پلنت

تغییر یک ضرورت است نه مزیت!

صنعت بیمه با سرعت میانه خوبی ندارد. این موضوع مسبوق به تاریخ بیمه است که طی عمر طولانی مدت بیمه دیده شده است. این که اهالی بیمه تا پیش از روی کارآمدن فناوری‌های نوین و حضور آنها در صنعت بیمه میانه‌ای با انجام فعالیت‌ها با سرعت و چابکی نداشتند و در این میان بیمه بیشتر از باقی صنایع مالی در دنیا مخالف سرعت در روندهای عملیاتی بود چرا که در باور و نگاه سنتی پیشگامان بیمه سرعت دقت بررسی و شفافیت را کاهش می‌دهد. و در این میان چه بسا سرعت تغییر نیز از هر روندی کمتر باشد چرا که شرکت‌های بیمه تا امروز تغییر را به عنوان هسته اصلی صلاحیت‌های خود در نظر نمی‌گرفتند. تغییر برای اهالی بیمه تا امروز به معنای تحولاتی تدریجی در پروژه‌هایی کوچک بوده است. اما حالا به مدد حضور فناوری‌های دیجیتال و تغییرات اساسی در روند حضور در بازار، مدل‌های عملیاتی، نوآوری در محصول و تجربه مشتری که همگی به عنوان سیر تغییرات لازم و متداول یاد می‌شوند دیگر نمی‌توان در مقابل تغییرات مقاومت نشان داد. حالا دیگر تغییر رکنی مهم در پیشرفت شرکت‌های بیمه محسوب می‌شوند، حالا تغییر دیگر یک مزیت نیست، یک ضرورت است!

صحبت از تغییر راحت است اما عمل کردن به آن به خصوص در عرصه‌ای مانند بیمه که به زعم کارشناسان بیشترین میزان مقاومت در برابر تغییر را میان صنایع مالی مختلف نشان داده است کار سخت و دشواری خواهد بود و مستلزم تمرکز و توجه به قابلیت‌هایی کلیدی که برای پیشبرد روند تغییر در ساختارهای بیمه‌ای ضروری هستند:

  • اولویت‌بندی ظرفیت‌هایی که به تغییر نیاز دارند: ظرفیت‌های حرفه‌ای تغییر در صنعت بیمه می‌تواند شامل تغییر در رهبری؛ تغییر در سهم مدیریتی، مدیریت برنامه، تحلیل‌های کسب و کار، مدیریت اجرایی یا مدیریت تغییر باشد.
  • ایجاد ظرفیت‌های تغییر حرفه‌ای: توسعه توانایی‌ها با ترکیب منابع بالادستی و پایین دستی و حفظ تعادل بار کاری بین پرسنل مجرب داخل سازمان و ظرفیت‌های انعطاف پذیر شرکای خارجی از مهم‌ترین اقداماتی است که در این رابطه باید انجام شود.
  • ایجاد مرکز رهبری تغییر در سازمان: در گذشته نقش رهبری تغییر شغلی فرعی و از وظایف نه چندان مهم مدیران بخش‌های مختلف به شمار می‌رفت اما امروز داشتن یک هسته منسجم برای طرح ریزی تغییرات در سازمان اهمیت بسیاری دارد که باید افرادی با بالاترین استعدادهای مدیریتی در رأس آن مأموریت داشته باشند.
  • استفاده از تمامی ظرفیت‌های چابکی سازمان: برای هر تغییری در شرکت‌های بیمه به سه عامل اساسی نیاز است. سه عاملی که موفقیت هر اقدامی در جهت تغییر را تضمین می‌کنند. مشارکت، اعتماد به مدیریت و فضا و کار تیمی. جابه جایی مدیران یا کارمندان بخش‌های مختلف، آموزش برای گذر از موانع تغییر و … از مواردی است که می‌تواند میزان تغییر را بیش از انتظار بالا ببرد.
  • همکاری با شرکای قوی سازمان: همکاری در دو سطح تیمی و دپارتمانی دارای اهمیت زیادی است که در این مبان با حرکت انفجارگونه روندهای دیجیتالی در صنعت بیمه، همکاری با گروه‌های فناوری اطلاعات و مدیریت تغییر کسب و کار امری بدیهی و اجتناب ناپذیر است.

 

بیشتر بخوانید: بیمه در آستانه تحولات دیجیتال

 

در این راستا ابزاری‌هایی که می‌توانند بهره‌وری تغییر را افزایش دهند شامل گزارش خودکار مدیریت برنامه، مرکز کنترل مأموریت در هسته مدیریت اجرایی و مرکز ثبت و پیگیری تغییرات در مرکز مدیریت تغییر است. قابلیت تغییر منابع نیز از دیگر مواردی است که این روزها در صنعت بیمه اهمیت زیادی پیدا کرده است. منبع‌یابی برای پروژه‌های مختلف و بسط یا تغییر شرکای استراتژیک از مواری است که در روند تغییر دیجیتالی شرکت‌های بیمه مفید خواهد بود.

تغییر برای شرکت‌های بیمه امری حیاتی است، ضرورتی برای بقا و رشد که در این میان با داشتن چابکی در سازمان و استفاده از قابلیت‌های تغییر حرفه‌ای، بسط و توسعه شرکای داخلی و خارجی صنعت بیمه روند تغییر در صنعت بیمه روزهای روشنی در پیش خواهد داشت.

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]