پلنت

اکوسیستم ها، نقطه عطف موفقیت بیمه‌ ها

در دنیای امروز اهالی بیمه در رقابتی تنگاتنگ برای رسیدن به امکانات هرچه بیشتر دیجیتالی شدن هستند و در مصافی برای چابکی و کارآمدی بیشتر. محیط کنونی دنیای بیمه به ایجاد جریان‌های درآمدی جدید، افزایش تعامل با مشتری، دستیابی به سودآوری پایدار و ایجاد بازدهی بیشتر گرایش دارد. تلاش برای بازسازی مدل‌های تازه تعامل با مشتری باعث شده است که مدیران ارشد صنعت بیمه به ضرورت استفاده از قابلیت‌های اکوسیستم‌ها مرتبط و همکاری گسترده‌تر با اینشورتک‌ها توجه خاصی نشان بدهند. یک شرکت بیمه دسترسی مبتنی به تقاضا برای رانندگان تدارک می‌بیند و دیگری خدمات بازرسی رایگان برای بیمه‌گزاران خود تهیه می‌کند. یکی پلتفرم‌های کنترل سلامتی دیجیتالی برای کمک به مشتریان خودش آماده می‌کند و آن یکی خدمات رایگان تعمیرات فصلی منازل. این مدل‌های کسب و کار همگی به علت استفاده از مدل شراکت و تغییر قابلیت‌های غیرهسته‌ای خارج از شرکت به رشد و ترقی اهداف شرکت کمک شایانی خواهند داشت. هیچ جای تعجبی نیست که اگر امروز شرکت‌های بیمه اکوسیستم‌های را به عنوان مسیری منعطف و سودمند برای اهداف مشتری‌مدارانه خود در نظر داشته باشند. شبکه نوآفرینی پلنت در این نوشتار به بررسی مدل‌های کسب و کار مبتنی بر اکوسیستم‌ها و رویکرد صنعت بیمه به اکوسیستم‌ها می‌پردازد.

اکوسیستم‌ بیمه چیست و چرا اهمیت دارد؟

اکوسیستم‌ها شبکه‌ای از شرکت‌هایی هستند که برای همکاری یا تولید محصولی بالاتر از سطوح عادی آن انتخاب و دور هم گرد می‌آیند. در واقع محصولی که در یک اکوسیستم تولید می‌شود به واقع در سطوحی بالاتر از محصولی است که به صورت واحد و منفرد در یک کسب و کار خاص به تنهایی تولید می‌شد.

به طور معمول مدل‌های مبتنی بر اکوسیستم، پلتفرمی از قابلیت‌های هسته‌ای و شرکت کنندگان اصلی دارند که خدماتی مکمل و کارکردهایی مازاد بر محصول ارائه می‌دهند. تعامل با مشتری در این اکوسیستم‌ها، پرداخت برای محصولات و خدمات متعدد و بهره مندی از ارزش ایجاده‌شده همگی از مزایای یک مدل کسب و کار مبتنی بر اکوسیستم است.

به طور خاص در صنعت بیمه مدل‌های مبتنی بر اکوسیستم برای تعامل بیشتر با مشتریان و بالا بردن میزان اتوماسیون به طور معمول تعاملات بین زنجیره ارزش را با استفاده از زیر ساخت‌های متمایز قوت می‌بخشند.

بیشتر بخوانید: اکوسیستم‌ها، محیطی برای اشتراک تجربه‌ها

موفقیت در یک مدل کسب و کار اکوسیستمی

از آنجا که استفاده از قابلیت‌های اکوسیستم‌ها برای فعالان عرصه بیمه می‌تواند بسیار وسوسه انگیز باشد امروز شاهد رونق بازارهای اکوسیستمی و گسترش هر روز استفاده از پتانسیل‌های ارائه محصولات آنها هستیم. در این راستا شرکت‌های بیمه نیازمند نقشه‌راهی هستند که بتوانند یک استراتژی اکوسیستمی کارآمد و مدل کسب و کاری متناسب با آن طراحی کنند. به این منظور سه راهکار مهم می‌تواند به طراحی این استراتژی و ایجاد سفری ماجراجویانه خوشایند در مسیر کسب و کارهای اکوسیستمی مفید واقع شود:

  • همکاری و تعامل با اینشورتک ها برای تعامل قوی‌تر با مشتریان و بالا بردن چابکی سازمان

اینشورتک‌ها برای توسعه اکوسیستم‌های موفق عناصری ضروری هستند و می‌توانند نوآوری معناداری در تمامی ارکان سازمان ترتیب دهند. شرکت‌های بیمه در تعامل با اینشورتک‌ها فرصت‌های زیادی دارند. چه در سرمایه‌گذاری و چه درمسیر همکاری- چرا که راه اندازی سریع‌تر محصولات، تعامل با مشتری به روش‌ها جدید و یا توسعه روندهای پشتیبانی اداری از مهم‌ترین کارکردهای اینشورتک ها در صنعت بیمه به شمار می‌رود. اینشورتک‌ها می‌توانند به روش‌های مختلف به بیمه‌گران کمک کنند از جمله دسترسی به فناوری مشتری‌محور و تجزیه و تحلیل داده‌ها و توانایی ارائه یک تجربه مشتری ناب و غنی. به طور معمول شرکت‌های بیمه می‌توانند با مشخص کردن الزامات استراتژیک و تدوین یک ساختار فکری منسجم مبتنی بر یادگیری و به‌کارگیری، از همکاری با اینشورتک ها به خلق ارزش بپردازند. امروز بسیاری از شرکت‌های بیمه در سرتاسر دنیا به لزوم استفاده از قابلیت‌های اینشورتک ها پی برده‌اند چرا که به این باور رسیده‌اند که چابکی در کار و درک نسل بعدی از مشتریان را فقط از یک اینشورتک می‌توانند انتظار داشته باشند. فرصت‌های همکاری و قابلیت‌های جدید شراکت با اینشورتک ها از طریق ابزارهای تازه فناوری مانند اینترنت چیزها، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و رباتیک و … میسر خواهند بود.

بیشتر بخوانید: تأثیر اکوسیستم دیجیتال بر صنعت بیمه

 

  • مقیاس‌پذیری سریع‌تر با استفاده از مدل‌های کسب و کار دیجیتالی موجود و استفاده از فناوری‌های پیشرفته

سال‌هاست که صنعت بیمه در حال استفاده از فناوری هستند اما فناوری‌هایی غیر منعطف و سخت سنتی! فناوری‌های پیشرفته امروزی برای بیمه گران فرصت تجدید سیستم‌های هسته‌ای و اصلی و مدرن سازی روندهای عملیاتی را فراهم کرده‌اند. امروز بعضی از شرکت‌های بیمه از خدمات نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و … برای سرعت بخشیدن به روند پردازش مستقیم فرآیندها، خدمات سریع‌تر و سلف سرویس بهره می‌گیرند. در مورد رسیدگی به خسارت نامه‌ها نیز استفاده از هوش مصنوعی و رباتیک می‌تواند روند رسیدگی به مطالبات را دقیق‌تر و جزیی تر انجام دهد با کم‌ترین میزان خطا در مقایسه با نیروی انسانی.

در این راستا تجزیه و تحلیل پیش گیرنده برگ برنده‌ای برای شرکت‌های بیمه تلقی می‌شود که به شرکت‌های بیمه این امکان را می‌دهد که از داده‌های داخلی و بیرونی سازمان برای ریسک‌های قیمت گذاری بیشترین استفاده را ببرند. استفاده از فرآیندهای دیجیتالی بیشتر و داده‌ها به بیمه‌گران این امکان را داده است که به طور مؤثر با شرکای اکوسیستمی خود تعامل داشته باشند و تجربه مشتری خاص و قابل اعتمادی برای مشتریان فراهم کنند.

 

  • تقویت و گسترش پلتفرم عملیاتی برای افزایش اثربخشی و چابکی با استفاده از نیروی کار نوآور و استراتژی‌های تأمین منابع

از نظر استراتژیک اکوسیستم‌ها به بازیگران و شرکت کنندگان این اجازه را می‌دهند تا نقاط قوت خود را در همکاری با سایرین به نمایش بگذارند. از این رو شرکت‌های بیمه می‌توانند در اکوسیستم‌ها به دنبال شریکی برای تقویت مدل عملیاتی خود، تمرکز بر قابلیت‌های اساسی و متفاوت از هم و اتخاذ استراتژی تأمین منابع باشند. برون سپاری و داشتن یک رابطه همکاری پایدار می‌تواند منابع مالی و انسانی را آزاد کند تا بر فعالیت‌های بالاتری تمرکز کرده و به فکر ایجاد ارزش در مسیرهای نو باشند.

استفاده از قابلیت‌های همکاری در اکوسیستم‌ها می‌تواند یک استراتژی تازه برای ورود به بازار رقابتی ایجاد کند. در حقیقت اکوسیستم‌ها منبع اصلی نوآوری و سرعت در صنعت بیمه به شمار می‌روند. اما لازم است که شرکت‌های بیمه پیش از ورود به هر اکوسیستمی به تغییر در تفکر مدیریتی خود نظر داشته باشند. و شاید اولین تغییر باور به این نکته باشد که تفکر جمعی در یک فضای همکاری با رقبا نه فقط اشتباه نیست بلکه روشی نوآورانه در مدل‌های کسب و کار امروزی و خلق ارزش به شمار می‌رود.

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]