نوآوری در بیمه
نوآوریهای دیجیتالی و پیشرفت تکنولوژی، تغییرات اساسی در صنعت بیمه ایجاد میکنند. رایانش ابری، اینترنت اشیاء، تحلیلهای پیشرفته، موبایلها و پلتفرمهای دیجیتالی، بلاکچین و …راههای جدیدی برای افزایش کارکرد و گسترش بیمه معرفی میکنند. در این مقاله، نوآوریهایی که میتوانند بر روی زنجیره ارزش صنعت بیمه اثر بگذارند، مورد بررسی قرار گرفته و چالشها و فرصتهای صنعت بیمه شناسائی میشوند. در این راستا برخی از عوامل اصلی تغییر معرفی شده در مقاله، عبارتند از :
تکنولوژی در حوزه دادهها، مدل کسب و کار را با تغییراتی روبهرو کرده است. امروزه تحلیل دادهها، این امکان را به کسب و کارها میدهد تا با خلق، اندازهگیری و تحلیل، ماهیت ریسک را دقیقتر شناسائی کنند. همچنین با در اختیار داشتن اطلاعاتی از مشتریان، برخی از تعهداتی که در گذشته سودآور نبودهاند، بهبود خواهند یافت.
اینترنت اشیاء و سنسورهای پیشرفته
اینترنت اشیاء اطلاعات وسیعی مانند وضعیت اتومبیل، سیستم امنیت خانه، سلامت مشتریان، تأسیسات خانه و زیرساختهای انرژی را در اختیار بیمهگران گذاران قرار میدهد. همچنین با توجه به کاهش هزینه تولید سنسور و رایانش ابری در آینده، دامنه استفاده از این تکنولوژی فراتر خواهد رفت و تأثیرات عمدهای روی بیمه سلامت، خودرو و دارایی خواهد داشت.
با رشد تکنولوژی، امنیت خانهها دچار تغییرات بزرگی شده است. همچنین کنترل تأسیسات و کاهش هزینههای ناشی از اتفاقات غیر منتظره، باعث کاهش نرخ حق بیمه و همچنین خسارات در حوزه بیمه اموال میگردد.
هوش مصنوعی و گجتهای سلامتی در برابر بیمه سلامت
بیمهگران با توجه به اینکه اطلاعات مورد نیاز در خصوص سلامت مشتریان را در اختیار دارند، میتوانند تعهدات بیمه سلامت را تا حد امکان شخصیسازی کنند. در نتیجه شناسایی ریسک در این حوزه بهبود خواهد یافت. با وجود این ابزار، سلامت بیشتر از گذشته حالت پیشگیرانه به خود خواهد گرفت و میزان خسارت کاهش خواهد یافت.
دستگاههای متصل به خودروها، اطلاعاتی مانند عادتها ، ساعات و دفعات رانندگی و … را در اختیار بیمهگران قرار میدهد که نقش مؤثری در سیاستهای بیمه خودرو و تعیین موارد تحت پوشش و قیمتگذاریها خواهد داشت. تکنولوژی در این حوزه به افزایش امنیت خودرو در برابر سرقت نیز کمک میکند و تجربه مشتری را کاملاً متحول خواهد کرد.
یک عامل کلیدی دیگر در نوآوری، پیشرفت تلفنهای همراه است. پیشبینی میشود تا پایان سال 2020، حدود 75% از تلفنهای جهان را تلفنهای هوشمند تشکیل دهند. تلفنهای همراه نقش مهمی در ارتباطات بین بیمهگر و بیمهگذار ایفا میکنند. بهرهگیری از امکانات آن منجر به ایجاد خدمات نوینی مانند سرویس یادآوری موعد تمدید بیمهنامه و بسترهای ارتباطی شبانهروزی برای ارتباط با مشتریان شده است. این تعامل باعث میشود، تا بیمهگر نیازهای مشتریان را بهتر بشناسد که این موضوع به رشد برند و کاهش هزینههای عملیاتی کمک میکند.
این فناوری اخیراً مورد استقبال شرکتهای بیمه قرار گرفته است و شرکتها با کمک این فناوری از حوادث طبیعی/غیر طبیعی، دادههای زیادی جمعآوری میکنند و با تجزیه و تحلیل وضعیت حوادث، کارایی خود را بهبود میبخشند.
بلاکچین نوع جدیدی از تکنولوژی است که یکی از کارکردهای آن، افزایش سهولت، سرعت و امنیت تراکنشها است. صنعت بیمه میتواند با کمک این فناوری، علاوه بر موارد ذکر شده، از مزیت شفافیت مالی ذیالنفعان، تشخیص تقلب و کلاهبرداری استفاده کند و بسیاری از ریسکها و هزینههای خود را کاهش دهد. برخی از مزیتهای بلاکچین در صنعت بیمه به شرح زیر است:
هوش مصنوعی، نرمافزاری است که قابلیتهای انسانی مانند یادگیری، برنامهریزی، استدلال، حل مسئله و تصمیمگیری را انجام میدهد. هوش مصنوعی(AI) در سرعت دادن به فرآیندها و کاهش ریسکها تأثیر زیادی خواهد داشت، اما تاکنون، مطابق انتظارات پیشرفت نکرده است. AI در آینده در موارد زیر به صنعت بیمه کمک خواهد کرد:
علاوه بر تأثیر مستقیم AI روی بیمه، پیشرفتهای علم پزشکی و حمل و نقل با کمک هوش مصنوعی، تبعاتی را برای صنعت بیمه بههمراه خواهد داشت. این تغییرات علاوه بر کاهش چشمگیر هزینه خسارات، نیاز به بیمه را نیز کاهش میدهد و باعث تغییر مدل کسب و کار بیمه خودرو و سلامت خواهد شد.
قانونگذاری در آینده بیش از پیش روی «امنیت داده» متمرکز خواهد شد. با توجه به دستیابی شرکتهای بیمه به اطلاعات جزئی و خصوصی مشتریان، امنیت دادهها اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد و قانونگذاریها درباره حفاظت از اطلاعات در برابر حملات و خطرات احتمالی، سختگیرانه خواهد شد. علاوه بر خطر حملات سایبری، میزان و نحوه استفاده از این اطلاعات جزئی نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. اطلاعات دقیق و جزئی مشتریان باعث ارائه یک محصول منحصر به فرد و با ارزش شده و قیمتگذاری غیرواقعی را برای صاحبان خدمت در پی خواهد داشت. به همین دلیل قوانین نظارتی روی قیمتگذاری خدمات بیمه، افزایش خواهد یافت.
گسترش فناوری، علاوه بر افزایش کارایی و بهبود برخی از فرآیندهای بیمه، باعث به وجود آمدن چالشهایی برای کسب و کارهای سنتی نیز خواهد شد. توجه به این موارد، برای سازگاری با محیط آینده برای بیمهگران امری ضروری محسوب میشود:
نویسندگان :
Kristen Silverberg، Conan French، Dennis Ferenzy
Bart Van Liebergen ،Stephanie Van den Berg
ترجمه و تدوین:
علی کریمی