پلنت

اکوسیستم‌ها، محیطی برای اشتراک تجربه‌ها

همکاری و شراکت با اینشورتک ‏ها و سایر استارت‌آپ‌ها، به افزایش تعداد شرکت‏ های بیمه‌ای کمک می‌کند که برای رشد، بهبود تجربه مشتری و مقابله با مسائل دشوار کسب وکار، از تفکر خلاقانه استفاده می‌کنند. برای بیشترین بهره‌برداری از این مشارکت‏‌ها، مهم است که شرکت های بیمه نیاز امروز خودشان را بشناسند و سازمان خود را به درستی برای برآوردن این نیازها از طریقی متفاوت از گذشته آماده کنند. در این میان فقط رکن اساسی مشارکت را نباید فراموش کنند. پله های بلند ترقی فقط روی زیربنای محکم و جاافتاده همکاری بالا می‌روند. در این راستا اکوسیستم‌ها فرصتی ناب برای حضور و مشارکت شرکت‌های بیمه هستند تا بتوانند در فضایی سالم و کارآمد به ارائه توانایی بالقوه خود بپردازند و با دنیایی از ایده و تجربه وارد کار شوند. اکوسیستم‌ها آینده روشن صنعت بیمه هستند.

 

اکوسیستم چیست؟

ارزش یک اکوسیستم  موفق بیشتر از ارزش نقش‌آفرینی هر یک از عوامل کلیدی در آن به صورت انفرادی است. اکوسیستم شبکه ای از نقش‌آفرینان در داخل یا خارج از یک صنعت است که با هم در حال فعالیت و همکاری برای ارائه، ساخت و اجرای راهکارهایی برای مشتری ها و بازارهای مشتری‌محور هستند. اکوسیستم‌های موفق با میزان عمق و وسعت پتانسیل همکاری میان مجموعه نقش‌آفرینان آن تعریف می‌شود. هر کدام از بخش‌های یک اکوسیستم ارائه‌دهنده یک عنصر مهم یا راهکاری  برای مشتری است. قدرت اکوسیستم در ماهیت تکمیل‌کنندگی آن نهفته است. هیچ نقش‌آفرین واحدی نیاز به مالکیت یا بهره برداری از همه اجزای راهکارها ندارد. در واقع توانایی‎های همه نقش‌آفرینان در اکوسیستم تقویت می شود و این امکان را به وجود می آورد تا ارزش اکوسیستم از ارزش انفرادی هر کدام از آنها به صورت فردی بیشتر شود.

 

تفاوت بین مشارکت و اکوسیستم چیست؟

مشارکت بیان‌کننده کسب و کاری است که در آن شرکت‌کنندگان علاقه‌ای مشترک برای انجام فعالیت تجاری دارند اما اکوسیستم داستانی گسترده‌تر را بیان می‌کند که در آن ذینفعان نه تنها با هدف کسب منافع تجاری بلکه ایجاد ارتباط در بازار از طریق اعمال تجربیات نوآورانه‌ای که در نتیجه مشارکت به دست آورده اند وارد عمل می‌شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: 

معیارهای لازم برای داشتن یک اکوسیستم

 

 

اکوسیستم‌ها چگونه در صنعت بیمه برهم زنندگی ایجاد می‌کنند؟

در تحقیقات اخیر شرکت Accenture بیش از نیمی از مدیران صنعت بیمه (51 درصد) بیان کرده‌اند که شرکت‌های آنها در حال حاضر دچار نوعی برهم زنندگی هستند که از سوی رقبایی که دارای شرکایی در صنایع دیگر هستند به وجود می آید. این برهم زنندگی بحرانی‌ترین نقاط در زنجیره ارزش را هدف قرار می دهد. به عنوان مثال بیمه‌گذاران بالاترین میزان برهم زنندگی را در زمینه محصولات و خدمات (60 درصد) و خدمات به مشتری (57 درصد) ذکر می‌کنند. اگر شرکت‌های بیمه در ایجاد اکوسیستم‌های خود موفق نباشند، آن وقت ممکن است دچار خطر محدودیت در ارائه خدمات شوند و سایر بازیکنان در موقعیت بهتری قرار بگیرند تا بتوانند تجربه بهتر و با ارزش‌تری را به مشتریان ارائه دهند و برند خود را به خوبی معرفی و روابط مناسبی با مشتری داشته باشند.

 

اگرچه استراتژی‌های مدیریت برهم زنندگی از یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت است، اما روشن است که اگر شرکت‌های بیمه به صورتی پویا اکوسیستم‌های خود را طراحی یا اجرا کنند، می توانند اطمینان داشته باشند که در آینده‌ای نزدیک خودشان برهم زننده هستند و نه بر هم خورده. تجربه ثابت کرده که بسیاری از شرکت‌های بیمه که این فرصت را به رسمیت شناخته اند، خود را در جایگاه مثبتی برای به دست آوردن ارزش و مقابله با برهم زنندگی قرار داده اند.

 

چه مشخصه‌ای یک شرکت  بیمه را به درون یک اکوسیستم راه می‌دهد؟ 

شرکت‌های بیمه می‌توانند همانند یک عنصر مهم و ارزشمند در یک اکوسیستم باشند. آنها داده‌ها ، کانال‌های توزیع و تجربه‌های نوآوری را دارند که همین کافی است تا بسیاری از استارت‌آپ‌ها در زمینه فناوری یا حتی صنعت مالی و بانکداری نیز به آنها حسادت کنند. آنها ده‌ها سال – و شاید قرن ها – تجربه صنعت و دانش آکادمیک در مورد محیط‌های قراردادی پیچیده دارند. به سبب همین دلایل ساده است که شرکت‌های بیمه این توانایی را دارند که برهم‌زنندگی‌ها را به فرصتی های مناسبی  تبدیل کنند. اغلب نقش آفرینان در عرصه بیمه داده‌هایی بی نظیر و وسیعی در دسترس و اختیار دارند که به آنها امکان ارائه خدمات کاملاً شخصی و هدفمند را می دهد. شرکت‌های بیمه فقط ارائه‌دهنده اطلاعات اضافی نیستند، بلکه قابلیت‌های نظارتی فراوانی دارند که به آنها این اجازه را می‌دهد تا محصولات بیمه را در چندین جغرافیای مختلف به فروش برسانند – چیزی که ممکن است یک شرکت فناوری از آن برخوردار نباشد. همچنین ایجاد روابط طولانی و قابل اعتماد با مشتریان از دیگر ویژگی های بارز برای ورود شرکت های بیمه به اکوسیستم‌های موفق است که در این میان با مشارکت مناسب عناصر و مهره‌های اصلی اکوسیستم،  شرکت های بیمه می‌توانند از این توانایی برای افزایش پتانسیل کسب و کارهایی بدون اصطکاک استفاده کنند.

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]