عرضه بیمه ارگانیک در بازار!
در سالهای اخیر محصولات ارگانیک بسیار محبوب شدهاند. آنها دیگر همه جا هستند، در غذا، لباس، لوازم بهداشتی و خیلی از زمینههای تولید دیگر. دلیلش هم معلوم است. محصولات غیرارگانیک برای زندگی بشر نامناسب هستند. اما بیمه ارگانیک چطور؟ در فرهنگ لغت جلوی واژه ارگانیک نوشته شده: «محصولی که به روشی طبیعی ساخته میشود.» بنابراین بیمه ارگانیک میتواند بیمهای با خدماتی که به طور طبیعی توسعه یافته و اراده شده است، تعریف شود. اما این بار باز یک سؤال دیگر پیش میآید. آیا خدمات بیمهای امروز ارگانیک هستند؟ متاسفانه نه! شرکت نوآفرینی پلنت شما را با زوایای یک بیمه ارگانیک و روشهای رسیدن به آن در دنیای امروز آشنا میکند.
اساس بیمه
وقتی به تاریخ بیمه نگاه میکنیم دلیل پاسخ بالا واضحتر میشود. بیمه برای محافظت از خطرات قابلتوجهی که بر جامعه انسانی تأثیر میگذاشت، تأسیس شد. بیمه باربری دریایی به دست معاملهگران دریایی طراحی شد و شرکتهای بیمه آتشسوزی توسط افرادی که در معرض آتشسوزی بزرگ لندن قرار گرفته بودند به راه افتادند. در تمامی این موارد نزدیکی خدمات و ریسک نقطه مشترک همه محصولات به شمار میرود و خدمات توسط افرادی که خطر را بهتر میشناسند، ارائه میشود، افرادی که میتوانند ابعاد خطر را دقیقتر و سریعتر برآورد کنند و در صورت نیاز هشدارهای لازم را بدهند.
در طول تاریخ، شرکتهای بیمه از تمامی ارزشهای بیمه شده استفاده و خطر را مدیریت میکردند. برای مثال شرکتهای بیمه آتشسوزی دفاتر آتشنشانی خودشان را داشتند و نقشههای دقیقی از شهری که در آن فعالیت میکردند. به این ترتیب، شرکتهای بیمه کمک قابل توجهی به توسعه اجتماعی میکردند.
اما امروز دیگر خبری از ارتباط ارگانیک بین شرکتهای بیمه و ارزش بیمه شده وجود ندارد. شرکتهای بیمه فقط آمار کلی در مورد ارزش بیمه شده دارند. شاید آمارها برای زمانی که عرصه فعالیت بزرگ باشد برای مدیریت خطر مفید باشند اما این واقعیت را تغییر نمیدهد که شرکتهای بیمه از جامعه و جریان زندگی دور هستند و دیگر مانند سابق در متن جامعه رشد نمیکنند.
ارزش بیمه
اگر شما 150 سال پیش در استانبول زندگی میکردید آن وقت تنها راه حفاظت از خانهتان در برابر آتش داشتن یک بیمه آتشسوزی خانه بود. البته نه برای جبران خسارت چرا که هیچ اداره مرکزی آتش نشانی وجود نداشت و تنها شرکتهای بیمه میتوانستند از خانه شما در برابر آتش (با مرکز آتش نشانی خود) محافظت کنند. امروز سیاستهای بیمه خانه چنین اهمیتی ندارند. در صورت آتشسوزی، شما به آتش نشانی زنگ میزنید یا شرکتهای امنیتی خانه نیازهای پیشگیری مشتری را برآورده میکنند.
اما شرکتهای بیمه؟ آنها فقط خسارت میدهند! حالا متوجه شدید که خدمات بیمه در طول سالها چقدر تغییر کرده است؟ درست مانند گوجهفرنگی تر و تمیزی که به مدد هورمون و دستکاریهای ژنتیکی به این رنگ و لعاب رسیده، بدون این که مزه یک گوجهفرنگی طبیعی را داشته باشد!
امروز سیستم بیمه بر اساس سیستم تولید انبوه مشهور هنری فورد است. روشی که طی آن در کارخانهها محصول را میتوان در یک بازه زمانی کوتاه و در تعداد زیاد تولید کرد. کارگران به طور مداوم کار مشابهی انجام میدهند. آنها شاید در خطتولیدهای تخصصی خودشان باشند اما در مورد بقیه روند تولید هیچ ایدهای ندارند. به طور مشابه شرکتهای بیمه هم در یک گوشه از جریان زندگی نگه داشته شدهاند. اگر اتفاق بدی بیفتد فقط خسارت میدهند. کارشناسهای بیمه هم مانند کارگرهای کارخانه هنری فورد سر کار خودشان هستند و در تخصص خودشان عمل میکنند اما درباره بخشهای دیگر زندگی هیچ نظری ندارند.
چطور بیمه ارگانیک داشته باشیم؟
با این اوصاف آیا میتوان به عرضه بیمه ارگانیک تا سالهای آینده امیدوار بود؟ درست مانند توتفرنگی یا گوجهفرنگیهایی که شاید رنگ و لعاب خوبی نداشته باشند اما قطعاً مزه بهتری دارند. بله میشود! اصلاً چرا که نه! یکی از راههای رسیدن به بیمه ارگانیک این است که بیمه بخشی از محصول بیمهشده شود. بیمه اتومبیل میتواند در یک بسته ایمنی خودرو گنجانده شود. یا بیمه خانه میتواند بخشی از خدمات اجارهخانه باشد. این مدل کسب و کار تواناییهای بالقوه بسیاری دارد که در دنیای امروز به مدد حرکت رو به رشد استارتاپها و اینشورتک میتوان به آن امیدوار بود. در این راستا یک مدل همکاری دوطرفه دوستانه میتواند کارساز باشد چرا که: