مدل های کسب و کار بیمه در چین (2)
چینی ها در 5 سال گذشته و با تکیه بر تخول دیجیتالی در صنعت بیمه به چنان پیشرفتی در این عرصه رسیده اند که هم اکنون دومین بازار بزرگ بیمه دنیا پس از ایالات متحده آمریکا را به دست دارند. آنچه که دنیای بیمه در چین را پررونق کرده نه فاکتوری مانند جمعیت بالای مردمان آن که درایت استفاده از روش های فناورانه و نوآورانه تازه در رویکردهای سنتی و قدیمی بیمه چین با وجود نظارت سیستم کونیستی بر این فضای پیچیده بود. بررسی فرصتهای پیش رو در صنعت بیمه چین، نحوه استفاده از فرصتهای به دست آمده در مدلهای کسبوکار و عوامل کلیدی پیش رفتن در مسیر موفقیت چشم بادامیها از جمله مباحثی است که در شبکه نوآفرینی پلنت در این سلسله نوشتار به آن توجه دارد.
مدل دوم: حضور و ادغام در اکوسیستم
در مدل کسبوکار ادغام و یکپارچگی در اکوسیستم، شرکتهای اینشورتک موتور تجزیه و تحلیل و پردازش جامعی ایجاد میکنند که میتواند به صورت یکپارچه در هر اکوسیستم آنلاینی عمل کند. این موتور به عنوان رابط بین اکوسیستم و ارائهدهنده بیمه ظاهر میشود و دادههای مشتری را از اکوسیستم جمع آوری میکند و با استفاده از تجزیه و تحلیل دادهها اقدام به خلق و پردازش محصولات بیمهای شخصیسازیشده و مبتنی بر سناریو مینماید و با استفاده از فناوری اتوماسیون به پردازش مطالبات و خسارتنامهها میپردازد.
این مدل کسبوکار برهمزننده هم مانند مدل کسب وکار سنتی بیمه، هم مشتری و داراییمحور است و هم مستقیم از میزان نوآوری در سازمان نشأت میگیرد. این نوع مدل کسبوکار مبتنی بر توانایی اینشورتکها برای ادغام در اکوسیستمهای آنلاین موجود است و پس از آن به شناخت نیازهای مشتریان و ایجاد محصولات متناسب با نیازهای آنها ربط خواهد داشت.
مدل کسب و کار اکوسیستمی دارای کلیدهای موفقیت خاصی است که توجه به هر کدام از آنها میتواند در روند موفقیت مدل کسبوکار اکوسیستمی تأثیر بسزایی داشته باشد:
به عنوان مثال استفاده از دادههای دستگاههای پوشیدنی میتواند به بیمه گران کمک کند تا به بینشهایی در زمینه سلامت شخص برسند که تا قبل از این با استفاده از دادههای قبلی نمیتوانستند به این اطلاعات خاص دست پیدا کنند. این دیدگاهها و بینشهای تازه را میتوان برای ارائه محصولاتی به کار برد که با سطح ریسک و سلامت فرد بیمهشده قیمتگذاری میشوند.
بیشتر بخوانید: مدلهای کسب و کار بیمه در چین (1)
باید به خاطر داشت که بازیگران اصلی متمرکز بر این مدل کسبوکار دیگر متصدیها و پیشگامان صنعت بیمه نیستند بلکه تازهواردهایی هستند که با پشتوانه قوی استفاده از اینترنت وارد کار شدهاند. این نوآوران محصولی مبتنی بر سناریو، مشتریمدار و صرفاً آنلاین ارائه میدهند که میتواند بسیاری از نیازهای مشتریهای امروزی را رفع کند. این دسته از اینشورتکها میتوانند به راحتی در اکوسیستمها ادغام شوند و از تکنیکهای کلاندادهها برای تجزیه و تحلیل رفتار و نیازهای مشتریان استفاده کنند.
مدیر محصولات، تیمهای توسعه را هدایت میکند و بعد با استفاده از بینشهای بهدستآمده برای توسعه محصولات سناریومحور اقدام میکند. این محصولات میتوانند به سرعت و به دفعات بسیار تکرار شوند تا قیمتگذاری بهینه انجام و قابلیتهای محصول کامل شود. اینشورتکهایی که این مدل کسبوکار را دنبال میکنند با استفاده از موتورهای خودکار میتوانند در هر دقیقه به پردازش تعداد زیادی درخواست بیمهنامه و مطالبات رسیدگی کنند. در واقع سرعت و داشتن بینش از مهمترین ویژگیهای این مدل کسب و کار اکوسیستمی است.
بیشتر بخوانید: مدلهای کسب و کار بیمه در چین (3)