پلنت

ارتباط، عامل تبدیل بیمه به کسب و کار پویا

کلید رشد پایدار در جهانی که ساختارشکنی در بازار و بر‌هم زنندگی در حال تبدیل شدن به یک هنجار است چیست؟ این روزها این سوال از مهم ترین مواردی است که ذهن بسیاری از پیشروان بیمه را به خود مشغول کرده است، همان دسته از شرکت‌های بیمه‌ای که بسیار بیشتر از گذشته برای پرداختن به ایده‌های بزرگ سرمایه و هزینه می‌گذارند و اما به‌سختی به هدفی که دنبال می‌کنند دست می‌یابند. در این میان موسسه تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری اکسنچر به تازگی برای شناسایی مسیری روشن پیش روی ایده‌پردازی‌های شرکت‌های بزرگ به تحقیقی جامع دست زد. شبکه نوآفرینی پلنت در این نوشتار چکیده‌ای از مهم‌ترین پیشنهادهای این موسسه به شرکت های بیمه حاضر در دنیای دیجیتالی امروز می‌پردازد، این که چطور بتوانند در راهی که در پیش گرفته‌اند رشدی پایدار را تجربه کنند.

 

 

در گزارش شرکت اکسنچر با عنوان «کسب و کار پویا» پیشنهادهای بسیاری برای مدیران شرکت های بیمه در راه رسیدن ساده‌تر و راحت‌تر به اهدافی که در ارائه محصولات دیجیتال دنبال می‌کنند آمده است. آنچه روی هم رفته در شرکت‌هایی که در دنیای برهم‌زننده‌های امروز دوام دارند بیشتر از هر امر دیگری مشخص است عبارتند از:

  • داشتن درکی بهتر و جامع از تغییر نیازهای دیجیتالی مشتریان
  • سوق دادن و هم‌راستا کردن استراتژی های رشد شرکت به سمت حوزه هایی با سودآوری بیشتر فراتر از کسب و کار اصلی.
  • تخصیص سرمایه در زمینه‌های رشد تازه با بهینه‌سازی هزینه‌ها در حوزه‌های دیگر.

علاوه بر این تحقیقات کارشناسان مرکز تحقیقات اکسنچر نشان می‌دهد که مسیر رشد مستمر به توسعه قابلیت‌هایی بستگی دارد که خط‌مشی و راهبردهای شرکت را مشخص می کنند، راهبردهایی که می‌توانند به مرور زمان و به طور مداوم خدماتی با میزان ارتباط و همکاری بالا ارائه دهند. این قابلیت‌ها شرکت های ایستا را به کسب و کار پویا و زنده تبدیل می کنند. به گزارش اکسنچر ۶۴ درصد مواقعی که مردم بیمه‌نامه خود را از یک شرکت بیمه به شرکتی دیگر تغییر می‌دهند فقط برای این است که مشتریان به دنبال شرکتی با محصولات، خدمات و تجربیاتی به‌روزتر هستند که البته به نظر می‌رسد با روال سنتی صنعت بیمه و مقاومتی که در برابر شیوه‌های نوین دیجیتالی در بین بعضی از آنها وجود دارد، این عدد روز به روز بیشتر هم شود چرا که فقط کافی است تا شرکتی محصولی تازه روانه باز کند!

 

تبدیل شدن به یک کسب و کار  پویا

تغییر و تحول به سمت یک کسب و کار زنده یعنی اولویت دادن به ارتباط‌ها و به روز بودن در جهت نیازها و خواسته‌های مشتریان. کارشناسان صنعت بیمه ارتباط را به عنوان یک تعهد برای ارائه محصولات، خدمات و تجربیاتی تعریف می‌کنند که مانند یک حلقه مشتریان را در بر می گیرد و به طور مداوم از نیازها و خواسته های و توقعات آنها مطلع می‌شود. این میزان از سطح ارتباط و به روز بودن شرکت بیمه باعث می‌شود تا بیمه‌گر بتواند خود را منعطف و سازگار کند و پیشنهادهایی مفید با بیشترین میزان تعهد و مشارکت ارائه دهد.

 دستیابی به سطح بالای ارتباط با بازار و به روز بودن با موج نیازهای مردم به داشتن برنامه‌ای جامعه برای یک محصول تازه و قابلیت برهم‌زنندگی چندگانه نیاز دارد. برای تبدیل شدن به شرکت بیمه ای با سطح ارتباط و به روز بودن بالا لازم است که هر شرکتی به طور خاص برنامه مشتری‌مداری را سرلوحه خود قرار دهد. داشتن قابلیت شنیدن و درک نیازهای مشتری و جمع‌آوری پیوسته و مداوم داده و اطلاعات از عمده‌ترین کارهایی است که باید ورای دامنه خدمات اصلی در راه تبدیل شدن به کسب و کاری پویا انجام شود. البته استفاده از داده‌ها برای برای برآوردن نیازهای مشتری ها به روش هایی که برای مشتریان در یک موقعیت مکانی یا زمانی خاص و شرایط و زمینه‌هایی که نیاز دارد ایجاد ارزش کند از دیگر کارهایی است که شرکت های بیمه برای رسیدن به هدف یک کسب و کار پویا با بالاترین میزان ارتباط و به روزرسانی باید تقبل نمایند.

 

توانمندی‌های یک کسب و کار پویا

طبق تحقیقات موسسه اکسنچر مسیر رشد و ارتباط موثر و مداوم با مشتری و تبدیل شدن به کسب و کار پویا به ۵ مجموعه مختلف از توانمندی های خاص بستگی دارد:‌

  • هدف قرار دادن فرصت ‌های جدید: اجرای اقدامات رشد بر‌هم‌زننده برای تسریع نوآوری در سازمان.
  • طراحی برای مشتریان: ایجاد محصولات و خدمات بر اساس پلتفرم‌های فوق ارتباطی.
  • ایجاد تعامل: توسعه تجربه‌های فروش و بازاریابی هوشمند
  • مقیاس شرکا: گسترش عملیات‌ها و فرآیندهای خاص با گروه تازه‌ای از همکاران اکوسیستمی.
  • بازسازی فرهنگ: به کار گیری نیروی کار با طرز تفکر مشتری‌مداری.

 

امروز داشتن ارتباط موثر و مداوم با مشتری تنها عامل زمینه‌ساز رشد جاری و حتی بقاست. به همین دلیل است که این روزها شرکت‌های بیمه قبل از این که قدرت‌های اصلی شان را از دست بدهند برای ایجاد مزایای جدید تمرکز دارند. چرا که فقط در سایه تمرکز بر مشتری و نیازهای به روز آنهاست که می توان به تغییر در جهت کسب و کار پویا امید داشت.

تضاد بین محصولات با میزان درگیری و ارتباط زیاد با مشتری و آن دسته از محصولاتی که هنوز به روش‌های قدیمی تهیه و ارائه می شوند بسیار زیاد است، حتی اگر در ماهیت و محتوا مشترک و یکسان باشند. مهم میزان ارتباط و مشارکت است که به طور حتم مشتری همواره مشارکت را قبول می کند نه محصولی با دنیایی خاموش و غیرپویا!

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]