پلنت

بیمه سایبری، نیاز امروز دنیای دیجیتال

پیشرفت فناوری‌های نوین با همه نقاط مثبت فراوان دارای نقطه ضعفی اساسی است. هر قدر میزان استفاده از فناوری‌های امروزی بیشتر می‌شود چالش تهدیدهای سایبری و سواستفاده های احتمالی نیز افزایش خواهد یافت به طوری که در دنیای امروز تهدیدات سایبری را یکی از پرخطرترین تهدیدهای جهانی تلقی می‌کنند. حتی وضع به گونه‌ای است که امنیت در فضای سایبری یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دولت‌ها و سازمان‌های بزرگ تلقی می‌شود. درز داده‌های مشتریان و سواستفاده از حریم خصوصی آنها و اطلاعات ممکن است لطمات جبران ناپذیری به بدنه صنایع مختلف ایجاد کند که در این میان استفاده از بیمه حملات سایبری می‌تواند راهکاری برای پیش‌گیری از ریسک‌های احتمالی یا جبران لطمات ناشی از آن باشد. شبکه نوآفرینی پلنت در این نوشتار به بررسی استفاده از بیمه سایبری و چالش‌های پیش روی آن می‌پردازد.

 

بیمه، راهکار مفید حملات سایبری

حمله سایبری نه فقط مساله امنیت و اعتماد به سازمان‌ها را زیر سؤال می‌برد که هزینه‌های زیادی را به شرکت‌ها تحمیل می‌کند. در این راستا صنایع مختلف سعی دارند برای جلوگیری از هر گونه حمله احتمالی و هدر رفت هزینه‌های کلان، اقدام به سرمایه گذاری در رابطه با تقویت زیرساخت‌های امنیتی داشته باشند که این مساله خود با چالش‌های فراوانی رو به رو است. چرا که ایجاد زیرساخت‌های فنی مناسب برای جلوگیری از حملات سایبری چنان سنگین و گسترده است که می‌توان ادعا کرد فقط شمار اندکی از سازمان‌ها توان پرداخت آن را دارند. در این میان راهکار دیگری که از میزان هزینه بر ایجاد زیرساخت‌های فنی ارجحیت دارد و در سال‌های گذشته مورد استقبال صنایع مختلف قرار گرفته است بیمه سایبری است. امروز صنعت بیمه با استفاده از الگوریتم‌ها و فناوری‌های نوین به قابلیت‌های زیادی در رابطه با جلوگیری از درز اطلاعات و داده‌های صنایع مختلف دست پیدا کرده‌اند. البته شرکت‌های بیمه در زمینه بیمه سایبری فعالیت‌های مختلفی دارند. پرداخت حجم زیادی از خسارت‌های ناشی از درز اطلاعات اولین و موثرترین وظیه شرکت‌های بیمه در زمان ارائه بیمه سایبری است. از سوی دیگر اطلاع رسانی در رابطه با روش‌های کنترل داده‌ها و حفظ امنیت اطلاعات از دیگر کارهایی است که شرکت‌های بیمه در ورای بیمه سایبری به صنایع مختلف ارائه می‌دهند. رویکردی که در یکی دو سال گذشته حجم زیادی از خسارت‌های حملات سایبری در دنیا را جبران و شمار زیادی از شرکت‌ها و سازمان‌ها را در صنایع مختلف با مقوله بیمه سایبری آشنا کرده است.

 

بیشتر بخوانید: 

بزرگ‌ترین ریسک‌های پیش روی صنعت بیمه در سال 2020

 

چالش‌های بیمه سایبری در دنیای امروز

بیمه سایبری با همه نقاط قوت و توانمندی‌هایی که در زمینه افزایش سرمایه گذاری در زمینه اطلاعات و داده‌ها مؤثر بوده است هنوز در مراحل ابتدایی کاربری است و همراه با چالش‌ها و مشکلات فراوان. موانعی که هنوز استفاده از بیمه سایبری را در زمان جملات سایبری – به عنوان یکی از چالش‌های نوظهور امروزی- با مشکلات فراوانی رو به رو کرده است:

 

  • کمبود داده‌های مسبوق

شرکت‌های بیمه برای پوشش‌های بیمه‌ای و ارائه محصولات بیمه سایبری هنوز با کمبود داده رو به رو هستند. نداشتن ابزار و اطلاعات کافی در رابطه با حملات سایبری و خسارات احتمالی آن مساله تعیین حق بیمه و پوشش‌های لازم را در محاق قرار می‌دهد.

 

  • عدم تخمین درست ریسک‌های احتمالی

 در زمان ارائه بیمه سایبری مانند انواع دیگر بیمه‌ها صنایع مختلف اطلاعات دقیق در اختیار شرکت‌های بیمه قرار نمی‌دهند. هر شرکتی در زمان خرید بیمه سایبری لازم است که الاعاتی دقیق و عینی در اختیار شرکت بیمه قرار بدهد که برای شخصی سازی بیمه و شناسایی خطرات احتمالی حملات سایبری به کار گرفته می‌شوند. اما مساله این جاست که بیشتر شرکت‌های بیمه اطلاعات دقیقی در اختیار شرکت‌های بیمه قرار نمی‌دهند و از تعدد حملاتی سایبری که با ان رو به رو بوده‌اند حرفی به میان نمی‌آورند. این رویکرد عدم اطلاع رسانی باعث تخمین نادرست میزان ریسک‌های احتمالی می‌شود.

 

  • عدم وجود ضوابط اجرایی

برای برآورد میزان ریسک افراد و شرکت‌های مختلف در زمینه بیمه سایبری هیچ ساز و کار خاصی وجود ندارد و کارشناسان بیمه بر اساس الگوهای ذهنی و تجربی خود به تحلیل داده‌های مشتریان می‌پردازند. تخمین نادرست ریسک‌های آینده می‌تواند در درازمدت شرکت‌های بیمه را با چالش‌های مالی و ضررهای احتمالی رو به رو کند.

 

  • عدم رعایت موارد امنیتی

شرکت‌های مختلف با وجود خرید بیمه سایبری بعضاً میزان آسیب پذیری خود را بالا می‌برند چرا که کمتر شرکتی را می‌توان یافت که موارد امنیتی را رعایت کند که این مساله در زمان خرید بیمه سایبری بیشتر نیز خواهد شد. این گونه مشتری‌ها که در زمان خرید بیمه‌های معمولی به مشتریان پرخطر مشهور هستند در زمان استفاده از بیمه سایبری برای شرکت‌های بیمه دارای خسارت‌های زیادی هستند.

در این راستا لازم است که شرکت‌های بیمه آمار و داده‌های مسبوق و تاریخی دقیق از حملات سایبری در اختیار بگیرند، خسارت‌های احتمالی را برآورد کنند و ساختاری منسجم برای سنجش ارزش اطلاعات شرکت‌ها و صنایع داشته باشند.

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]