پلنت

چالش‌ داده و درآمدزایی در بیمه

امروز حجم بالای داده‌های موجود در اختیار شرکت‌های بیمه فرصت‌های تجاری بسیاری را برای آنها فراهم آورده است. بر اساس برآورد سازمان‌های جهانی درآمدزایی از حجم بالای داده‌ها می‌تواند سالانه مبلغی بالغ بر 8 میلیارد دلار در گستره جهانی صنعت بیمه به دست بیاورد. این حجم از سود می‌تواند از طریق کارآیی عملیاتی بیشتر، مدیریت ریسک توسعه‌یافته و کاهش تقلب و ارائه محصولات و خدمات تازه حاصل شود. با وجود چنین فرصت کلانی در استفاده از داده‌ها چرا هنوز شرکت‌های بیمه تأمل به خرج می‌دهند و آن طور که باید از مزیت کلان‌داده‌ها استفاده نمی‌کنند؟ شبکه نوآفرینی پلنت در این نوشتار به بررسی موانع پیش روی شرکت‌های بیمه در زمینه درآمدزایی از داده‌ها می‌پردازد.

مهم‌ترین مسئله‌ای که در زمان استفاده کلان از داده‌ها پیش روی شرکت‌های بیمه قرار دارد موضوع مسئولیت است. در واقع هر جا صحبت از داده در میان باشد پای یک مسئولیت بزرگ نیز در میان است. شرکت‌های بیمه‌ای که به قصد بهره‌مندی و استفاده کلان اقدام به جمع‌آوری اطلاعات مشتریان خود می‌کنند یا حتی در این راستا از سایر منابع موجود نیز کمک می‌گیرند، باید در استفاده و حفاظت از داده‌های مشتریان نهایت دقت را داشته باشند. آن‌ها باید به مشتریان، کارمندان، شرکای تجاری و تنظیم‌کنندگان ضوابط قانونی این اطمینان را بدهند که در مجرایی کاملاً امن دست به استفاده از این داده‌ها می‌زنند و این اعتماد را ایجاد کنند که این داده‌ها قرار نیست به جای استفاده مورد سواستفاده قرار بگیرند.

داده، چاه نفت تازه صنعت بیمه

در حال حاضر شرکت‌های بیمه انبوهی از داده‌ها را نزد خود نگهداری می‌کنند. علاوه بر این هر روز به سبب برنامه‌های عمومی و کسب و کارهای تجاری در گستره شبکه دیجیتالی و اکوسیستم‌ها بر میزان این اطلاعات افزوده می‌شود. به عنوان مثال اینترنت چیزها از تعداد 2 میلیارد دستگاه در سال 2006 میلادی به 200 میلیارد دستگاه در سال 2020 میلادی رسید. رشدی حدود هزار برابر و البته هزاران برابر شدن داده‌ها!

افزایش چشمگیر حجم اطلاعات موجود در اختیار شرکت‌های بیمه با پیشرفت گسترده در زمینه فناوری‌های دیجیتال اصلی همراه بوده است. تجزیه و تحلیل‌های قوی و سیستم‌های هوش مصنوعی شرکت‌های بیمه را قادر به جمع‌آوری، ارزیابی و توزیع اطلاعات در مقیاسی غیر قابل تصور کرده‌اند. ظهور برنامه‌های مبتنی بر بلاکچین به شرکت‌های بیمه توانایی شناسایی، نظارت و تأیید اعتبار و ارزش حجم عظیم داده‌های توزیع‌شده در بیمه را می‌دهد.

اقدام سازمان‌های بزرگ برای درآمدزایی از داده

به رغم پتانسیل عظیم داده‌ها هنوز بسیاری از شرکت‌های بیمه برای سرمایه‌گذاری روی فرصت‌هایی که داده‌ها در اختیارشان قرار می‌دهند، کند هستند و تأمل به خرج می‌دهند. در این میان سازمان‌های بزرگ جسارت بیشتری داشتند و  برای فروش بلوک‌های داده‌ای به سمت دیگر صنایع گرایش پیدا کرده‌اند. به عنوان مثال شرکت خرده فروشی چندملیتی آنلاین تسکو کسب و کاری یک میلیارد دلاری راه اندازی کرد به نام DunnHumby که در آن داده‌های مربوط فروش و بازارها در اختیار شرکت‌های فروش کالا قرار می‌گیرد، البته در روشی کاملاً تجاری و با هدف کسب درآمد! آمازون و علی بابا نیز کسب و کار خرده‌فروشی آنلاین خود را حول توانایی جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های مشتریان خود گسترش داده‌اند.

مسئله اینجاست که در این میانه اگر شرکت‌های بیمه به سرعت در جهت استفاده از انبوه داده‌هایشان قدم برندارند باید ریسک از دست دادن فرصت‌های زیادی را به جان بخرند. چرا که دیگر سازمان‌ها ممکن است هر چه زودتر دست به درآمدزایی از داده‌ها بزنند و آن وقت است که شرکت‌های بیمه باید برای استفاده از داده‌های کلان آنها هزینه کنند، درصورتی که خودشان می‌توانند با کمی درایت و استفاده از پتانسیل‌های موجود نه فقط از داده‌ها در مسیری درست استفاده کنند که حتی از آن به درآمد هم برسند. در حال حاضر شرکت‌های خودروسازی بزرگ دنیا مانند تسلا به دنبال استفاده از دیدگاه‌های جمع‌آوری‌شده از وسایل نقلیه متصل‌به‌هم خود از سوی شرکت‌های بیمه هستند.

موانع پیش‌روی درآمدزایی از داده‌ها

اما چرا شرکت‌های بیمه در درآمدزایی از داده‌ها تعلل دارند؟ چرا به‌رغم در اختیار داشتن منبع کلانی از اطلاعات مشتریان خود به استفاده و کسب درآمد از داده‌ها در قالب بسته‌های خاص برای شرکای دیگر اکوسیستم‌ها فکر نمی‌کنند؟ در این راستا سه دلیل احتمالی وجود دارد:

منابع ناکافی: بسیاری از شرکت‌های بیمه مهارت‌های لازم، مدل‌های کسب و کار و فرهنگ‌های سازمانی خاص را برای استفاده از فرصت‌های درآمدزایی از داده‌ها در اختیار ندارند.

عدم اطمینان کافی از صحت داده‌ها: شرکت‌های بیمه اغلب فاقد سیستم‌ها و فرآیندهای موردنیاز برای تأیید اطلاعات دریافتی از سوی مشتریان هستند و ساز و‌کاری دقیق برای تأیید صحت اطلاعات برای در اختیار گذاشتن آنها ندارند. خیلی از شرکت‌های بیمه هنوز نمی‌دانند که داده‌های آنها آیا دقیق و مورد تأیید است یا نه!

نگرانی از بابت حفاظت از داده‌ها: افزایش قوانین و مقررات حریم خصوصی در سرتا سر جهان منجر به چندپارگی و از هم‌گسیختگی داده‌ای شده است که همین موضع هزینه و پیچیدگی در جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و توزیع اطلاعات در پی داشته است. علاوه بر این واکنش‌های عمومی اخیر در رابطه با مسایلی مانند درز اطلاعات کاربران فیس‌بوک و… بر اهمیت کنترل داده‌ها در منابع اصلی و استانداردهای حفاظت از اطلاعات مشتری و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی تاکید دارد.

با این حال وجود موانع پیش‌رو نباید شرکت‌های بیمه را از فرصت مناسب درآمدزایی از داده‌ها باز دارد. چرا که به سبب فناوری‌های تازه امروز می‌توان به راهکاری تازه در این مسیر دست یافت. چرا که بزرگ‌ترین یاری‌رسان شرکت‌های بیمه با حجم داده‌های کلان فقط یک رویکرد نوین است: پدیده‌ای نوظهور به نام اینشورتک‌ها!

در مطلب بعدی شبکه نوآفرینی پلنت به بررسی قابلیت‌های اینشورتک‌ها در ایجاد فرصت‌های لازم برای شرکت‌های بیمه سنتی در استفاده از منابع عظیم اطلاعاتی و کسب درآمد از آن‌ می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: 

اینشورتک‌‌ها و درآمدزایی از داده‌ها

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]