پلنت

بلاکچین در بیمه چه فایده ای دارد؟

بیمه بر خلاف باور همه تاریخی طولانی دارد. طبق اسناد موجود هزار سال پیش چینی‌ها برای قبل از هر سفر دریایی اقدام به جمع‌آوری سرمایه‌ای جمعی می‌کردند تا در صورت بروز اتفاق‌های ناخواسته بتوانند خسارت‌های تاجر آسیب‌دیده را جبران کنند. درواقع چینی‌ها روشی از بیمه P2P را هزار سال پیش راه‌اندازی کرده بودند.

در حالی که فناوری طی یک دهه گذشته صنایع محتلف را زیر و رو کرده است اما باید اذعان داشت که صنعت چندمیلیارد دلاری بیمه همچنان به روند گذشته خود دل بسته  و به کمترین میزان نوآوری در تجربه مشتری تا امروز دست زده است.

امروز به رغم وجود کارگزارهای آنلاین هنوزخیلی از مشتریان ترجیح می‌دهند برای ارتباط با شرکت بیمه یا نمایندگی خود و پرسیدن سؤال‌ها و شبهات ممکن تماس تلفنی یا فیزیکی داشته باشند. بیشتر بیمه نامه‌ها نیز با وجود فناوری‌های نوین هنوز کاغذی هستند و بروکراسی اداری در شرکت‌های بیمه با ورود فناوری‌های تازه تغییر چندانی نکرده است. که همین موضوع  درصد خطا و اشتباه‌های احتمالی در قراردادهای بیمه و خسارت‌نامه‌ها را زیاد می‌کند و نیاز به نظارت‌های انسانی را می‌رساند. در صنعتی با میزان ارتباط گسترده – مشتری، کارگزار و شرکت بیمه و بیمه اتکایی و البته محصول بیمه – مسئله‌ای جدی در مقایسه با سایر صنایع نمود خواهد داشت، مساله ای به نام ریسک! به سبب همین پیچیدگی روابط میان سازمانی در بیمه است که شکست در هر مرحله می‌تواند منجر به ناکامی در کل فرآیند شود، ممکن است داده‌ای اشتباه وارد شود، بیمه نامه‌ای گم شود یا خسارت نامه‌ای تقلبی تأیید شود و خسارت‌ها پشت خسارت‌ها.

و در این میان است که فناوری بلاکچین وارد می‌شود. عضو تازه پای فناورهای نوین و روشی مطمئن برای ثبت رکوردهای مشترک. بلاکچین در صنایعی مانند بیمه با سطح ارتباط گسترده واسطه‌های مختلف که نیاز به هماهنگی و تطبیق بیش از هر صنعت دیگری احساس می‌شود، می‌تواند بسیار کارآمد ظاهر شود حتی خیلی بهتر و بیشتر از صنایع دیگر با رویکردهای ساده‌تر.

البته استفاده از بلاکچین به راحتی صحبت در باره آن نیست. این روزها استارتاپ ها و اینشورتک‌هایی که با فناوری بلاکچین کار می‌کنند قبل از فکرکردن به هر ساختارشکنی و بر هم‌زنندگی خاص باید به موانع قانونی آن توجه داشته باشند. برای صنعتی که هنوز در استفاده از فضای ابری اما و اگرهای قانونی زیادی دارد استفاده از بلاکچین موانعی بسیار جدی‌تری خواهد داشت. و خیلی زود است اگر ادعا کنیم که بلاکچین می‌تواند به همه محدودیت‌ها و موانع قانونی و نظارتی غلبه کند و به استانداردی معتبر در آینده صنعت بیمه تبدیل شود.  اما نباید ناامید بود چرا که هم اکنون استارتاپ های بیمه‌ای زیادی دل به دریا زده‌اند و مسیر سخت بلاکچین را برای مدل کسب و کار خود انتخاب کرده‌اند.

 

بیشتر بخوانید: راز موفقیت بلاکچین در بیمه

 

مهم‌ترین استفاده‌های بلاکچین در زمینه‌های مختلف بیمه‌ای:

۱- شناسایی تقلب و جلوگیری از ریسک: با انتقال خسارت‌نامه‌های رسیده از سوی مشتریان به یک دفتر کل غیرقابل دستکاری، بلاک‌چین می‌تواند اصلی‌ترین منابع و عوامل  بروز تقلب در صنعت بیمه را شناسایی و از دور خارج کند.

 

۲- بیمه اموال و مسئولیت: یک دفتر کل توزیع‌شده و بیمه‌نامه‌هایی که در قالب قراردادهای هوشمند به امضا رسیده‌اند می‌توانند به بهبود روند بیمه اموال و خسارات منجر شود.

 

۳- بیمه سلامت: سوابق پزشکی هر فرد در بلاک چین به شکل رمزنگاری شده نگهداری و بین اراه دهندگان بیمه به اشتراک گذاشته می‌شود که همین مساله به غیر از مساله حریم خصوصی و حفاظت از داده‌های فردی به افزایش تعامل میان همه اعضای اکوسیستم سلامت منجر می‌شود.

 

۴- بیمه‌گری اتکایی: با تنظیم و عقد قراردادهای بیمه‌گری اتکایی از طریق قراردادهای هوشمند روی بلاک چین، جریان اطلاعات و پرداخت‌ها بین بیمه‌گر و بیمه‌گر اتکایی به شکل بهتری جریان می‌یابد. (بیمه‌گر اتکایی به شرکتی گفته می‌شود که برای کاهش ریسک یک شرکت بیمه در کنار آن قرار گرفته و با دریافت بخشی از حق بیمه، در صورت بروز مشکل، برای جبران خسارت به کمک شرکت بیمه مذکور می‌آید.)

بیشتر بخوانید: بلاکچین در بیمه چه کار می‌کند؟

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]