سه ویژگی مهم یک چتبات اثربخش
با این که این روزها چتباتها برای بیمه گران امری اجتناب ناپذیر و تقریباً غیر قابل انکار هستند، اما باید توجه داشت که همه چتباتها به روشی مشابه یکسان ساخته نمیشوند. ویژگیها و کارکردهای خاصی وجود دارند که این سیستمها را قادر میسازند هم بر هزینههای عملیاتی و هم بر تجربه مشتری، بیشترین تأثیر را داشته باشند.
برخی از این این ویژگیها و کارکردها شامل بلوغ مکالمهای، یکپارچگی با سیستمهای بکاِند، هوش عاطفی، استدلال خودکار و مصرف دادههای ساختاریافته/ ساختارنیافته و تجربه یکپارچه در میان کانالها هستند. مشتریان و کسب وکارها چتباتها انتظار مکالمه شهودی و عاطفی دارند. در واقع وقتی صحبت از چتباتها به میان میآید اغلب کاربران این توقع را دارند که زبان گفت و گو و محاوره به زبانی باشد که آنها با آن راحت باشند، درست مانند انتظاری که از گفتگو با انسانها دارند.
در این راستان سه عامل کلیدی، یک بات اثربخش را از یک بات غیررضایت بخش متمایز میکند، شاخصهایی که میتوان با استفاده از آنها به طراحی یک بات مفید و مؤلفههای آن بیشتر فکر کرد:
چتباتها هم سن بلوغ دارند
لازم است که چتباتها به طور مداوم از تجربیات خود یاد بگیرند و به تدریج در تمامی این سه مورد – ارتباط، درک و همکاری – شرایط خودشان را بهتر کنند تا بتوانند مکالمات و ارتباطی مؤثر و مطلوب با انسانها داشته باشند. در تعاریف امروزی چتباتها را بسته به سطح بلوغ و کاربری آنها به دسته مختلف طبقه بندی میکنند: