پلنت

استراتژی دیجیتال در زمان شیوع کرونا

صنعت بیمه دنیا روزگار حساسی را طی می‌کند. شیوع ویروس کرونا و تغییر رفتار مشتریان به سمت گرایش‌های آنلاین در ورای فناوری‌های روز دنیا سبب شد تا صنعت بیمه دنیا بیش از هر زمان دیگر بر روی استراتژی‌های کلان خود تمرکز داشته باشد، به خصوص استراتژی دیجیتال. در واقع تغییر مداوم تقاضای مشتریان و نیازهای جامعه، برنامه ریزی استراتژیک را به ضرورتی انکارناپذیر برای شرکت‌های بیمه تبدیل کرده است. در این میان فناوری‌های دیجیتال ابزار و فرصتی عالی برای پیشنهادهای ارزشمند جدید به شمار می‌روند اما باید توجه داشت که بدون طراحی یک استراتژی دیجیتال نمی‌توان به بازآفرینی تجربه مشتریان و بهبود آن امید داشت. شبکه نوآفرینی پلنت در این مقاله به بررسی مفهوم استراتژی دیجیتال و تأثیر آن بر روند کسب و کار بیمه می‌پردازد.

تأثیر بالقوه فناوری‌های دیجیتال در عرصه‌های مختلف متفاوت است اما نقطه اشتراک اینجاست که بیشتر تمامی مدیران ارشد شرکت‌های بیمه امروز یک چالش مشترک دارند؛ این که چطور با در نظر گرفتن کل زنجیره ارزش، میزان سوددهی خود را افزایش دهند. به خصوص در این روزهای پرالتهاب کرونایی که جلب مشتری و فروش محصول به او صرفاً از درگاه‌های دیجیتالی امکان پذیر شده است. صنعت بیمه در میان صنایع دیگر دارای بالاترین میزان ساختارشکنی و برهم زنندگی است و بی تردید حرکت به سمت تحول و تغییر دیجیتالی امری بسیار حیاتی به شمار می‌رود که این امر بدون داشتن برنامه و استراتژی دیجیتال ممکن نخواهد بود. در واقع مهم‌ترین مزیت رقابتی امروز شرکت‌های بیمه را می‌توان در تدوین یک برنامه و استراتژی دیجیتال خلاصه کرد، برنامه‌ای جامع که اصلاح و بازآفرینی فرآیندهای ساختاری و عملیاتی را مدنظر داشته باشد.

سه پله مهم یک استراتژی دیجیتال

استراتژی دیجیتال را می‌توان به طور کلی برنامه شناسایی، ابراز و اجرای فرصت‌های دیجیتال در یک سازمان تلقی کرد که در نهایت به یک مزیت رقابتی و افزایش زنجیره ارزش ختم شود. استراتژی دیجیتال شامل تجزیه و تحلیل استراتژیک شرایط داخلی و خارجی، تعیین اهداف استراتژیک (دیدگاه، وظایف و اهداف)، و تعریف استراتژیک نحوه کسب و کار (پلتفرم، بازار و مدل کسب و کار و اجرای آن) است. شرکت‌ها در مرحله اول در حال تکه تکه شدن به جهت تمرکز بر فناوری بیش از راهبرد دیجیتال هستند. استراتژی دیجیتال امروز در بیشتر شرکت‌های بیمه بر روند عملیاتی سازمان معطوف است و بر روند اجرای فرآیندها و عملیات‌های بیمه‌ای در ورای فناوری‌های خاص این شرکت‌ها تمرکز دارد. در واقع بهبود تجربه مشتری از دستاوردهای مهم یک استراتژی دیجیتال مدون خواهد بود که در این میان استفاده از فناوری‌های دیجیتال را می‌توان به عنوان ابزار اصلی اجرای استراتژی‌های دیجیتال نام برد. فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و بلاکچین و اینترنت اشیا که این روزها شکل و شمایل محصولات بیمه‌ای را تغییر داده‌اند.

 

بیشتر بخوانید:  

استراتژی نوآوری شما چیست؟

 

فواید یک استراتژی دیجیتال مؤثر

استراتژی دیجیتال در وهله اول دیدگاه و اهداف سازمان، فرصت‌ها و چالش‌های صنعت بیمه را در نظر می‌گیرد و بعد به شناسایی نیازهای اساسی و نوآوری‌ها و فناوری‌های در دسترس می‌پردازد. بعد از این مراحله است که نقشه راهی برای تحول سازمان طراحی می‌شود. یک استراتژی دیجیتال زمانی کارآمد و مفید خواهد بود که بتواند به درستی و با توجه به امکانات و قابلیت‌های موجود سازمان مسیر نوآوری و تحول را توام با هم طراحی کند، مسیری که با مقیاس‌های امکان سنجی تطابق داشته باشد نه این که صرفاً برنامه‌ای رؤیایی برای رسیدن به هدفی رؤیایی بدون در نظرگرفتن نیازهای سازمانی و خواسته مشتریان و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود باشد. در این میان عوامل زیادی هستند از یک نقشه راه و استراتژی دیجیتال مؤثر در شرکت‌های بیمه و سازمان‌های بزرگ تأثیر می‌گیرند: گسترش روابط، بهبود روند اتوماسیون و انجام فرآیندهای عملیاتی و مدیریت نوآوری از مهم‌ترین مسایلی است که ورای به کارگیری یک استراتژی دیجیتال در صنعت بیمه می‌توان به آن امید داشت.

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]