پلنت

5 روند نوآوری در بیمه عمر

در میان زمینه‌های مختلف صنعت بیمه می‌توان از بیمه عمر به عنوان شاهرگ اصلی رشد و توسعه آن در سال‌های پیش رو نام برد چرا که گستره افرادی که ممکن است راغب به خرید بیمه عمر شوند بسیار گسترده و همراه با قابلیت‌های زیادی است. از یک سو نسل هزاره که در ادامه آینده نگری های سنتی خانواده‌ها اقدام به خرید بیمه عمر می‌کنند و از سوی دیگر نسلی ورای جوان‌ترها که به دوران بازنشتگی نزدیک می‌شوند که البته خیلی‌ها شرایط یک بازنشستگی راحت را ندارند و به صرافت استفاده از بیمه عمر می افتند. با این اوصاف تبیین استراتژی‌های سازمان و راهنمایی مفید برای استفاده از قابلیت‌های دو نسل خریدار بیمه عمر یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که این روزها می‌تواند بیش از هر امری بر ارزش کسب وکار بیمه عمر می‌افزاید. شبکه نوآفرینی پلنت در این نوشتار به  پنج رویکرد مهم فناوری اشاره می‌کند که می‌تواند شرکت‌های بیمه عمر را در بازار رقابتی امروز وارد مرحله‌ای تازه از رشد و توسعه کند:

 

1.افزایش توزیع مستقیم

امروز شرکت‌های بزرگ بیمه در زمینه توزیع نگاه گسترده‌ای به بازارهای کلان قدرتمند دارند و بازار بیمه‌های شخصی را به برای شرکت‌های بیمه تازه وارد و کارگزاران تازه تأسیس می‌سپارند. یکی از مهم‌ترین رموز موفقیت در این زمینه داشتن استراتژی توزیع دیجیتالی و فناوری هوشمند برای جذب مشتری‌های تازه و حفظ مشتریان فعلی در زمینه صدور بیمه نامه و پرداخت مطالبات است. طبق گزارش سالانه بازار مشتریان بیمه عمر سال 2018 میلادی، فروش مستقیم بیمه عمر طی سال‌های گذشته حدود 29 درصد افزایش داشته است اما با این حال هم اکنون فقط 10 درصد از میزان کل فروش بیمه نامه‌های عمر به توزیع مستقیم از طریق فناوری‌های روز معطوف است که البته از آن می‌توان به عنوان فرصتی بزرگ برای شرکت‌های ارائه دهنده بیمه عمر نام برد؛ فرصتی که با استفاده درست از فناوری‌های روز می‌توان از سهم بیشتر بازار را به دست آورد.

 

2.ارائه محصولات ساده و دقیق

از آنجایی که این روزها خدمات به یک تفاوت کلیدی در میان عرضه کنندگان به خصوص آنهایی که خدمات مستقیم آنلاین دارند، تبدیل شده است بنابراین محصولاتی که دارای حداقل پیچیدگی و راحت و ساده برای مشتریان قابل درک هستند و البته آسان‌تر برای خرید آنها تصمیم گیری می‌شود، به حتم بیشترین موفقیت را خواهند داشت. در این رابطه لازم است که شرکت‌های بیمه راهکاری برای مدرن‌سازی فرآیند معرفی محصولات خود به کار بگیرند و سیستم سنتی و قدیمی خود را با فناوری‌های سیسستم خودکارسازی فرآیندها جایگزین کنند تا بتوانند محصولات خود را به سرعت بسازند، تست کنند و با بیشترین میزان کارآیی وارد بازار نمایند.

شرکت‌های بیمه ارائه دهنده خدمات بیمه عمر باید همچون کسب و کارهای بدون اصطکاک وارد عمل شوند وهمکاری در اکوسیستم را تقویت کنند. از سوی دیگر لازم است که به شخصی سازی محصولات و روند اتوماسیون خودکار نیز توجه داشته باشند تا بتوانند تا جای ممکن تجربه مشتری را از خرید یک محصول ساده سازی شده ارتقا بدهند، دقیقاً مانند کاری که این روزها آمازون و اپل و گوگل و … انجام می‌دهند.

 

3.ارتباط مداوم با مشتری

ما وارد دوران ارتباط بیش از حد با مشتری شده‌ایم. از این رو لازم است که شرکت‌های بیمه در رقابت برای جلب نظر مشتریان که تجربه‌ای چون تجربه مشتری و پیشنهادی شخصی سازی شده غول‌های فناوری امروز مانند گوگل و آمازون و … را تجربه کرده‌اند، دامنه ارتباطاتی وسیع‌تری را تعیین کنند و شخصی سازی محصولات را یک گام بیشتر از قبل جلو ببرند؛ محصولی متناسب با همه شرایط مشتری و سرشار از تعامل انسان و دیجیتال. هر قدر میزان ارتباط با مشتری بیشتر باشد، می‌توان بیشتر بر حفظ و ماندگاری آنها امید داشت. البته در این میان نحوه ارتباط گیری نیز بسیار مهم است. ساده و راحت، مانند استفاده از پلتفرم‌های‌های خاص بیمه‌ای.

 

4.تحلیل داده‌ها و کسب و کار هوشمند

نباید فراموش کرد که تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌تواند ابزار و امکانی پیشرفته برای ارتباط مؤثر با مشتری باشد. شرکت‌های بیمه می‌توانند از داده‌های خود به راحتی کسب در آمد کنند به طوری هم میزان سود فروش خود را ارتقا دهند و هم درآمد خالص را بیشتر کنند. البته این مسئله نیازمند استفاده از فناوری‌های خاص خود است. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی و … چنانچه با روند خودکارسازی همراه باشند، می‌توانند افق‌های روشنی پیش روی شرکت‌های ارائه دهنده بیمه عمر قرار دهند. به خصوص این که زمینه بیمه عمر و محصولات متنوع آن گسترده مناسبی برای استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ها هستند. تجزیه و تحلیل داده‌های شخصی هر مشتری می‌تواند در روند شخصی سازی محصولات و خدمات و حتی روند و نحوه عملکرد شرکت را نیز تحت تأثیر خود داشته باشد.

 

5.دیجیتال سازی تجربه خدمات

امروز دنیای بیمه در حال ساده سازی فرآیندها و سیستم‌های اصلی خود و ادغام داده‌های چندین کسب و کار برای ارائه خدمات استثنایی و بهره وری عملیاتی است. این روزها شرکت‌های بیمه داده‌ها را از چندین سیستم ضبط و سیستم‌های تعاملی صرف نظر از خط کسب وکارها یا نهادها، برای ساختن نماد شخصیتی سازمان به یاری می‌گیرند. این امر بیمه گرها و مشاوران را قادر می‌سازد تا کسب و کار خودشان را از طریق شخصی سازی، محصولات و خدمات توسعه دهند. دیجیتال سازی همچنین انجام معاملات و حفظ روابط مشتری را آسان می‌کند.

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]