدل نوآوری در عرصه صنعت بیمه

با فرارسیدن سال میلادی جدید بسیاری از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در عرصه صنعت بیمه آستین بالا زده‌اند و مشغول بررسی فعالیت‌های یک دهه گذشته شرکت‌های بیمه در سرتاسر دنیا و عملکرد نوآورانه آنها شده‌اند. شرکت تحقیقاتی Ninety نیز در گزارش جامعی به نام Idea Pulse 2020 به بررسی و واکاوی 500 ایده نوآوری در اکوسیستم بیمه طی سالهای گذشته پرداخته است. گزارشی که می‌توان با مطالعه دقیق آن به روند حضور نوآوری در عرصه بیمه طی یک دهه گذشته پی برد. شبکه نوآفرینی پلنت در این نوشتار خلاصه‌ای از این گزارش را آماده کرده است.

 

در گزارش Idea Pulse 2020  کارشناسان از ساختار جدول تناوبی شیمی الهام گرفته‌اند، جدولی که با طبقه بندی خاص عناصر در گروه‌های خاص به آنها کمک می‌کند تا اثر و کارکرد هر عنصر را بهتر بشناسند. در این گزارش محققان بعد از کلی بررسی دست آخر به «ده مدل نوآوری در عرصه بیمه» رسیدند. این ده مدل نوآوری که از مطالعه 500 نوآوری برتر دنیا طی ده سال گذشته به دست آمده است به نحوی عناصر اصلی نوآوری در صنعت بیمه را مشخص می‌کنند. لازم به ذکر است که روش آنها در این گزارش مطرح جهانی مبتنی بر روش کتابی معروف در زمینه نوآوری با عنوان «10 نوع نوآوری» است که با تحقیق بر 2000 مورد ایده نوآورانه قرن حاضر نوشته شده است.

 

ده مدل نوآوری

 

 ده مدل نوآفرینی در بیمه

ده نوع نوآوری در عرصه بیمه را می‌توان در سه حوزه اصلی جا داد: پیکره اصلی سازمان، عرضه محصول و تجربه که هر مجموع آنها در تمامی فعالیت‌های تجاری معمول حضور دارند. نوآوری در پیکره بندی سازمان بیشتر مربوط به امور داخلی شرکت‌های بیمه است و به نحوه عملکرد کسب و کار مربوط است. مساله عرضه نیز به طور معمول نهایت خواسته مردم از شرکت‌های بیمه است. نوآوری در ارائه محصولی که با همه ابعاد به نفع مشتری تمام شود و در نهایت بخش نوآوری در تجربه، حوزه‌ای که سازمان را در تعامل با مشتری نگه می‌دارد. هریک از این سه عنصر این زنجیره ارزش کسب و کار چندین مؤلفه دارند و به نحوی متفاوت تمایل به نوآوری.

 

پیکره اصلی سازمان

مدل‌های سرمایه گذاری: بازنویسی و تدوین دوباره مکانیسم سودآوری شرکت و کسب درآمد. نوآوری در این بخش می‌تواند حتی با افزایش سرمایه‌گذاری یا تغییر مدیریت آن همراه باشد.

شراکت و همکاری: درک این مطلب که شراکت می‌تواند ضامن و خالق فرصت‌های جدید باشد بازتاب حضور فکر نوآورانه در یک شرکت بیمه است. همراهی با سازمان‌های دیگر برای کاوش در زمینه‌های نوآوری و پیش بردن اهداف نوآورانه در همکاری با استارت‌آپ‌هایی که حتی ممکن است مسیر مشخصی برای یک فعالیت تجاری نداشته باشند.

مردم و ساختار: افزایش قابلیت‌های نوآوری و مدل‌های اجرایی با ایجاد مراکز خاص یا همراهی با نهادها و کارشناسان مانند راه‌اندازی آزمایشگاه و مرکز نوآوری یا مرکز آمورش دیجیتالی و …

عملیات‌های اجرایی و خسارت‌نامه‌ها: نوآوری در انجام امور داخلی شرکت و فرآیندهایی که سرعت کار در میان کارمندان و ارتباط آنها را بیشتر می‌کند. علاوه براین راه‌هایی که به هر نحوی زمان رسیدگی به خسارت‌ها و تشخیص کلاه‌برداری‌های احتمالی را در درون سازمان به حداقل و با ضریب خطای کمتر برساند.

 

عرضه محصول

انتخاب ریسک و قیمت‌گذاری: پیدا کردن منابع تازه داده برای ارتقای مدل‌های قیمت گذاری. می‌توان به سبب نوآوری‌های خاص ریسک‌هایی که تا پیش از این غیر قابل تضمین بیمه بودند وارد جرگه بیمه کرد. مثلاً مدل تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات ژنتیکی در زمان ارائه بیمه عمر.

محصول و پیشنهاد عرضه آن: ارائه بیمه نامه‌هایی جدید و تازه بنا به نیازهای روز مشتریان و گروه‌های سنی خاص آنها. محصولاتی که تا پیش از این بیمه آنها با ریسک فراوانی رو به رو بود. مثل بیمه پهپادها و بیمه سایبری.

خدمات ارزش افزوده: پیشنهادهایی بدون ریسک که هر سازمانی به مشتریانش پیشنهاد می‌دهد. مانند خدمات استفاده از خانه‌های هوشمند، مدیریت اینترنت چیزها و …

 

تجربه

تجربه مشتری: مهم‌ترین مساله‌ای که در نوآوری در صنعت بیمه همواره مطرح است تغییر تجربه مشتری است. نوآوری در مسیری که به مشتری این حس را القا کند که سازمان با استفاده از ابزاری نوین در صدد برآوردن نیازهای او گام بر می‌دارد. مانند نوآوری در خدمات فروش، تعامل با کارگزاران و عقد قراردادها و … با استفاده از ابزاری مثل چت بات یا پرتال‌های دیجیتال و …

کانال و توزیع: نوآوری در هر راهی که امکان فروش یک محصول را ساده‌تر کند. مانند پیدا کردن درگاه‌های فروش تازه. کاری که بسیاری از شرکت‌های امروزی با فروش بیمه در آمازون و… انجام می‌دهند. در واقع پیدا کردن روشی برای فروش محصوص از هر درگاهی که تعداد قابل توجهی مشتری تجمع دارد.

برند و بازاریابی: نوآوری در برندسازی و ساختن شخصیت اصلی یک برند.

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]