پلنت

5 روند فناوری در بیمه که هر مدیری باید بداند!

صنعت بیمه ‌صنعت پیچیده‌ای است. وجود قوانین و ضوابط تعریف‌شده در چارچوب و بدنه اصلی صنعت در کنار نگاه سنتی بزرگان صنعت بیمه از یک طرف و تمایل به استفاده از فناوری‌های تازه برای کسب مزیت‌های رقابتی در بازار پررقابت آن کار اهالی بیمه را بسیار سخت‌تر از همیشه کرده است. در این میان مقاومت شرکت‌های بیمه برای استفاده از فناوری‌های نوین و از سوی دیگر نیاز و خواسته‌های مشتریان امروزی نیز از مواردی است که این پیچیدگی‌ها را صدچندان می‌کند. اما باید گفت که در این عرصه تنگاتنگ پررقیب برنده کسی است که با جریان روز هم مسیر باشد و با توازنی بین آنچه از قبل کسب کرده و آنچه آینده به آن تحمیل می‌کند، پیش رود. امروز شرکت‌های بیمه با انواع فناوری‌های متغیری رو به رو هستند که بی‌توجهی یا کنار گذاشتن آنها هیچ فایده‌ای غیر از پس ماندن از بازار ندارد. قرن حاضر دوران پویایی است و هر صنعتی که پویاتر باشد موفق‌تر خواهد بود. شبکه نوآفرینی پلنت در این نوشتار به بررسی 5 روندی در صنعت بیمه می‌پردازد که هر شرکت بیمه‌ای در قرن حاضر باید با آنها رو به رو شود، فناوری‌های نوینی که می‌توانند ابزاری مفید برای رسیدن به بیشترین حجم بازار و ارائه محصولات گسترده‌تر باشند.

 

روند فناوری در بیمه در عصر فرادیجیتال

تا پیش از این هر وقت صحبت از روند فناوری در بیمه می‌شد همه از آنچه تا امروز شنیده و به کار برده بودند حرف می‌زدند: از هوش مصنوعی و دنیای داده‌ها، از اینترنت چیزها و وسایل متصل به هم. از کلان داده‌ها و بلاکچین. اما امروز بحث روند فناوری در صنعت بیمه کمی فرق دارد. حالا پای ابزار و فناوری‌هایی در میان است که شاید تا قبل ناشناخته و نامانوس بودند اما امروز آشنایی و به کارگیری آن‌ها از رموز موفقیت اهالی صنعت بیمه به شمار می‌رود. در واقع برای شرکت‌های بیمه‌ای که به دنبال انجام حرکتی ورای دیجیتالی کردن کسب و کار اصلی خود هستند درک این روندها و گرایش‌های تازه می‌تواند در به دست آوردن فرصت‌های تازه مؤثر باشد.

 

1.قدرت DARQ

فناوری دفتر توزیع شده، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و محاسبات کوانتومی با هم مجموعه‌ای از فناوری تازه‌ای را به دنیای بیمه معرفی می‌کنند که می‌تواند جرقه تغییر و تحولی بزرگ ورای رقبای اصلی بازار باشد. سرمایه گذاری روی این چهار فناوری که با نام اختصاری DARQ شناخته می‌شوند می‌تواند مکانیسم کسب و کار هر شرکت بیمه‌ای را به صورت اعتماد و شفافیت بیشتر و کارآیی هوشمندی بالاتر سوق دهد. بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه دنیا با استفاده هم‌راستا از قدرت فناوری DARQ است که توانسته‌اند در کل اکوسیستم بیمه تاثیرگذار باشند.

 

2.شناخت هویت دیجیتالی مشتری

تعاملات مبتنی بر فناوری هویتی دیجیتالی برای هر کدام از مشتریان بیمه ایجاد می‌کنند. هویتی که نیاز آنها به بیمه‌گران مختلف در حوزه‌های خاص با روش‌های خاص و حتی پلتفرم‌های خاص را مشخص می‌کند. این شناخت از مشتری و داشتن داده از هویت تعاملات دیجیتالی او می‌تواند کلید درک نسل بعدی مشتریان و ارائه محصولات شخصی‌سازی‌شده بهتر و ایجاد روابط تجربه‌محور باشد.

 

3.نیروی کار یعنی انسان + ماشین

تا سال‌ها پیش نیروی کار در بیمه صرفاً مختص به نیروی انسانی بود که با مهارت‌ها و تخصص‌های خاص خود و با اشراف به قواعد و اصول بیمه اقدام به رفع نیازهای مشتریان می‌کردند. اما امروز دیگر رویه نیروی کار مفهوم دیگری پیدا کرده است. امروز نیروی کار شامل نیروی انسانی به علاوه هر قدرت ابزاری یا نیروی کار دیگری است با در اختیار داشتند مهارت‌ها و دانش خاصی بتواند قابلیت‌های فناوری‌محوری در سازمان ایجاد کند. حالا دیگر شرکت‌های بیمه باید استراتژی‌های فناوری خود را برای حمایت از نیروی کاری در نظر بگیرند که در عصر فردادیجیتال سر می‌کنند نه نیروی کاری که زونکن‌ها را روی هم می‌گذاشت و دفترخانه و دبیرخانه داشت. حالا هر فناوری تازه‌ای می‌تواند نیروی کار سازمانی محسوب شود.

 

4.حفظ امنیت تعاملات در اکوسیستم‌ها

ارتباطات تجاری ناشی از فعالیت در حوزه اکوسیستم‌ها بعضاً شرکت‌های بیمه را بیشتر در معرض ریسک‌های مختلف قرار می‌دهند. در واقع اکوسیستم‌ها با همه منافعی که برای صنعت دارند می‌توانند از جهاتی شرکت‌های بیمه را در معرض ریسک قرار دهند. مدیران شرکت‌های بیمه حالا دیگر می دانند همان گونه که باید با کل اکوسیستم‌ها همکاری کنند تا محصولات، خدمات و تجربیات خود را به بهترین نحو ارائه دهند لازم است که برای حفظ امنیت آن نیز بکوشند. چون حفظ امنیت تعاملات در اکوسیستم‌ها به نحوی به امنیت خودشان برمی گردد.

 

5.در اختیار گرفتن بازار خاص

فناوری دنیایی از تجربه‌های آنی، سفارشی و کاملاً شخصی‌سازی‌شده ایجاد می‌کند. در این راستا شرکت‌های بیمه باید از طریق ارزیابی و ارائه محصولات برای ریسک‌های آنی، برای دست یافتن و تسخیر بازارهای زودگذر دوباره دست به نوآوری بزنند. در واقع هر شرکتی باید با توجه به فناوری‌های تازه و ریسک‌هایی که در انتظارش است بازاری برای خود فراهم کند.

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]