داده بدون نقشه راه هیچ است!
تا پیش از ورود فناوری به صنعت بیمه رقابت در بازار آن حال و هوای خوبی نداشت. محصولات مشابه با کمترین میزان اختلاف قیمت و کارآیی عرضه میشدند و شرکتهای بیمه روال ساده و بیهیجانی را طی میکردند. تا اینکه پای فناوری به دنیای بیمه باز و دنیای آرام و بی دغدغه سنتی بیمه دچار هیجان زیادی شد، هیجان ارائه محصول تازه و شناخت رفتار مشتری در بازاری که حالا در فضای رقابتی شدیدی قرار داشت. حالا شرکتهای بیمه مجهز به امکانات زیادی هستند که میتواند محصول آنها را در بازار به مقبولیت برساند اما در نهایت همه به رغم استفاده از ابزارهای فناوری خاص به یک مورد خاص نیاز دارند که هر میزان قدرت بالایی در جمع آوری آن داشته باشند بیشتر میتوانند به موفقیت آینده در میان رقبا چشم داشته باشند. ابزاری به نام داده!
داده امروز بزرگترین مزیت رقابتی شرکتهای بیمه به شمار میرود اما به کارگیری آن در فرآیندهای سازمانی صرفاً به استفاده از فناوری برای تجزیه و تحلیل حجم بالای آنها خلاصه نمیشود. امروز شرکتهای بیمهای که مایل هستند نامشان در میان بزرگان داده محور ثبت شود به ابزاری بیش از فناوری روز نیاز دارند. به یک نقشه راه جامع!
داده و نقشه راه، عامل اصلی مزیت رقابتی
شرکتهای بیمهای که در حال گذار به سمت داده محوری با قدرت بالا هستند به حتم در میدان رقابت با بیمههای سنتی برنده میدان خواهند بود. این دسته از شرکتهای دادهمحور با بهبود کارآیی عملیاتی و چابکی کسب و کار، ارزش پنهان در دادههای خود را آزاد میکنند. آنها میتوانند با استفاده از داده برای رسیدن به منابع درآمد جدید ارزشآفرینی کنند.
اما شرکتهای بیمه چطور میتوانند به شرکتهایی داده محور قوی تبدیل شوند؟ برخی سرمایه گذاری در زمینه فناوری برای آزاد کردن ارزش حقیقی دادهها را امری حیاتی میدانند. تحقیقات نشان میدهد شرکتهایی که بیشترین مزیت رقابتی را از فناوریهای جدید به دست میآورند حجم زیادی از سرمایهگذاریهای خود را به رایانش ابری، تجزیه و تحلیل کلان دادهها، دادهها در زمان واقعی و هوش مصنوعی اختصاص دادهاند. این پیشروان فناوری در بیمه بیش از هر امری در فناوری محو شدهاند. این گروه در مقابل فناوریهای تازه و نوظهور نیز مقاومتی ندارند و سریعتر از دیگر رقبا از آنها استقبال میکنند و به این ترتیب مقیاس نوآوری در سازمانهای آنها با سرعت زیادی صورت میگیرد. این گروه میتوانند در برابر فرصتهای به دست آمده یا تهدیدهای احتمالی سریع سازگار و منعطف باشند و این بزرگترین مزیت آنهاست.
اما بالابردن میان سرمایه گذاری در خدمات ابری قدرتمند یا در اختیار داشتن فناوریهای دیجیتال روز به تنهایی کافی نیست. شرکتهای بیمه برای رسیدن به مزیت رقابتی در استفاده از دادهها به ابزاری ورای فناوری نیاز دارند، همان نقشه راه جامعی که مسیر استفاده از نوآوریها و فناوریها در جهت بهره بردن از دادهها را به آنها نشان میدهد. این نقشه راه است که می توتند استراتژی داده (چگونگی باز کردن ارزش از داراییهای دادهای) و فرآیند تبدیل دادهها (نحوه ساخت یا خرید قابلیتها) را مشخص کند و نقشه راه دادهای است که میتواند مدلهای کسب و کار را شناسایی کند. تبدیل شدن به شرکتی دادهمحور از روندی که به اسم درآمدزایی از داده میشناسیم متفاوت است و ورای آن خواهد بود، چرا که این روند به شرکتهایی نیاز دارد که کسب و کار خود را حول دادهها طراحی میکنند!
باید و نبایدهای طراحی نقشه راه داده
هر بیمهگر باید نقشه راهی داشته باشد که شرایط منحصر به فرد همان شرکت در آن لحاظ شده باشد. در واقع نقشه راه هر شرکت بیمهای در استفاده از دادهها منحصر به خود شرکت و اهداف بلندمدت آن است اما با این وجود برخی مراحل مهم وجود دارند که همه شرکتهای بیمه در زمان طراحی یک نقشه راه جامع باید به آن توجه داشته باشند:
استراتژی داده
تبدیل داده