معیارهای لازم برای داشتن یک اکوسیستم
در مطلب گذشته به تعریف اکوسیستم و عملکرد آن در صنعت بیمه پرداخته شد. حالا سوال این است که برای تعریف اکوسیستم شخصی چه معیارهایی باید مدنظر گرفته شود. مهم نیست که یک کسب و کار چقدر میتواند پیشرفته باشد، در واقع در اختیار داشتن قابلیتهای مناسب برای ورود یک اکوسیستم چندان مشخص نیست. اما با پرسیدن چند سؤال میتوانید میزان آمادگی کسب و کارتان را برای شرکت در یک اکوسیستم و همچنین درک اهداف و شاخص های اکوسیستم خود ارزیابی کنید.
چگونه می توانیم منجر به ایجاد تجربه بهتری شویم؟
این سوال بر میزان تعامل مشتری شما متمرکز است. چگونه میتوانید اطلاعات بیشتری در مورد مشتری خود کسب کنید، آنها چه اررزشی دارند؟ مایل هستند چه مقدار هزینهای را پرداخت کنند، چگونه میخواهند با کسب و کار شما ارتباط برقرار کنند و مایل هستند چطور به آنها خدماترسانی شود؟ و از همه مهمتر این که شما چگونه میتوانید راهی مناسب برای تغییر تجربههای نامناسب پیدا کنید؟
بیشتر بخوانید:
اکوسیستمها، محیطی برای اشتراک تجربهها
چگونه می توانیم دیدگاه تجاری خود را بهبود ببخشیم؟
این سؤال شما را به این چالش خواهد انداخت تا به سمت انتخابهایی که تأثیر مثبتی بر کاهش خطر در کسب و کار شما دارند بروید و در گام بعدی به پاسخ این سوالات برسید. این که چگونه قیمت مناسبی را در بازار پیشنهاد دهید و چگونه با استفاده از دادهها و تجربیاتی که در گذشته به دست آوردهاید، پتانسیلهای جدیدی را ایجاد کنید.
چگونه کسب و کار ما میتواند به عنوان یک شریک اکوسیستمی جذاب باشد؟
انتخاب راه دادن کسب و کار شما به سمت فرصتهای نهفته در اکوسیستم تنها مربوط به این نیست که مشاغل دیگر چگونه میتوانند از شما سود ببرند بلکه باید توجه داشت که چه نقاط قوت و چه تواناییهایی در کسب و کارتان وجود دارد . ممکن است اکوسیستم به شغل شما اهمیتی ندهد اما اگر شما به شرکای حاضر در اکوسیستم توجه کنید و با ارائه قابلیتهای مورد نیاز به آنها پاسخ دهید این مساله شما را برای سرمایهگذاری در نگاه دیگران جذابتر میکند. با پرسیدن سؤالات زیر می وانید جذابیت و آمادگی شغلی خود برای تبدیل شدن به یک شریک مناسب در اکوسیستم ارزیابی کنید: چه چیزی باعث ایجاد تمایز در کسب و کار ما در یک اکوسیستم می شود؟ کسب وکار ما چه منافعی را در ازای همکاری به وجود میآورد؟ شرکای احتمالی ما چه نیازهای خاصی را شناسایی کردهاند که کسب و کار ما میتواند آنها را برطرف کند؟
اگر شما به شرکای بالقوه اکوسیستم توجه داشته باشید و راه تعامل با آنها را باز بگذارید احتمال آن بسیار زیاد است که با ایدههای جدیدی از سوی آنها روبه رو شوید که هیچ گاه فکرش را هم نمیکردید. برای این که همواره دیگران کسب و کار شما را از زاویهای کاملاً متفاوت مورد ارزیابی قرار میدهند و فرصت ها و ایدههای جدیدی را به بار میآورند که میتواند برای همه طرفها سودمند باشد و البته شاید یک روز بیشتر از همه برای شما!