ضرورت تغییر مدل کسب و کار بیمه

امروز مدل کسب و کار بیمه از اساس دستخوش تغییرات فراوانی است. جدی‌ترین تهدیدها (گرایش‌های اجتماعی، پیشرفت‌ فناوری‌های متحول‌کننده و تشدید رقابت بین بازیگران جدید و سنتی) دارای بیشترین پتانسیل برای رشد و تحول نیز هستند. بیمه‌گرانی که بتوانند ارزش جدید و متفاوتی را برای افراد، مشاغل و جوامع در سراسر جهان ارائه دهند، از این پتانسیل استفاده کرده و خود را برای موفقیت‌های بعدی در این صنعت آماده می‌کنند.

رهبران صنعت بیمه باید انعطاف‌پذیری خود را جهت رویارویی با آینده‌ای پیچیده حفظ کنند. همانطور که تکامل استراتژیک صنعت با سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد، موثرترین پاسخ بیمه‌ها استفاده از قدرت تغییر و طراحی متفکرانه آینده خود در متن مدل کسب و کار بیمه است. آنها باید چشم‌انداز خود را برای آینده توسعه دهند و برنامه‌های استراتژیک و تاکتیکی خود را برای تحقق بخشیدن به این چشم انداز تنظیم کنند. در این نوشتار به بررسی علل اصلی تغییر مدل کسب و کار بیمه و ضرورت آن در دوران حاضر پرداخته شده است.

 

 استخراج ارزش بیشتر از زنجیره ارزش

گفتگوی ما با ذینفعان صنعت و تحلیل عملکرد مالی بیمه‌های مختلف ما را به این نتیجه می‌رساند که یک یا دو شرکت کوچک بیمه‌ای تجاری می‌توانند سهم بزرگ (و حتی غالبی) از بازار را به خود اختصاص دهند (تا 30 درصد ، در حالی که امروزه حدود ۵ تا ۶ درصد است). آنها این کار را با صرفه‌جویی در مقیاس، قیمت‌گذاری پیچیده و انجام تحلیل بازاریابی و ترکیب این موارد با یک تجربه مشتری یکپارچه و بصری انجام می‌دهند که این امر با توجه به روابط آن‌ها در اکوسیستم تحقق می‌پذیرد. اکوسیستم‌ها چندین شرکت را برای ارائه خدمات تخصصی اما مکمل با روش‌های سودمند متقابل مشارکت می‌دهند و یکی از روش‌های بیمه‌گران برای گسترش ارزش محصولات پیشنهادی خود است.

رهبران بازار با تعیین نقش خود در اکوسیستم نسبت به دیگر نهادها (به عنوان مثال پلتفرم‌های به‌اشتراک‌گذاری، شبکه‌های اجتماعی، اینشورتک‌ها، ارائه‌دهندگان داده، انجمن‌های مشتریان و خدمات کسب‌وکار) سهم بازار را به دست می آورند. هر رابطه موجود در زنجیره ارزش به طور مداوم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید: ارتباط، عامل تغییر مدل کسب و کار بیمه 

ظهور اتصالات بیشتر و ریسک‌های آنی

کسب و کار بیمه امروز بر رفتار مشتریان تکیه دارد. مصرف‌کنندگان هم‌اکنون به دریافت اعلان‌ها و درخواست‌های متناسب از طریق ردیابهای فعالیت، فناوری‌های پوشیدنی و اپلیکیشن‌های تلفن همراه عادت کرده‌اند. افراد و کسب‌وکارهایی که راهنمایی شخصی‌سازی‌شده برای ترافیک، آب و هوا و تناسب اندام را دوست دارند، احتمالا خدمات مشابهی را برای مواجهه با ریسک نیز می‌پذیرند (به ویژه اگر به آن‌ها در صرفه جویی در هزینه کمک کند). این بدان معنی است که فرصت بزرگ بعدی نوآوری با استفاده از داده‌ و تحلیل آن برای بیمه‌ها، شامل شناسایی سریع و اندازه‌گیری دقیق ریسک و سپس استفاده از این بینش برای تامین پیشدستانه نیازهای مشتری است.

بیمه‌ها از جریان داده‌های ناشی از اپلیکیشن‌ها، دستگاه‌های تلفن همراه، فناوری‌های پوشیدنی، وسایل نقلیه متصل‌، خانه‌ها و محل کارهای هوشمند و همچنین سایر شرکاء و میلیاردها دستگاه متصل به اینترنت اشیا بهره خواهند برد. با استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و سایر تکنیک های پیشرفته تحلیلی، آن‌ها می‌توانند ریسک را اندازه‌گیری کرده و قیمت حق بیمه را بصورت آنی تعیین کنند، که منجر به تخفیفات بیشتر، خدمات پیشگیری متناسب و محصولات مبتنی بر استفاده می‌شود.

مشاهده آنی ریسک به وضوح یک استراتژی برد برد است. برای مشاغل کوچک، مدیریت بهتر ریسک، سود بیشتری را به همراه دارد. برای افراد، این به معنی شیوه زندگی ایمن‌تر و بهتر است. در عین حال، بیمه‌ها از روابط طولانی‌مدت نزدیکتر بر اساس تعاملات مکرر و فرصت‌های ارزش افزوده بهره‌مند می‌شوند.

 

هوش مصنوعی: ایجاد کننده و کاتالیزور تغییر

تا زمانی که شرکت‌های بیمهای وجود داشته باشند، مطالباتی نیز برای پردازش وجود دارد. اما در آینده، تعداد مطالبات به کسری از آنچه در حال حاضر است، خواهد رسید زیرا ارزیابی ریسک آنی و فناوری‌های جدید تحولی در این زمینه ایجاد خواهند کرد:

  • دارندگان وسایل نقلیه بلافاصله از طریق اپلیکیشن‌های تلفن همراه عکس یا فیلم مربوط به حادثه را ارسال می‌کنند.
  • هواپیماهای بدون سرنشین خسارت وارده به خانه‌ها و ساختمان‌های تجاری را پس از طوفان بررسی می‌کنند.
  • برآورد از خسارت از طریق مدل‌های یادگیری ماشین محاسبه می‌شود.
  • ربات‌های چت‌کننده تعاملات مشتری را مدیریت می‌کنند.
  • خدمات حکمیت مبتنی بر هوش مصنوعی جایگزین وکلا می‌شوند.
  • مدل‌های پیشبینی، تقلب را شناسایی می‌کنند.
  • پرداخت‌ها بصورت الکترونیکی و فوری انجام می‌شود.

 

Read more: Here’s how digital technology helps insurers hit sustainability targets

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

https://plannet..ir/?p=5157