پلنت

مزایای رایانش ابری در صنعت بیمه

مفهوم رایانش ابری در دهه ۱۹۶۰ میلادی شروع شد، زمانی که محققان MIT فناوری تازه ای را توسعه دادند که به آنها اجازه می‌داد به طور همزمان از چندین رایانه استفاده کنند. این شبکه رایانه ای بین کهکشهانی اولین تاخت و تاز انسان در فضای رایانش ابری بود و بعد از آن چنان گسترده نامحدودی پیدا کرد که بسیاری از صنایع را در گیر خود کرد. در این میان صنعت بیمه نیز به سبب روند استفاده از فناوری در فرآیندهای بیمه از فناوری های ابری بی‌نصیب نمانده است. امروز شرکت های بیمه بیش از هر زمان دیگری به ارزش و پتانسیل رایانش ابری پی برده‌اند. مسئله رایانش ابری برای شرکت‌های بیمه امری فراتر از به کارگیری فناوری اطلاعات است. رایانش ابری می‌تواند بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین مسایل کسب و کار را با آخرین فناوری‌ها برای اهالی بیمه حل و فصل کند. شبکه نوآفرینی پلنت در این نوشتار به بیان ۵ فایده اساسی رایانش ابری برای صنعت بیمه می پردازد.

 

 

 رایانش ابری فرصت های زیادی برای بیمه گران به همراه خواه داشت چرا که با استفاده از آن می‌توانند به اپلیکیشن‌های خاص بیمه‌ای برای کمک به توسعه راهکارهای موثر و مقرون به‌صرفه در چالش‌های کسب و کار خودشان دست پیدا کنند. موسسه تحقیقاتی اکسنچر مهم ترین فواید استفاده از رایانش ابری در صنعت بیمه امروز را این طور بیان می کند:

 

بهبود سرعت بازار

راهکارهای رایانش ابری می‌تواند به طور خاص شرکت‌کنندگان اکوسیستم بیمه را در رسیدن به چابکی در فناوری اطلاعات و زمان کوتاه‌تر پروژه ها کمک کند. این چابکی و سرعت به شرکت های بیمه این امکان را می دهد که سریع‌تر از قبل به ارائه خدمات بپردازند، رویکردی که امروز در حد دقیقه و ثانیه شرکت های بیمه را در رقابت با هم جلو می اندازد.

 

 

نوآوری موثر

شرکت‌های بیمه در گستره جهانی تحت فشار مداوم برای نوآوری هستند، فشار برای کنار آمدن با ایده‌های تازه و همراه شدن با برهم‌زنندگان بازار. در این میان متخصصان حوزه بیمه باید به اطمینان برسند که آیا مجموعه برنامه‌های حوزه فناوری اطلاعات آنها می‌تواند نیازهای فعلی کسب و کارشان را برآورده کند یا نه. با استفاده از رایانش ابری شرکت‌های بیمه می‌توانند به سرعت فناوری های جدید را آزمایش و به اجرا در آورند. همچنین رایانش ابری به آنها اجازه می‌دهد تا در اکوسیستم همکاران و عرضه‌کنندگان استراتژیک همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانند محصولات و خدمات جدید را توسعه دهند.

 

افزایش سرعت رشد کسب و کار

رایانش ابری به بیمه‌گران این اجازه را می‌دهد تا مدل های کسب و کار جدید را آزمایش کرده و به سرعت مدل های کسب و کار قدیمی را رها کنند. علاوه بر این مقیاس‌بندی سریع مدل‌های کسب و کار موفق از دیگر امکاناتی است که رایانش ابری در اختیار شرکت‌های بیمه قرار می‌دهد. در عین حال راهکارهای بیمه‌ای مبتنی بر رایانش ابری به ارائه اجتماعی بهتر و نرخ‌های تبدیل فرصت بیشتری ختم می‌شوند. شرکت‌های بیمه می‌توانند با راهکارهای ابری، بهتر و ساده‌تر به این اهداف برسند:

 

  • یافتن و درک نیازها و خواسته‌های مشتریان
  • آزمایش، توسعه ومقایس سریع‌تر خدمات برای برآورده کردن نیازهای مشتریان
  • ایجاد برنامه‌های بازاریابی هدفمند برای فروش خدمات جدید
  • برقراری ارتباط با مشتریان و کسب وکارها و گرفتن بازخورد در مورد خدمات جدید

(چنانچه بازخورد مناسبی دریافت نشود در این صورت بیمه‌گر می‌تواند قبل از گسترده تر شدن ارائه محصول در بازار به سرعت و به صورتی کارآمد فرآیند را مجدداً راه اندازی کند.)

 

کاهش هزینه های عملیاتی

ایجاد خدمات جدید بیمه و ارائه آن به بازار هزینه‌های زیادی به همراه خواه داشت. نه؟ ما می‌گوییم نه لزوماً! راهکارهای مبتنی بر رایانش ابری بسیار کم‌هزینه‌تر از سیستم‌هایی سرور و بک‌اند هستند و می‌توانند هزینه‌های صدور مجوز، سخت افزار و نگهداری سیستم‌های پیچیده قدیمی را کاهش دهند. با این حال باید توجه داشت که این موضوع ممکن است همیشه صادق نباشد. صرفه‌جویی در هزینه‌ها بستگی به استراتژی ابری بیمه‌گر و طرح عملیات دارد.  

با راهکارهای مبتنی بر رایانش ابری بیمه‌کنندگان می‌توانند جنبه های خاصری از کار را خودکار کنند به عنوان مثال فرآیند ثبت نام و پذیرش، مدیریت خسارت‌نامه‌ها، امضای قراردادها و… این امر به بیمه‌گران این امکان را می‌دهد تا با مشتریان بهتر ارتباط برقرار کنند، یک راه ساده‌تر و شخصی‌تر برای منفعت مشتری و ارائه خدمات بهتر به او در اختیار داشته باشند.

 

 

توسعه جهانی

شرکت‌های بیمه‌ای که به استفاده از رایانش ابری رو می‌آورند دیگر به مرکز داده‌ها نیاز ندارند چون رایانش ابری یک سرویس کامل است. راهکارهای ابری به کسانی که می‌خواهند در گستره جهانی دسترسی و توسعه داشته باشند کمک می‌کنند تا کسب و کار خود را در پهنه جغرافیایی گسترده‌تری استانداردسازی کنند. سطح بالای انعطاف‌پذیری رایانش ابری باعث می‌شود بیمه‌گران قادر به توسعه روابط بین‌المللی و در صورت تمایل ادغام با شرکت‌های دیگر در سطوح منطقه ای و … باشند.

میزان پذیرش رایانش ابری در میان بیمه‌گران هر روز در حال افزایش است. در یک تحقیق در سال ۲۰۱۶ میلادی مشخص شد که ۶۷ درصد مدیران ارشد شرکت‌های بیمه بر این باورند که نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) تا ۵ آینده کل سیستم صنعت بیمه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. ۲۰ درصد حتی دورنمای ۲ سال آینده را داشتند. کارشناسان معتقدند در سال ۲۰۲۰ میلادی و به سبب همه‌گیری جهانی کووید ۱۹ رایانش ابری به رشد و توسعه چشمگیری در میان اهالی بیمه دست پیدا خواهد کرد.

 

باید در نظر داشت که سرعت و چابکی رایانش ابری چگونگی استفاده از فناوری برای نوآوری در عرصه بیمه را تغییر می‌دهد. به زودی هر چیزی به عنوان سرویس مانند رایانش ابری مبنایی برای چارچوب‌های کسب و کار دیجیتال قرار می گیرد و در این میان شرکت بیمه اگر می‌خواهند از قافله نوآوری عقب نمانند باید ورود به رایانش ابری را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهند. 

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]