سه اصل برنامه همکاری با اینشورتک ها
سال 2020 میلادی سال نوآوری باز در صنعت بیمه بود. شیوع ویروس کرونا چنان صنایع مختلف جهان را تحت تأثیر خود قرار داد که همگی بعد از مدتی مدلهای کسب و کار خود را مطابق با شرایط جدید و محدودیتهای ارتباطی تازه چیدند و چه بسا در این میان صنعت بیمه دنیا به رغم همه محدودیتها و معذوریتها توانست سربلند باشد چرا که استفاده از شیوههای تازه نوآوری باز فرصتی تازه برای اهالی بیمه خلق کرد. در این میان آنچه بیش از هر زمانی نمود داشت همکاری متقابل شرکتهای بیمه و استارتاپ های بیمه با شتاب دهنده و مراکز رشد بود. در واقع هر جایی چالشی احساس میشد استارتاپ های بیمه در همکاری با شتاب دهندههایی که حالا فرصت ویروس کرونا را برای کاری بزرگ غنیمت میدانستند وارد عمل میشدند و به سرعت راهکاری برای چالش به دست میآوردند.
رشد اکوسیستم سرمایه گذاران خطر پذیر و استارتاپ های بیمه در سال 2020 میلادی را میتوان به میزان قابل توجهی به ویروس کرونا نسبت داد. حضور در اکوسیستمهای سرمایه گذاری خطرپذیر اما معنای خاصی برای اینشورتک ها و استارتاپ ها دارد. این که حالا استارتاپ های بیمهای و اینشورتک ها جزیی از یک برنامه یا چندبرنامه خواهند بود. اما چطور میتوان برنامهای متفاوت و فراگیر برای برطرف کردن چالشهای موجود طراحی کرد؟ هر برنامه باید چه ویژگیهایی در نقش همکاری میان استارتاپ های بیمه و شتاب دهندهها و مراکز رشد و سرمایه گذاری داشته باشد؟
بیشتر بخوانید: شرکتهای بیمه چگونه میتوانند با استارتاپها همکاری کنند؟
مشخصات یک برنامه همکاری استارتاپی
میتوان ادعا کرد که یک برنامه همکاری مناسب ارزش کسب و کاری فوری برای حمایت کننده برنامه و شرکت کنندگان دیگر آن ایجاد میکند. کلیدواژه «فوری» در واقع به معنای آن است که تمامی تمرکز برنامه باید روی فرآیندهای کسب و کار اصلی و تجربه مشتری باشد. به عبارت دیگر هدف بازگشت سرمایه است نه فقط ذخیره کردن ایدههای ناب!
اما یک برنامه خاص باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟ در این جا به سه مورد از شرایط یک برنامه نوآوری باز اشاره شده است: