کسب ارزش از منبع اصلی آن
این تحقیق بررسی میکند که چگونه تحول دیجیتال توانایی بهبود و بازطراحی سفر مشتری در راستای کسب و خلق ارزش را دارد و بدین سبب بسترهای لازم برای این بازطراحی را چنین معرفی میکند :
همچنین داشتن رویکرد اجرا و بازخورد در بازطراحی سفر تجربه مشتری الزامی است. پیادهسازی صحیح (MAP-(Minimum Awesome Product و بهبود محصولات به صورت پیوسته، در این راستا کمک کننده است و میتواند باعث ایجاد صرفه در هزینهها و چابکسازی فرآیند بازطراحی شود. نمونهای از رویکرد MAP ابزار چندکاره سوئیسی است، که در ابتدا فقط چاقو بود و سپس موارد دیگر مانند دربازکن و … به صورت متوالی به آن اضافه شد.
در ادامه به معرفی و بررسی فرآیندهای لازم برای بازطراحی میپردازیم :
تعریف : در این مرحله، مدل دیجیتال کسب و کار و خواستههای مشتریان تعریف میشود (که معمولاً بهتر است در یک فرآیند 3 الی 5 هفتهای باشد.) بدین منظور باید مسیر تجربه مشتریان ترسیم، و اهرمهای اصلی ارزشزا و مدل جدید کسب و کار مشخص شوند.
طراحی : در این گام مسیر تجربه مشتریان در راستای تامین خواستههای ایشان و کسب و کار تکمیل، و پارامترهای کلیدی برای به کارگیری رویکرد MAP تعریف میشوند.
تحویل : در این مرحله محصولات/خدمات جدید با داشتن رویکرد بازخوردی و به صورت چابک به مشتریان ارائه شده، سپس مشخصات کلیدی مشخص و برای اصلاح اولویتبندی میگردند. هماهنگی مناسب بین واحد IT و کل کسب و کار در این مرحله الزامی است و تیمهای چند تخصصه مسئولیت اجرا و تحویل درست MAP را به عهده دارند.
در نهایت باید در نظر داشت که توسعه و گسترده نمودن بازطراحی نیز حائز اهمیت است، که در این راستا ارتقا زیرساختهای IT با فناوریهای مدرن، معماری رایانش ابری، API قابل استفاده مجدد و … کمککننده میباشند. در عین حال همکاریها و تامین استعدادهای جدید، لازمه فراهم کردن مهارتهای ضروری برای این توسعه هستند.
نویسندگان :
Johannes-Tobias
Pradip Patiath
Christopher Morrison
تلخیص و ترجمه توسط :
رهام فیضآبادی