پلنت

بزرگ‌ترین ریسک‌های پیش روی صنعت بیمه در سال 2020

دنیای بیمه هر سال با چالش‌های بسیاری روبه رواست. زمانی گذر از شیوه‌های سنتی به روش‌های فناورانه و نوآورانه امروزی چالش بزرگی به شمار می‌آمد و زمانی دیگر ارائه محصولی تازه بنا به تقاضا و نیاز مشتری‌ها. صنعت بیمه در میان چالش‌های ریز و درشت با ریسک‌های زیادی نیز دست و پنجه نرم می‌کند. ریسک‌هایی که داشتن آگاهی و آمادگی برای تقابل با آن‌ها می‌تواند بسیار کارساز باشد.

در این میان موسسه تحقیقاتی CRO به پیش‌بینی انواع ریسک‌هایی که شرکت‌های بیمه در سال 2020 میلادی با آن رو به رو هستند پرداخته است و در نهایت فقط یک راه برای تقابل راحت‌تر و بی دغدغه تر با تمامی ریسک‌ها پیشنهاد داده است: اینشورتک! شبکه نوآفرینی پلنت در این مطلب به بررسی بزرگ‌ترین ریسک‌های صنعت بیمه در آغاز دهه سوم هزاره سوم می‌پردازد.

ریسک بازار

شرکت‌های بیمه در سال 2020 میلادی روزهای پرتلاطمی خواهند داشت. سودآوری پایین در فضای رقابتی، ارائه محصولات مشابه و … آن‌ها را با چالش ریسک بازار روبه رو خواهد کرد که به طبع فشار فزاینده‌ای برای کنترل و کاهش هزینه‌ها ایجاد می‌کند. در فضای رقابتی امروز صنعت بیمه نرخ‌ها پایین یا با افزایش‌های جزیی همراه هستند که همین مساله به کاهش درآمدهای شرکت‌ها و در نتیجه کاهش هزینه‌های لازم در زمان سرمایه گذاری برای پیشرفته کردن زیر ساخت‌ها، رسیدگی خاص به مشتری‌ها و … خواهد انجامید.

ریسک سایبری

طبق آمار «بارومتر ریسک آلیانز» هر سال حدود 600 میلیارد دلار صرف پیشگیری یا جبران خسارت۲های ناشی از جرائم سایبری می‌شود. از این رو بهبود امنیت سایبری و کاهش ریسک در این حوزه همچنان در صدر برنامه‌های شرکت‌های بیمه بزرگ دنیا قرار دارد. البته افزایش ریسک سایبری مختص صنعت بیمه نیست، اما ممکن است این صنعت در مقایسه با بخش بانکی یا دفاعی و نظامی آسیب پذیری بیشتری داشته باشد. بنابراین در سال 2020 یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های شرکت‌های بیمه و فعالان عرصه اینشورتک مساله تأمین امنیت سایبری خواهد بود.

در این میان شرکت‌های بیمه با دو رویکرد مختلف مواجه هستند. آن‌ها باید از یک طرف به مطالعه جرائم سایبری و ارائه راهکارها و طراحی محصولاتی تازه برای مشتریان خود در این زمینه بپردازند و از سوی دیگر به فکر تقویت سیستم‌های خود و نگهداری ایمن‌تر از داده‌های مشتریان در مقابل حملات احتمالی باشند.

ریسک داده

امروز داده‌ها منبع قدرت برای بسیاری از اکوسیستم‌های کسب‌وکار به شمار می روند و این مساله در صنعت بیمه بیشتر از هر جای دیگری به چشم می‌خورد. در دنیای امروز اطلاعات خصوصی و تجاری ارزشمندتر از همیشه است. نه تنها داده‌های محیط بیمه بلکه داده‌هایی از سایر صنایع مرتبط با ارزش هستند تا درک بهتری از آنچه مشتریان مشتاق آن هستند به شرکت‌های بیمه ارائه دهد. اما هر جا که پای داده‌های مشتریان در میان باشد باید به مساله حریم خصوصی و امنیت نیز فکر کرد: بزرگ‌ترین چالش صنعت بیمه در سال 2020. شفاف سازی درباره نحوه استفاده از داده‌های مشتری‌ها و تعهد به تأمین امنیت از چالش‌های شرکت‌های بیمه در آغاز دهه سوم هزاره سوم است.

ریسک نیروی انسانی

طبق پیش بینی موسسه تحقیقاتی CRO استخدام نیروی انسانی کارآمد یکی از چالش‌های مهم صنعت بیمه در سال 2020 میلادی خواهد بود. مهارت‌هایی که ما نیاز داریم در حال گسترش است و بسیاری از صنایع دیگر به دنبال استعدادهای با توانایی تجزیه و تحلیل داده هستند. در این راستا صنعت بیمه امروزی با کمبود نیروی انسانی برای تجزیه و جهت دهی داده‌ها رو به رو خواد بود که همین امر لزوم به کارگیری بیشتر از روندهای تازه اینشورتک را می رساند.

ریسک شرایط آب و هوایی

طبق پیش بینی نشست اقتصادی جهانی در سال 2019 طی سال آینده 5 نوع مختلف از خطرات زیست محیطی در بین 10 ریسک مهم در دنیا اتفاق می افتند. تغییر الگوهای آب و هوا پیامدهای گسترده‌ای در رابطه با موارد مطالبات و خسارت‌نامه‌های مربوط به شرایط آب و هوایی و همچنین سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت خواهد داشت. از طرف دیگر، صنعت بیمه نیازمند مدیریت خطرات مالی حاصل از آن و از سوی دیگر برای ایفای نقشی مهم همکاری با موسسه‌های خدمات رسان است که تمامی این فعالیت‌ها باید از پیش سنجیده و برآورد شده باشد تا میزان غافلگیری در زمان وقوع برای شرکت‌های بیمه به حداقل برسد.

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]