عصر نوآوری
فناوری دیجیتال صنعت بعد از صنعت را برهم میزند و به سرعت برندگان را از بازندگان جدا میکند! اما در صنعت بیمه نوآوری کمتر از صنایع دیگر رخ میدهد که از دلایل آن میتوان به وجود مقررات زیاد و در برخی موارد فضای کمتر رقابتی اشاره کرد.
تکنولوژیهای مرتبط با صنعت بیمه، تلاشهای نوآوری را متمرکز میکنند. برای کمک به شرکتها برای نوآوری ما به سه حوزه گسترده نگاه می کنیم – انواع جدیدی از خطر، رویکردهای جدید برای بیمهکردن و جایگاه ارزش جدید. و مطابق این مطالعه در مورد چگونگی سازماندهی شرکتها برای توسعه ایدهها و سرعت بخشیدن به نوآوری بحث خواهد شد.
ریسکهای جدید
بیمهگران فرصتی فوری برای پوشش دادن انواع جدیدی از ریسک که در عصر دیجیتال پدیدار میشوند را دارند.
در عین حال افزایش پیچیدگی زنجیرههای عرضه نیز خطر را افزایش میدهد. شاید فناوریهای دیجیتال خطراتی ایجاد کنند، اما راهحلهای بسیاری را نیز با استفاده از سنسورها و اینترنت اشیا (IoT)، ارائه میدهند، تا بیمهگران بتوانند به طور دقیقتر ریسک زنجیره تأمین را تحمل کنند.
رویکردهای جدید برای بیمهکردن
فنآوریهای دیجیتال روشهای جدیدی را برای تأمین پوشش و بیمهی خطرات سنتی، غالباً با استفاده از دادههای فردی و نه گروهی، امکانپذیر میسازند.
در چنین شرایطی، هر عضو در واقع مسئولیت بخشی از پروفایل ریسک گروه را، بر عهده خواهد گرفت. طبق این ایده اعضای یک گروه تشویق میشوند که پروفایل ریسک خود را تا حد امکان پایین نگه دارند، تا بیشترین بهره را از این مجموعه به دست آورند.
جایگاه ارزش جدید
در عصر دیجیتال و با وجود بسترهای آنالیز و دادهی به هنگام، مدلهای بیمه سنتی کارایی ندارد و مورد تهدید واقع میشود. یکی از بزرگترین چالشهای موجود در افق آیند، توسعه وسایل نقلیه شخصی و سیستمهای پیشرفته کمک به راننده (ADAS) است.
این فناوریها اتومبیلهای مسافری و سایر وسایل نقلیه را به طور کامل یا جزئی تحت کنترل رایانه قرار میدهند، از این رو ممکن است حق بیمه کاهش یابد و راننگی ایمنتر گردد و در نهایت مسئولیت راننده را به سمت تولید کننده خودرو یا فروشنده نرمافزار آن تغییر میدهد. همین تغییر در پیشگیری از ریسک، در سایر مشاغل نیز وجود دارد. بنابراین شرکتهای بیمه در وهله اول باید محصولاتی را ارائه دهند که از خطرات پیشگیری کند و سپس به دنبال عوامل بازسازنده ریسک باشند.
چگونه بیمه گران میتوانند ایدههای نوآوری را توسعه دهند؟
برای بهدست آوردن فرصتها و غلبه بر تهدیدهای ضمنی در تکنولوژیهای برهم زننده، افراد متعهد چارهای جز نوآوری ندارند. نوآوری باید به یک قابلیت اصلی تبدیل شود.
ما سه راه برای بیمهگران برای توسعه ایدههای جدید و سرعت بخشیدن به نوآوری میبینیم: “با ایجاد مشارکت استراتژیک”، “با سرمایهگذاری در شرکتهای نوپا که دارای تخصص دیجیتالی هستند” و “با ایجاد تخصص درون سازمانی”. آنها میتوانند از هر سه رویکرد استفاده کنند، اما به احتمال زیاد به دلایل راهبردی بر یکی به نسبت دیگری تأکید دارند.
مشارکتهای استراتژیک: مشارکتها میتوانند به آنها کمک کنند تا به سرعت انواع جدیدی از سیاستها و یا راههای فروش را از آن مشارکتها کسب کنند، تخصص بدست آورند و در اکوسیستمهایی فراتر از صنعت بیمه حضور یابند.
سرمایهگذاری در شرکتهای نوپا: چه از طریق سرمایهگذاری مستقیم و چه با سرمایهگذاری خطرپذیر، بیمهگران میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فنآوری در حال ظهور و کاربردهای آن، وارد بازارهای جدید شوند. برای مثال بعضی شرکتها روی تجهیزات جدید پوشیدنی سرمایهگذاری کردهاند. بیمهگران نه تنها با سرمایهگذاری در این حوزه در مورد فنآوریهای جدید مطلع میشوند، امکان جذب این فناوریها و بهبود فرآیندهایشان نیز فراهم میشود.
ایجاد تخصص درون سازمانی: اهمیت نوآوری آنقدری است که شاید نتوان آن را به صورت کامل برونسپاری کرد. بر این اساس، شرکتها باید در دریافت ایدهها بسیار خوب عمل کنند و بدانند که چگونه میتوان آنها را تجاری و در مقیاس وسیع جمع کرد و در نهایت با فرآیندها، کارکردها و خطوط تجاری موجود ادغام کرد. همچنین یکی از راههای بهبود نوآوری درونی، ساخت آزمایشگاههای اختصاصی است.
در حال حاضر عصر تکنولوژیهای برهم زننده است و در سراسر صنایع، نوآوران با مدلهای تجاری دیجیتال، فعالیتهای موجود و مدلهای تجاری ایجاد شده را به چالش میکشند و شرکتهای فعلی یک انتخاب دارند : خلاق باشند. کسانی که در آینده دیجیتال رونق خواهند گرفت، کسانی خواهند بود که خلاق هستند و امروز روی نوآوری سرمایهگذاری میکنند.
نویسندگان :
Alex Kazaks
Parker Shi
Holger Wilms
تلخیص و ترجمه توسط :
پرنیان روزبهانی