سه روند اینشورتک به وقت کرونا
سال 2020 میلادی برای صنعت بیمه یکی از حساسترین دورههای فعالیت به شمار میرود. افزایش یکباره اینشورتکها و بیمه دیجیتالی در سال 2019 میلادی و برهم زنندگی و ساختارشکنیهای بی نظیری که صنعت بیمه را تحت تأثیر خود قرار داده بود از یک طرف و شیوع ویروس تاجدار از طرف دیگر صنعت بیمه را در فشار زیادی قرار داد تا با وجود همه مقاومتها و پافشاریها به استفاده از روندهای عملیاتی سنتی گذشته تن به نوآوریهای جدید و تحولات دیجیتالی گسترده دهند. سال 2020 میلادی برای شرکتهای بیمه مقطعی حساس و دورانی پرمعناست، دورانی همراه با تغییر بازی میدان. در دورهای که مردم به سبب ترس از کرونا هر گونه ارتباط فیزیکی را محدود کردهاند شرکتهای بیمه به اهمیت استفاده از قابلیتهای دیجیتالی بیش از گذشته پی بردهاند به طوری که انتظار میرود تا پایان سال 2020 میلادی شاهد انقلابی بزرگ در همگرایی بیمههای سنتی با اینشورتکهای جوان باشیم. شبکه نوآفرینی پلنت در این نوشتار به بررسی سه روند خاص اینشورتکها در سال 2020 میلادی اشاره دارد که لازم است شرکتهای بیمه برای عبور از دوران حساس فعلی به آن توجه خاصی داشتند. سه روند خاص که میتواند بازی میدان را به بهترین شکل تغییر دهد.
تجزیه و تحلیل پیشرفته
دلیل موفقیت یک استارتاپ اینشورتکی امروزی فقط تبدیل مدل بیمه فعلی به مدلهای مقرون به صرفه با اتوماسیون خودکار نیست بلکه مهمترین دلیل موفقیت اینشورتکها را باید در تجزیه و تحلیل دادهها و نقش آن در هسته اصلی فرآیندهای عملیاتیشان دانست. تجمیع دادههای مفید و هوشمند، یکپارچه سازی و تحلیل دادهها از مهمترین رویکردهایی است که در سال 2020 میلادی اینشورتکهای سرتاسر دنیا را در میان بحرانهای ریز و درشت نجات داد. وقتی پای تجزیه و تحلیل دادهها در میان باشد مدل کسب و کار قدیمی صنعت بیمه فضای بیشتری برای بهبود خواهد داشت. در واقع امروز اینشورتکها در حال مدرن سازی بیمه هستند و به طبع این کار را با اجرای فرآیند تجزیه و تحلیل پیشرفته کلان دادهها برای بهینه سازی محصولات و خدمات بیمهای به مقصود میرسانند.
در این میان سرمایهگذاران هم متوجه حساسیت روند تجزیه و تحلیل دادهها شدهاند. در سال 2020 میلادی حجم زیادی از سرمایههای جاری در صنعت بیمه و اینشورتکها معطوف به روندهای تجزیه و تحلیل پیشرفته و تکنیکهای مدل سازی برای بهبود همه بخشهای کسب و کار بوده است. با استفاده از تجزیه و تحلیل دادهها کسب و کارهای بیمهای میتوانند مزیت رقابتی چشم گیری کسب کنند چرا که تجزیه و تحلیل فرصتهای جدید درآمدی، افزایش خدمات مشتریان، بازاریابی مؤثر و بهبود کارآیی عملیاتی به دنبال دارد. باید اذعان داشت که افزایش نوآوریهای دیجیتالی در صنعت بیمه از جمله تجزیه و تحلیل پیشرفته دادهها میتواند فرصتهای قابل توجهی برای پیشرفت کارآمد، رقابتی و پایدار برای اینشورتکها به همراه داشته باشد.
بیشتر بخوانید: 5 روند متفاوت اینشورتکها در سال 2020 میلادی
شفاف سازی فرآیندهای بیمهای
صنعت بیمه صنعیت وسیع و پیچیده است که ساده سازی از مهمتریم رویکردهایی که باید در آن صورت بگیرد. مدلهای عقد قراردادهای بیمه همیشه برای مشتریان دارای نقاط کور و پیچیدگیها فراوان بودهاند به طوری که به گزارش دیلویت نزدیک به 65 درصد مشتریان صنعت بیمه بدون فهم کافی از محصولی که در اختیارشان قرار گرفته اقدام به خرید آن میکنند. در واقع امروز مساله پیچیدگی مفاهیم بیمه از بزرگترین مسایلی است که شرکتهای بیمه با آن رو به رو هستند و یکی از مهمترین رویکردهایی که اینشورتکها در سالهای اخیر به آن توجه داشتهاند ساده و شفاف سازی عملیاتهای بیمهای و مفاهیم خاص آن بوده است. به خصوص در عصر دیجیتال و شرایط کنونی کرونا که مشتریان بیشتر به خریدهای آنلاین عادت کردهاند و به دنبال آن هستند تا برنامههای بیمهای کمتر پیچیدهای را دنبال کنند. در واقع آنها مایلند بیمه را مانند خرید خانه ساده و راحت بخرند نه با مسائل مالی پیچیده و قراردادهای بلند و نامفهوم.
مشتریان در دوران کنونی مایلند که قیمت و اطلاعات محصول آنها نه تنها شفاف باشد بلکه قابل مقایسه با سایر محصولات برندهای دیگر نیز باشد تا بلکه بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند. در این میان برندی برنده میدان خواهد بود که شفاف سازی را اولویت برنامههای خود کرده باشد و هر اطلاعاتی که مشتری نیاز دارد با سادهترین درگاه در اختیارش قرار دهد. دسترسی آسان به بازارهای آنلاین و پلتفرمهای مقایسه محصول با اطلاعات شفاف و روشن و مفاهیم ساده از مهمترین نیازهای امروز مشتریان در دوران دیجتالی و در زمان شیوع کرونا به شمار میرود.
همکاری و مشارکت با اینشورتکها
دنیای امروز دنیای ارتباط و همگرایی است. تا پیش از این صنایع مختلف سوای رقابتهای گسترده که در میان برندهای مهم خودشان داشتند با صنایع دیگر نیز در سهم بازار و دادههای به دست آمده از مشتریان در رقابت کامل بودند اما امروز رقابت میان اهالی صنایع مختلف به نوعی مشارکت و همگرایی تبدیل شده است که در این میان اینشورتکهای صنعت بیمه نیز از این امر مستثنی نیستند. در این میان آنچه بیشتر از هر روند دیگری اهمیت دارد همگرایی متصدیان بیمه و پیشگامان این صنعت با انیشورتک ها و انجام سرمایه گذاریهای کلان است. ضمن این که همکاری و اشتراک دادهها در اکوسیستمهای مختلف را نیز میتوان از دیگر رویکردهایی دانست که در سال 2020 میلادی رشد و توسعه صنعت بیمه را به دنبال داشته است.