آیا به بلاکچین در بیمه نیاز دارید؟

ایمان جلیلی

مدیر ارتباطات و بازاریابی شبکه نوآفرینی پلنت

به حتم صحبت در باره پتانسیل‌های بالای بلاکچین در بیمه برای ایجاد ارزش در سازمان‌ها مسئله‌ای تکراری است چرا که تا الان درباره ابعاد مختلف استفاده از بلاکچین در این عرصه بسیار صحبت شده است. اگر شما نیز از آن دسته مدیران یا فعالان عرصه بیمه هستید که سعی دارید فناوری بلاکچین را وارد عرصه کسب و کارتان نمایید سوای همه جزییات مورد نیاز برای روند ساز و کار بلاکچین در بیمه لازم است فقط یه یک سوال اساسی جواب بدهید، سوالی که جواب آن می‌تواند نقطه پایانی در مدل کسب و کار آینده شما و استراتژی تحول سازمانتان تلقی شود. آیا سازمان شما به استفاده از فناوری بلاکچین نیاز دارد؟

به حتم بلاکچین برای هر کسب و کار مالی مفید و کارساز است اما لازم است که پیش از اقدام به سرمایه‌گذاری و هر حرکتی در رابطه با به کارگیری آن به چند سؤال اساسی جواب داده شود. مسئله طرح این سؤال‌ها به معنای منصرف کردن شما از کاربرد بلاکچین نیست صرفاً راهکاری است برای داشتن یک انتخاب درست در زمان درست و مکان درست آن.

بیشتر بخوانید: راز موفقیت بلاکچین در بیمه 

مدیران بسیاری در سرتاسر دنیا میل و اشتیاق زیادی به استفاده از بلاکچین در بیمه از خود نشان داده‌اند. در گزارش آماری موسسه اکسنچر 80 درصد مدیران اذعان داشته‌اند که برای استفاده از بلاکچین در حال طرح ریزی و برنامه هستند و 65 درصد جامعه آماری 800 نفره اکسنچر بر این باورند که استفاده از دفاتر توزیع شده بزرگ‌ترین مزیت رقابتی آنها در دوران کنونی به شمار می‌رود. اما مانند هر فناوری تازه واردی دیگری لازم است که فریب دنبال روندگان سریع آن را نخوریدو و گذشته استفاده از بلاکچین در بیمه را با شفافیت و ظرافت بررسی کنید و ریسک‌های آینده را به دقت پیش بینی نمایید.

در این باره لازم است که قبل از هر اقدامی این سه سؤال اساسی را پاسخ بدهید:

  • برای چه به دنبال استفاده از فناوری بلاکچین هستید؟

پاسخ شما به این سؤال تعیین می‌کند که آیا بلاکچین راهکاری مناسبی برای سازمان شما هست یا نه. چرا؟ برای این که بلاکچین و دفتر توزیع شده راهکاری برای مجموعه محدودی از مشکلات هستند. اگر شما نیازی به داده‌ها و اطلاعات قابل انتقال ندارید و فقط می‌خواهید که داده‌ها را در پایگاهی امن ذخیره کنید آن وقت هیچ دلیلی ندارد که روی بلاکچین سرمایه گذاری کنید. فضای ابری خیلی ساده‌تر و مفیدتر خواهد بود. یادتان باشد که دفتر توزیع شده تنها راهکار در دسترس امروزی نیست. دفتر توزیع شده فقط یکی از چند راهکاری است که می‌تواند در همراهی با سایر راهکارها یا به صورت یک فناوری منفرد وارد عمل شود.

  • آیا برای موفقیت در مسیر استفاده از بلاکچین پایه و اساس سازمانی قوی دارید؟

باید بدانید که حتی فناوری‌های بنیادی هم برای شروع نیاز به پایگاه و زیربنایی قوی دارند. درست است که بلاکچین می‌تواند برای سازمان شما مفید باشد اما باید بدانید که استفاده از آن خالی از چالش نیست و باید خودتان را درمسیر استفاده از آن برای رویارویی چالش‌های زیادی آماده کنید. چالش‌هایی نظیر:

  • حریم خصوصی. بلاکچین سوابق همه تراکنش‌ها را ثبت می‌کند. آیا سازمان شما برای این میزان شفافیت آمادگی دارد؟
  • تغییرناپذیری. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های فناوری بلاکچین در بیمه عدم امکان رکوردها و تراکنش‌هاست. حدف یک پیوند از بلاکچین کار بسیار سختی است و اگر شما چیزی را تغییر بدهید همه چیز را تغییر داده‌اید. آیا شما امکان ثبت رکودها بدون تغییر را دارید؟
  • مقیاس‌پذیری. بلاکچین می‌تواند گاهی زنجیره‌ای بسیار طولانی داشته باشد. برای همین دیگر برنامه‌های فناوری نیز باید برای زنجیره‌های طولانی طراحی شوند.
  • نیروی کار. آیا نیروی کار حاضر در سازمان شما آماده پشتیبانی از فناوری‌های خاص مانند بلاکچین را دارد؟
  • نظارت. دفاتر توزیع شده نیازمند ساختار نظارتی قوی هستند که می‌تواند از طریق همکاری در یک اکوسیستم صورت بگیرد. در زمان استفاده از بلاکچین این نظارت‌ها گاه دست و پاگیر هستند.

 

  • آیا شما و سازمانتان برای یک بازی گروهی آمادگی دارید؟

در بحث قبلی گفتیم که کارگروهی بلاکچین را به سرانجام می‌رساند و فناوری بلاکچین راهکاری است که صرفاً با داشتم یک همکاری چند منظوره در داخل یک یا چند اکوسیستم مختلف میسر می‌شود. دفتر توزیع شده یک کار گروهی است به خصوص بلاکچین که در سایه کار شبکه‌ای بهتر می‌درخشد. حتی اگر شرکت‌ها در رقابت محض با هم باشند باز هم در زمان استفاده از بلاکچین رقابت‌ها به همکاری‌ها باید تبدیل شود. ارزشی که بلاکچین برای برای یک سازمان به همراه دارد صرفاً به دلیل فناوری آن نیست. این همکاری‌های درون سازمانی و اکوسیستمی است که اعتماد می‌سازد و همین ارزش سازمان را بالا می‌برد. این گروه است که در بلاکچین ارزش آفرینی می‌کند نه قابلیت‌های آن.

با دقت به اهداف استفاده از بلاکچین در سازمانتان فکر کنید و در زمینه اثبات مفهوم سختگیر باشید. خیلی از شرکت‌های بزرگ دنیا بوده‌اند که بعد از مرحله اثبات مفهوم (Proof of Concept) از سرمایه گذاری بر روی بلاکچین دست کشیده‌اند. چرا که فقط بازی گروهی را بلد نبودند یا می‌دانستند که آمادگی همکاری با گروه رقبا را ندارند. بلاکچین امروز بزرگ‌ترین راهکار و مزیت رقابتی بازار بیمه به شمار می‌رود اما به حتم تنها راهکار خلق ارزش سازمان شما نیست!

 

Read more: What is Blockchain? We explain the technology of blockchains

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

https://plannet..ir/?p=4806