
استراتژی نوآوری شما چیست؟
این روزها یکی از نکات قابل توجه برای اغلب شرکتهای بیمه این است که استراتژی ما برای نوآوری چیست؟ برای رسیدن به جواب این سؤال اساسی باید ابتدا تعریفی دقیق و روشن از نوآوری در سازمان و پس از آن سطح انتظارات و خواستهها داشت.
این روزها یکی از نکات قابل توجه برای اغلب شرکتهای بیمه این است که استراتژی ما برای نوآوری چیست؟ برای رسیدن به جواب این سؤال اساسی باید ابتدا تعریفی دقیق و روشن از نوآوری در سازمان و پس از آن سطح انتظارات و خواستهها داشت.
افرادی که با بیمه سر و کار دارند به حتم دو کلمه نوآوری و برهمزنندگی را زیاد شنیده و به کار برده اند. دو واژه جدیدی که چند سالی است به تازگی وارد لغتنامه صنعت بیمه شده و معنا و مفهوم تازه ای به آن بخشیدهاند طوری که امروز نوآوری و برهمزنندگی دو رکن اساسی و دو اصل جداناپذیر صنعت بیمه شدهاند.
چتباتها یا رابطهای مبتنی بر مکالمه یکی از رایجترین ترندهای تاثیرگذار بر کسب و کارهای اینترنتی است. این سرویسها با برقراری ارتباط دوسویه با مشتری ضمن ایجاد تجربه جدید برای آن، سعی در ارائه محصول شخصیسازی شده و متناسب با نیاز هر فرد دارد. این سرویسها که مبتنی بر هوش مصنوعی عمل میکنند از طریق یک سری قوانین از پیش تعیین شده حس ارتباط با یک موجود زنده را برای کاربران ایجاد میکند.
یکی از مهمترین حوزههای بازاریابی بیمه مسئله شخصیسازی محصول است. این روزها کارشناسان صنعت بیمه در تلاش هستند تا بر اساس سلایق و خواستههای بازار هدف خود، از شخصیسازی محصولات به عنوان اهرمی در جهت موفقیت در دنیای رقابت زده بیمه استفاده کنند. اما شخصیسازی محصولات در صنعت بیمه به چه معناست و اینشورتکها امروز به چه صورتی این موضوع را به سرانجام میرسانند؟
بازآفرینی مدل عملیاتی و فرهنگ یک سازمان برای سریع کردن روند نوآوری میتواند امری بسیار دلهرهآور و چالشبرانگیز باشد. با این حال امروز بسیاری از شرکتهای بیمه بر روی انجام اصلاحات سازنده و ارتقای لازم برای حفظ و تقویت زیرساختهای فرسوده و قدیمی خودشان متمرکز هستند.
با پیشرفت فناوریهای جدید و تغییر عادتهای رفتاری مشتریان مدلهای کسب و کار در بیمه نیز دستخوش تغییرات بسیاری خواهد شد. این روزها بزرگترین مشکل شرکتهای بیمه عدم دقت به نیازها و خواستههای مشتریان است، درواقع فهم مشتری از عوامل مهمی است که دنیای سنتی بیمه به تازگی با آن مواجه شده است و آنچه برهمزنندههای تازهپای دنیای بیمه را موفق کرده و به آنها قدرت بازار باورنکردنی داده، دقت و توجه به جزییات ارتباط با مشتری است.
نوآوری شامل طیف وسیعی از اقداماتی است که شرکتهای بیمه برای پیشبرد اهداف خود در دنیای رو بهرشد صنعت بیمه امروز انجام میدهند. از ارتقا و دیجیتالی کردن سیستمهای اجرایی و عملیاتی قدیمی و سنتزدهشان تا افزایش تجربه بیمهگذاران, توزیعکنندگان و حتی کارمندان و در نهایت تغییراتی اساسی در محصولات، پلتفرمها و خدمات. هر سه این عنصر برای تضمین رقابت بلندمدت صنعت بیمه در یک اقتصاد مشتریمدار ارزش بسیار خواهند داشت.
شرکتهای بیمه باید بدانند که چگونه در شرایط بحرانی، مانند اپیدمی ویروسی که به جان هزاران نفر از مشتریان آنها افتاده است واکنش عملی داشته باشند و تغییرات لازم را در بیمه نامههای خود اعمال کنند طوری که در کمترین زمان ممکن هم آسودگی خیال مشتری نگران به دست بیاید و هم راهکارهایی مناسب برای مدیریت ریسک روزهای پرخطر آینده در اختیار داشته باشد.
آنچه امروز استارتاپها را به فعالیت و حضور مستمر در صنایع مختلف واداشته میل و رغبتی جهانی به مقوله نوآوری است که در این میان صنعت بیمه نیز با وجود همه محدودیتها و مقاومتها تن به پذیرش نوآوری و استارتاپهای نوظهور آن داده است. اما سؤال اصلی این است که آیا خرید یک استارتاپ با همه قابلیتهایش مسیر مستقیم رسیدن به نوآوری است؟