
نوآوری یا نظم؟ مسئله این است!
همه شرکتهای بیمه با گسترهای از چالشهای مشترک دست و پنجه نرم میکنند. چالشهایی که همواره آنها را سر دوراهی انتخاب سختی قرار میدهد: انتخاب بین نگاهی تجاری یا نوآوری در سازمان.
همه شرکتهای بیمه با گسترهای از چالشهای مشترک دست و پنجه نرم میکنند. چالشهایی که همواره آنها را سر دوراهی انتخاب سختی قرار میدهد: انتخاب بین نگاهی تجاری یا نوآوری در سازمان.
با این که این روزها چتباتها برای بیمه گران امری اجتناب ناپذیر و تقریباً غیر قابل انکار هستند، اما باید توجه داشت که همه چتباتها به روشی مشابه یکسان ساخته نمیشوند. ویژگیها و کارکردهای خاصی وجود دارند که این سیستمها را قادر میسازند هم بر هزینههای عملیاتی و هم بر تجربه مشتری، بیشترین تأثیر را داشته باشند.
با وجود گسترش چشمگیر محصولات بیمهای در سرتاسر دنیا شرکتهای بیمه همچنان تمایلی به پوشش خطرهای همهگیر ندارند و ترجیح آنها بر آمادگی و تدارک برای پوشش ریسکهای شناختهشده است. چرا که هنوز تحقیقات کاملی در رابطه با هزینههای احتمالی بیماریهای واگیردار و ریسکهای مربوط به آن انجام نشده است.
فناوری در حال حاضر چنان فراگیر شده است که دیگر نباید با آن مانند یک مسئله تازه و ناشناخته روبهرو شد. خیلی از فناوریهایی که در امروز در عرصه صنعت بیمه استفاده میشوند مانند بلاکچین و هوش مصنوعی و … بسیار پیچیده هستند. اما همان طور که همین الان با استفاده از لپ تاپ و تلفن همراه این مطلب را میخوانید، باید با فناوریهای نوین برخورد کنید. باید آنها را وسیله کسب و کار خود قرار دهید.
تکنولوژیهای دیجیتالی، علیرغم حضور چشمگیر خود، به تازگی توانستهاند که در صنایع مختلف نفوذ کنند و به طور متوسط کمتر از 40 درصد شرکتها، دیجیتالی شدهاند. البته، نفوذ تکنولوژی در صنعت خردهفروشی، صنعت رسانه و صنایع Hightech، عمیق بوده است.
در سالهای اخیر، مولفه پیشرفت دیجیتالی، راه خود را به صنایع مختلف گشوده است. اگرچه صنعت بیمه در این خصوص تغییرات نسبتاً کمی داشته، اما بروز تحولات گسترده ناگزیر به نظر میرسد. این تغییرات به طور عمده در 4 بخش دستهبندی شدهاند و شرکتهای پیشتاز بیمه توجه خود را به این عوامل معطوف کردهاند.
فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، کلان داده و… در مبارزه با ویروس کرونا کمک زیادی به انسانها میکنند. بعد از اپیدمی ویروس جدید کرونا در کشور چین، شرکتهای تکنولوژیک برای کمک به مبارزه با این بیماری اعلام آمادگی کردند.
شرکتهای بیمه، باید متوجه تازهواردینی که از تکنولوژی به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده میکنند، باشند. چرا که با وجود آنها (اینشورتک)، سهم بازارشان در صنعت بیمه به خطر میافتد. تازهواردین بازیگران باهوشی هستند که فناوری و خلاقیت را وارد صنعت بیمه کرده و علاوه بر ایجاد فرصتهای جدید، فضای رقابتی شدیدی را خلق میکنند.
ویروس کرونا که به تازگی در همه جای دنیا شیوع پیدا کرده است و جان انسانهای زیادی را گرفته است، بر اقتصاد تمام کشورها تاثیر منفی بسیار زیادی داشته است. در این دوران بسیاری از کسبوکارها با مشکل روبهرو شدهاند و تنها تعداد کمی از آنها که همواره به فکر نوآوری هستند در این شرایط هیچ ضرری نکردهاند.