پلنت

بیمه گری باز چیست و چه کارکردی دارد؟

اهمیت استفاده از قابلیت‌های بالای اکوسیستم‌های دیجیتال برای کسی پنهان نیست اما امروز شرکت‌های بیمه در مواجهه با این مسئله با سؤالی بزرگ روبه‌رو هستند. «چطور می‌توانیم شرکت خود را به سمت سرمایه‌گذاری روی اکوسیستم‌های دیجیتال پیش ببریم؟» در واقع بسیاری از شرکت‌های بیمه به این نکته واقف هستند که اکوسیستم‌ها می‌توانند راهکاری مناسب برای مواجهه با ساختارشکنی‌ها و برهم‌زنندگی‌های دیجیتالی باشند. همه می‌دانند که اکوسیستم‌ها می‌توانند توانایی شرکت‌های بیمه را برای کسب و‌کاری تازه دوچندان کنند. اما یک شرکت بیمه سنتی چطور می‌تواند به یک اکوسیستم کسب و کار تبدیل شود؟ جواب سؤال روشن است. بیمه گری باز! شبکه نوآفرینی پلنت در این نوشتار به بررسی مفهوم بیمه گری باز و کارکرد آن در صنعت بیمه دیجیتال می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: 

فواید بیمه گری باز در صنعت بیمه

بیمه گری باز یکی از بهترین راهکارها را برای تبدیل به کسب‌و‌کاری اکوسیستمی پیش روی شرکت‌های بیمه سنتی قرار می‌دهد. اما مفهوم بیمه گری باز چیست؟ بیمه گری باز راه جدیدی برای انجام کسب و کار است که نیازمند شرکت‌های بیمه است تا داده ه و خدمات را در منابع مختلف حتی در منابع صنایع مختلف، هم به اشتراک بگذارند و هم استفاده کنند. بیمه گری باز به شرکت‌های بیمه این امکان را می‌دهد تا گزاره‌های ارزش جدید خلق کنند و جریان درآمدی جدید ایجاد نمایند. به خصوص بیمه گری باز می‌تواند به شرکت‌های بیمه کمک کند تا ارتباطات عمیق‌تری با گستره مشتریان خودشان داشته باشند. درواقع بیمه گری باز نحوه ارتباط با مشتریان را گسترده‌تر از هر زمانی می‌کند که این امر به بسط بینش‌ها و دیدگاه‌های لازم از نیازهای مشتریان مفید خواهد بود.

 

AIP ، رمز موفقیت بیمه گری باز

مهم‌ترین ابزارموفقیت بیمه گری باز رابط‌های برنامه کاربردی یا همان API ها هستند. این واسط‌ها به سازمان این امکان را می‌دهند تا داده‌ها، الگوریتم‌ها و فرآیندهای عملیاتی‌شان را عرضه کنند و به این ترتیب شرکای اکوسیستمی بتوانند از این داده‌ها و اطلاعات برای خدمات و تجربیات خود بهره ببرند. به عقیده کارشناسان API‌ها مانند چسب‌های محکمی هستند که اکوسیستم‌ها، ارائه‌دهندگان خدمات و مشتریان را به هم پیوند می‌دهند. این API ها هستند که حجم زیادی از داده‌ها را در اکوسیستم بین همه به اشتراک می‌گذارند.

در این راستا مدل کسب و کار بیمه گری باز باید سه عملکرد حیاتی شرکت را با ارائه داده تحت پوشش و حمایت خود داشته باشد: مصرف داده، اشتراک داده و همکاری.

اکوسیستم‌های باز، روند تازه صنعت بیمه و مالی

هم اکنون بسیاری از بزرگان صنعت بانکداری در حال استفاده از اکوسیستم‌های پلتفرم باز هستند. به عنوان مثال در اروپا سالانه حدود 6.1 میلیارد یورو از بانکداری باز حاصل می‌شود یعنی چیزی حدود 7 درصد از کل سود صنعت بانکداری قاره اروپا. امروز بانک‌های مهمی نظیر Fidor، Revolt و … در حال استفاده از بانکداری باز برای ایجاد پلتفرم‌های کسب و کار نوآورانه هستند. اما چه چیزی باعت برانگیخته شدن علاقه صنعت بانکداری از بانکداری باز شده است؟ مقررات جدید پرداخت الکترونیکی اروپا و استانداردهای بانکداری باز در انگلستان باعث شد تا بانک‌های اروپایی منابع اطلاعاتی و داده‌ای خود را باز بگذارند. درواقع قانون گذاران به دنبال ایجاد نوآوری و خلاقیت بودند. روندی که امروز در کانادا و استرالیا نیز شاهد آن هستیم.

اما در صنعت بیمه رویکرد متفاوتی حاکم است. در صنعت بیمه قانون‌گذاری نیست که اهالی بیمه را وادار به عرضه داده‌های کسب و کار و اشتراک‌گذاری داده‌ها نماید. ولیکن امروز بسیاری از شرکت‌های بیمه به این باور رسیده‌اند که اگر نخواهند از بیمه گری باز استقبال کنند به حتم قافیه را به ساختارشکنی‌ها و برهم‌زنندگی‌های جدید می‌بازند. در گزارش موسسه اکسنچر معلوم شد که 67 درصد شرکت‌های بیمه بنا دارند تا 5 سال آینده مدل کسب و کار بیمه‌ای خود را بر پایه مدل کسب و کار بیمه گری باز بچینند. چرا که به نظر آنها تعدد اکوسیستم‌ها و گسترش آنها رویکردی است که نمی‌توان در برابر آن ایستادگی کرد و باید برای دست داشتن در ساختارشکنی‌های بزرگ در بیمه گری بازیگر بزرگ یک اکوسیستم باز بود. چیزی که امروز به نام بیمه گری باز بین اهالی این صنعت اهمیت یافته است.

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]