پلنت

تأثیر اکوسیستم دیجیتال بر صنعت بیمه

مطالعات اخیر در روند تحولات بیمه گواه بر حقیقت بزرگی است: هیچ شرکت بیمه‌ای مانند یک جزیره تک و تنها وسط اقیانوس‌های بیکران نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد بلکه نیاز دارد با مجموعه جزایر دیگر ارتباط بگیرد، مجموعه جزایری که ما امروز آنها را به اسم اکوسیستم دیجیتالی صنعت بیمه می‌شناسیم. و بزرگان عرصه بیمه فقط آنهایی هستند که ارتباط‌گیری با جزایر بزرگ و کوچک قوی باشند و دارای برنامه راهبردی. شبکه نوآفرینی پلنت در این نوشتار به بررسی تأثیر اکوسیستم‌های دیجیتال در برندسازی شرکت های بیمه می‌پردازد.

 

در یک چشم انداز دیجیتالی مفید و مثمر موفقیت آینده شرکت‌های بیمه در میزان مشارکت استراتژیک آنها با پلتفرم‌های طرف ثالث تعیین خواهد شد. شرکت‌های مبتنی بر پلتفرم نظیر uber و Airbnb که می‌توان از آنها به عنوان پیشگامان تعریف چشم انداز دیجیتال نام برد به میزان قابل توجهی بر اهمیت ساده سازی و دسترسی راحت تجربه مشتری تاکید دارند که در این میان استفاده از قابلیت‌های اکوسیستم‌ها بیش از پیش در این رابطه نمود بارز داشته است.

 

قدرت اکوسیستم دیجیتال

 در گزارشی آماری که در سال 2017 میلادی از میان 563 شرکت بیمه در سرتاسر دنیا به دست آمد مشخص شد که 75 درصد بیمه‌گران بر این باورند که اکوسیستم ‌های دیجیتال تاثیری قابل توجه و تحول‌ساز در زمینه فعالیت آنها داشته‌اند. چرا که به سبب استفاده از قابلیت‌های اکوسیستم‌های دیجیتال می‌توان شاهد تغییری بنیادی در میزان شراکت و همکاری صنعت بیمه با سایر صنایع در گستره‌ای جهانی بود. به عنوان مثال شرکت جنرال موتورز سال گذشته 500 میلیون دلار بر روی پلتفرم Lyft سرمایه گذاری کرد و به این ترتیب سرویس خدمات سریع برای رانندگان به وجود آورد تا رانندگانی که از پلتفرم Lyft استفاده می‌کنند بتوانند ماشین‌های خودشان را به راحتی از طریق جنرال موتورز به اشتراک بگیرند یا به اشتراک بگذارند.

علاوه بر این 33 درصد مدیران بیمه‌ای گفته‌اند که اهداف بزرگ و اقدامات برهم زننده‌ای برای مشارکت در اکوسیستم‌های دیجیتالی دارند. دراین میان 94 درصد مدیران تأیید دارند که اتخاذ یک مدل کسب و کار مبتنی بر پلتفرم و مشارکت در اکوسیستم‌ها  با شرکای دیجیتال برای موفقیت آنها امری حیاتی و غیرقابل اجتناب است چرا که براساس برآوردها و شواهد عینی ساختن اکوسیستم‌های دیجیتالی دسترسی به منبع بزرگ مشتریان و داده‌های آنها را ممکن می‌سازد. همچنین به شرکت‌های بیمه این امکان را می‌دهد تا از قدرت شرکای جدید خود استفاده کنند، شرکایی که ممکن است از اسم و رسم و برند بزرگ‌تری در مقایسه با شرکای فعلی برخوردار باشند یا دامنه مشتریان بیشتری در اختیار داشته باشند. شرکت‌های بیمه که به افق آینده می‌نگرند اکوسیستم‌ها را فرصتی طلایی تلقی می‌کنند و در حال تقویت نقش و حضور خود در اکوسیستم‌ها هستند به عنوان مثال بر روی رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی یا همان  API ها تمرکز دارندتا بلکه بتوانند در فضای تحول گرای اکوسیستمی برند قدرتمند خود را بسازند.

 نمونه دیگر یک کسب و کار موفق مبتنی بر پلتفرم همکاری اخیر شرکت فروش آنلاین Ali baba، شرکت بیمه AXA و شرکت خدمات مالی Ant است که از طریق پلتفرم تجارت الکترونیک Ali baba سعی در برهم‌زنندگی در صنعت بیمه و محصولات خاص خدمات مالی دارد.

 

چالش بیمه‌گران در اکوسیستم دیجیتال

بزرگ‌ترین چالش شرکت‌های بیمه ایجاد مدل کسب و کاری تازه و نوآورانه است که برند آنها را جزو پیشگامان اکوسیستم دیجیتال قرار دهد که البته این رویکرد صرفاً با ساختن تجربه‌ای خاص برای مشتری از طریق ساده‌سازی و شخصی‌سازی از طریق ادغام مهارت‌ها با پلتفرم‌های بیرونی میسر خواهد بود. 76 درصد از شرکت‌های بیمه معتقدند که نمی‌توانند به تنهایی یک مزیت رقابتی خاص به دست آورند و قدرت آنها در میان شرکا و اکوسیستم‌هایی است که انتخاب می‌کنند.

بنابراین بزرگ‌ترین پیشنهاد تحول‌ساز به شرکت‌های بیمه انتخاب آگاهانه پلتفرم‌های دیجیتالی خودشان است چرا که تنها راه موفقیت در دنیای دیجیتال‌زده فردا، داشتن مشارکت با دنیای بیرون است!

 

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]