داده در بیمه باید خوب باشد!
بیمهگرهای امروزی به شدت دنبال بهبود تجربه مشتری و شخصیسازی آن هستند که در این مسیر برای ساختن یک سفر مشتری خاص استفاده از دادهها را در اولویت برنامههای خود قرار دادهاند. داده خوب است اما هر دادهای نه! داده فقط زمانی مفید و کارآمد است که داده خوب باشد. این که داده از چه منبعی تغذیه میشود مهم نیست یعنی داده با منبع بیرونی یا داخل سازمانی مسئله نیست بلکه چالش شرکتهای بیمه در استفاده از دادهها به داشتن اطلاعات دقیق و روشن از مشتریان است. در واقع تجزیه و تحلیل دادهها و دیدگاهها زمانی مفید خواهند بود که دادههای تغذیهشده به آنها مفید باشد. شبکه نوآفرینی پلنت در این نوشتار به بررسی چالشهای استفاده از دادهها در صنعت بیمه و استخراج حداکثری ارزش از آنها میپردازد.
شرکتهای بیمه در مواجهه با داده و استفاده از آن با چالشهای فراوانی رو به رو هستند:
به دست آوردن داده از این سیستمها که بر غالب شرکتهای بیمه حاکم است کار سخت و دشواری است و شاید بتوان به جرات ادعا کرد که داده مفیدی دست بیمه گر را نمیگیرد.
به دست آوردن و رسیدن به دادههای دلخواه کار سختی است چرا که بیشتر شرکتهای بیمه دادههای خود را به در پایگاهها محبوس نگه میدارند و کار حفاظت از آنها را به واحدهای کسب و کار مختلف و در فرمتهای متفاوت میسپارند.
در سیستمهای سنتی که روند انجام عملیاتها به صورت دستی است پتانسیل خطا بسیار بالاست.
مسایلی از قبیل امنیت و حریم خصوصی و مقرراتی که باید در نظر گرفته شوند.
از آنجایی که هر روز موارد استفاده از دادهها به صورت بالقوه در حال افزایش است، شرکتهای بیمه به یک استراتژی آگاهانه برای مقابله با این چالشها نیاز دارند. در این رابطه بهتر است که با داده مانند یک محصول برخورد شود و آن را یک دارایی دیجیتالی مستقل دید. به این ترتیب شرکتهای بیمه میتوانند فراتر از ایده استفاده صرف از داده پیش بروند و به نهایت ارزش داده برسند.
بیشتر بخوانید: کمیت داده مهم است یا کیفیت داده؟
برای داده خوب چه کار باید کرد؟
برای توسعه یک مدل دادهای بالغ و استفاده از آن لازم است که شرکتهای بیمه چند گام اساسی بردارند:
در دنیای امروزی بیمه این راهکارها به نام رویکرد صنعتی برای داده نامیده میشود. روشی که به شرکتهای بیمه کمک میکند تا در واکنش به تغییرات بازار و انتظارات مشتریها چابکتر و پویاتر باشند و در میان اهالی اکوسیستم بیمه به کسب اعتماد و ارزش بپردازند.
در دنیای امروز حجم اطلاعات و دادههای موجود در دست بیمهگران به صورت نمایی در حال افزایش است و در این میان شرکتهای بیمهای که خودشان را به سمت و سوی یک شرکت دادهمحور سوق میدهند همانهایی هستند که در مقایسه با دیگران بینش و دیدگاه وسیعتری نسبت به تغییرات بازار دارند و میتوانند تجارب شخصی منحصر به فردی به مشتریان خود بدهند. همانهایی که همیشه یک سرو گردن از رقبای خود بالاتر هستند چرا که داده خوب در دست دارند!